• Omgift

Databeroende 17 åring

Min 17 åriga son tillbringar allt mer tid framför sin dator med internetspelande. Han har i alla år spelat fotboll också men vill nu sluta med detta då han inte tycker det är roligt längre. Vi har sagt att han måste göra någon annan fysisk aktivitet men att han själv kan välja vad.

Han är i princip aldrig med kompisar utan tillbringar all sin lediga tid framför datorn där han via skype mm har kontakt med många. Han går en gymnasielinje som har halvdagar vilket innebär att han ibland kan sitta framför datorn mer eller mindre från att han kommer hem vid ettiden tills vi säger att han måste stänga av vid 22-22.30 tiden endast med avbrott för mat läxläsning osv.

Han är i övrigt en trevlig och social kille och det är klart att vi är tacksamma för att han inte är ute och springer på stan och hittar på "skit" men samtidigt vill vi ju att han ska ha kul och umgås med kompisar vilket han ju på ett vis gör framför datorn men man är ju själv uppvuxen med att man umgås "live" och det känns som om det är det bästa.

Hur gör ni med era tonåringar? Ska man förbjuda att han får sitta där vissa dagar eller försöka begränsa tiden bara? Tiderna ändras ju och idag är ju detta ett sätt att umgås och han har lärt sig oerhört mycket engelska och även mycket runt datoranvändning osv. Vill inte verka mossig men vill inte heller att han ska bli en "nörd" som bara sitter hemma framför datorn och inte har ett vanligt socialt omgänge. Hur göra?

• Svar på tråden Databeroende 17 åring
  • Philippa

Slit ut datorn!

Min 16 åring får bara sitta 2,5 timme per dag framför datorn.....och det är jag stenhård med!

• Nyfiken gul

nu är dottern bara 15 år men vi har infört datorfria dagar, för annars sitter hon från morgon till midnatt utan avbrott... (ja middag o sånt äter hon ju.. )

och vi har också flyttat ut datorn från hennes rum till allrummet utanför, då är det inte heller så lockande att sitta hela tiden eftersom syskon rumsterar om bakom henne och vi vuxna är där emellanåt också.

Vi har sagt åt henne att hon får tillbaka datorn i sitt rum den dagen hon själv spontant och utan tjat tar eget ansvar för sina datortider och visar att hon har annat att göra också.

Så det är ju ett tips... annars är tipset att begränsa datoranvändandet till vissa tidpunkter. Slutar han tidigt så får han sitta tills ni kommer hem tex och sen blir det mer dator när eftermiddagen och hans sysslor är slut för dagen.

rent personligen tycker jag det är ett gissel att barnen ska ha egna datorer och tv-apparater i sina rum, just för att det blir väldigt mycket av den varan och ibland står båda sakerna på samtidigt som man lyssnar på mp3-spelare i öronen... jag tycker det är skönt nu när dotterns rum numera är ett riktigt flickrum där hon stänger in sig med riktiga kompisar och där datorn inte längre har en central plats utan att hon faktiskt umgås med oss också.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • TessaS

Min mans 16-åring är också "nörd"... men vi har slutat förbjuda och begränsa.
    Vi upptäckte att han inte alltid sitter och spelar. Han har på skype på högtalarna och ligger i sängen och gör läxorna med kompisarna, tittar på TV på datorn, kör bilspel med lillebror etc. (ibland ligger storebror på sängen och pluggar och lillebror 3 år kör bilspel och snackar med storebrors kompisar på skype... )
    Han hjälper ofta till med att vara barnvakt, hämtar på dagis, nattar. Dammsuger lägenheten, dukar av, byter däck på bilen. Hans betyg är strålande.

Det enda jag egentligen kan klaga på är att vi måste tvinga honom att vädra med jämna mellanrum, för instängd tonåring luktar inte liljekonvalj direkt...

Vi har själva våra vänner på så långt avstånd att vi har svårt att umgås med dem live till vardags, så vi  umgås också via nätet. Speler onlinespel ihop och sitter och pratar på skype.
    Min mamma tyckte inte heller jag umgicks med mina kompisar tillräckligt och kunde inte förstå att vi kunde behöva prata i telefon med varandra när man kunde cykla och träffas live istället... Men jag tror det är så med nya generationer... man gör inte som sina föräldrar och det behöver nödvändigtvis inte vara dåligt, bara på ett annat sätt.

• Omgift

Det händer nog att han gör annat än sitter vid datorn men ofta när jag kommer in för att snacka sitter han upptagen och tar eventuellt av sig hörlurarna för att höra vad jag säger....men jag får ibland be honom att säga till när han är "ledig" för att kunna föra en konversation med honom.

Jag tror det vore bra att begränsa tiden i alla fall - kanske kan detta få honom att känna ett behov av att göra något annat. Nu bor han varannan vecka hos mig varannan hos sin pappa. Även hans pappa känner att datoranvändandet har gått lite överstyr.

Jag försöker göra saker tillsammans med honom när det är helg för att få honom bort ifrån datorn. Ofta funkar det väldigt bra men där är ändå så väldigt många timmar då jag inte är hemma som jag vet han tillbringar framför datorn. Han blir irriterad när jag stör, han har bråttom upp till rummet när vi varit iväg för att kunna spela igen, det känns för mig som ett beroende men jag är ingen expert. Har man suttit nästan hela dagen och hela kvällen och blir irriterad när jag ber honom stänga ner vid 22-22.30 tiden känns det inte riktigt sunt.

När han nu vill sluta med sin fotboll försöker jag få honom att börja med någon annan aktivitet - drömmen är ju att han ska vilja UT och träffa kompisar någon gång i alla fall och inte bara sitta hemma och hänga i cybervärlden.

• Dejsi

Vem är det som bestämmer över datorn hos er? Har ni köpt den kan ni säga att om han sitter för mycket tar ni den ifrån honom. Det är du som är vuxen och ska sätta gränser. Lycka till

• LillaTanten

När mina pojkar var yngre fick de "tjäna ihop" till datortid - utöver den tid som ev behövdes vid läxläsning.

En timmes utevistelse = en timmes datortid, om ni har möjlighet och vilja att kontrollera att det efterföljs, annars blir det meningslöst.

Vill du inte att han sitter uppe sent så dra nätkabeln efter en viss tid - om han inte går att resonera med.

Håller med dig om att många ungdomar tillbringar för mycket tid framför datorn, men tycker också att man på sätt och vis måste inse att sätten att umgås på förändras över tid och att vi i föräldragenerationen helt enkelt inte är vana vid dem - därmed inte sagt att det är bra att aldrig träffa kompisar irl.

Prata med honom om det - förklara dina funderingar och be honom kontra, kanske kan ni lära varandra en del?

• Bissen

Jag har åxå en nörd som jag tycker sitter för mkt. Han är 17 år och sköter skola med bra betyg, läggtider, gå upp i tid så han hinner äta frukost etc.. Sköter sin hygien, hjälper till hemma etc

Han spelar, skypar, läser AB, lyssnar på musik, googlar etc etc.. så det är inte bara spelet som hägrar men såklart väldigt mkt. Han har massor med vänner via spelen/skype o är väldigt social med dom (nya sättet att umgås)
    Han har egen dator + en skoldator som han sköter sina läxor på, jag behöver aldrig tjata eller säga till. På helgerna/lov så har jag sagt att förutom att hjälpa till hemma så ska han gå ut o gå/träffa kompisar eller nått MINST 30 min under dagen o det gör han åxå utan tjat. På helger får han bestämma själv hur länge han sitter.. han spelar även mot andra killar/tjejer i andra länder som har andra tider men på vardagarna har jag sagt 23-tiden o många ggr stänger han av tidigare.
    Jag tvingar inte min son att "hitta på nått med oss" men erbjuder ALLTID att han kan följa med vid utflykter eller vad det kan vara. Ibland kommer han med o ibland inte. Nu i helgen chockerade han mig rejält när vi var ett stort gäng som hade en boule-turnering.. med grillning o han kom faktiskt förbi o stannade ett par timmar!!! Å då fanns det inte ens ungdomar i hans ålder.. 
    *kors i taket*
    Fråga honom vad han gör.. du ser bara en bråkdel av några minuter o han kanske blir irriterad för att du stör mitt i ett viktigt parti i spelet? Låt han berätta o kom gärna överrens om regler, sköter han dom, sin hygien, mat, skola etc så låt han vara. Han är ändå 17 år o är snart vuxen o kan ta sitt egna ansvar med oss på sidan om då
  • Omgift

Tack för alla intressanta synpunkter!!

Jag har försökt sätta mig in i vad han gör där, det är Call of Duty som gäller mest men han har även spelat Wow. Han har gjort en del "inspelningar" av sina bästa matcher och lagt ut dessa på Youtube och jag har tittat på dom och berömt honom för hans arbete även om jag inte till fullo förstår vad som ligger bakom.

Jag är en flitig datoranvändare själv, använder msn både för att ha kontakt med barnen, mannen och vänner. Nätdejtade en hel del för några år sedan och träffade min man på detta viset. Däremot har jag aldrig spelat spel på det viset som mer eller mindre alla ungdomar gör idag och jag ska faktiskt testa lite för att få en lite större inblick i min sons liv.

Jag har pratat med min son om mina synpunkter och jag tänker absolut inte förbjuda honom men eventuellt begränsa spelandet något. Han har en dator han fått av oss samt ytterligare en riktig speldator han köpt för egna pengar. Men han bor dock hemma och jag tycker att jag har rätt i att ge honom regler att följa även om han börjar bli vuxen och till viss del kan få bestämma själv. Vi får helt enkelt diskutera det och komma överens om något som verkar bra!

• TessaS
    Omgift skrev 2010-05-26 09:43:42 följande:
    Tack för alla intressanta synpunkter!! Jag har försökt sätta mig in i vad han gör där, det är Call of Duty som gäller mest men han har även spelat Wow. Han har gjort en del "inspelningar" av sina bästa matcher och lagt ut dessa på Youtube och jag har tittat på dom och berömt honom för hans arbete även om jag inte till fullo förstår vad som ligger bakom. Jag är en flitig datoranvändare själv, använder msn både för att ha kontakt med barnen, mannen och vänner. Nätdejtade en hel del för några år sedan och träffade min man på detta viset. Däremot har jag aldrig spelat spel på det viset som mer eller mindre alla ungdomar gör idag och jag ska faktiskt testa lite för att få en lite större inblick i min sons liv. Jag har pratat med min son om mina synpunkter och jag tänker absolut inte förbjuda honom men eventuellt begränsa spelandet något. Han har en dator han fått av oss samt ytterligare en riktig speldator han köpt för egna pengar. Men han bor dock hemma och jag tycker att jag har rätt i att ge honom regler att följa även om han börjar bli vuxen och till viss del kan få bestämma själv. Vi får helt enkelt diskutera det och komma överens om något som verkar bra!    
    Både jag och min man spelar WoW och det är faktiskt riktigt kul som avslappning och omväxling till alla kassa TV-program.

Det ger oss också ett plus i förhandlingar med tonåringen. Jag VET att man inte kan/vill lämna mitt i en raid, och så länge han faktiskt tömmer diskmaskinen så fort han är klar, så är det ok om han inte gör det direkt.
    Jag förstår honom och han VET att jag gör det, så det blir sällan tjafs. Jag är ändå inte hans mamma, men jag har lättare att få honom att hjälpa till än min man (pappa).
Svar på tråden Databeroende 17 åring