Databeroende 17 åring
Min mans 16-åring är också "nörd"... men vi har slutat förbjuda och begränsa.
Vi upptäckte att han inte alltid sitter och spelar. Han har på skype på högtalarna och ligger i sängen och gör läxorna med kompisarna, tittar på TV på datorn, kör bilspel med lillebror etc. (ibland ligger storebror på sängen och pluggar och lillebror 3 år kör bilspel och snackar med storebrors kompisar på skype...
)
Han hjälper ofta till med att vara barnvakt, hämtar på dagis, nattar. Dammsuger lägenheten, dukar av, byter däck på bilen. Hans betyg är strålande.
Det enda jag egentligen kan klaga på är att vi måste tvinga honom att vädra med jämna mellanrum, för instängd tonåring luktar inte liljekonvalj direkt...
Vi har själva våra vänner på så långt avstånd att vi har svårt att umgås med dem live till vardags, så vi umgås också via nätet. Speler onlinespel ihop och sitter och pratar på skype.
Min mamma tyckte inte heller jag umgicks med mina kompisar tillräckligt och kunde inte förstå att vi kunde behöva prata i telefon med varandra när man kunde cykla och träffas live istället... Men jag tror det är så med nya generationer... man gör inte som sina föräldrar och det behöver nödvändigtvis inte vara dåligt, bara på ett annat sätt.