Inlägg från: Omgift |Visa alla inlägg
  • Omgift

Databeroende 17 åring

Min 17 åriga son tillbringar allt mer tid framför sin dator med internetspelande. Han har i alla år spelat fotboll också men vill nu sluta med detta då han inte tycker det är roligt längre. Vi har sagt att han måste göra någon annan fysisk aktivitet men att han själv kan välja vad.

Han är i princip aldrig med kompisar utan tillbringar all sin lediga tid framför datorn där han via skype mm har kontakt med många. Han går en gymnasielinje som har halvdagar vilket innebär att han ibland kan sitta framför datorn mer eller mindre från att han kommer hem vid ettiden tills vi säger att han måste stänga av vid 22-22.30 tiden endast med avbrott för mat läxläsning osv.

Han är i övrigt en trevlig och social kille och det är klart att vi är tacksamma för att han inte är ute och springer på stan och hittar på "skit" men samtidigt vill vi ju att han ska ha kul och umgås med kompisar vilket han ju på ett vis gör framför datorn men man är ju själv uppvuxen med att man umgås "live" och det känns som om det är det bästa.

Hur gör ni med era tonåringar? Ska man förbjuda att han får sitta där vissa dagar eller försöka begränsa tiden bara? Tiderna ändras ju och idag är ju detta ett sätt att umgås och han har lärt sig oerhört mycket engelska och även mycket runt datoranvändning osv. Vill inte verka mossig men vill inte heller att han ska bli en "nörd" som bara sitter hemma framför datorn och inte har ett vanligt socialt omgänge. Hur göra?

• Svar på tråden Databeroende 17 åring
  • Omgift

Det händer nog att han gör annat än sitter vid datorn men ofta när jag kommer in för att snacka sitter han upptagen och tar eventuellt av sig hörlurarna för att höra vad jag säger....men jag får ibland be honom att säga till när han är "ledig" för att kunna föra en konversation med honom.

Jag tror det vore bra att begränsa tiden i alla fall - kanske kan detta få honom att känna ett behov av att göra något annat. Nu bor han varannan vecka hos mig varannan hos sin pappa. Även hans pappa känner att datoranvändandet har gått lite överstyr.

Jag försöker göra saker tillsammans med honom när det är helg för att få honom bort ifrån datorn. Ofta funkar det väldigt bra men där är ändå så väldigt många timmar då jag inte är hemma som jag vet han tillbringar framför datorn. Han blir irriterad när jag stör, han har bråttom upp till rummet när vi varit iväg för att kunna spela igen, det känns för mig som ett beroende men jag är ingen expert. Har man suttit nästan hela dagen och hela kvällen och blir irriterad när jag ber honom stänga ner vid 22-22.30 tiden känns det inte riktigt sunt.

När han nu vill sluta med sin fotboll försöker jag få honom att börja med någon annan aktivitet - drömmen är ju att han ska vilja UT och träffa kompisar någon gång i alla fall och inte bara sitta hemma och hänga i cybervärlden.

• Omgift

Tack för alla intressanta synpunkter!!

Jag har försökt sätta mig in i vad han gör där, det är Call of Duty som gäller mest men han har även spelat Wow. Han har gjort en del "inspelningar" av sina bästa matcher och lagt ut dessa på Youtube och jag har tittat på dom och berömt honom för hans arbete även om jag inte till fullo förstår vad som ligger bakom.

Jag är en flitig datoranvändare själv, använder msn både för att ha kontakt med barnen, mannen och vänner. Nätdejtade en hel del för några år sedan och träffade min man på detta viset. Däremot har jag aldrig spelat spel på det viset som mer eller mindre alla ungdomar gör idag och jag ska faktiskt testa lite för att få en lite större inblick i min sons liv.

Jag har pratat med min son om mina synpunkter och jag tänker absolut inte förbjuda honom men eventuellt begränsa spelandet något. Han har en dator han fått av oss samt ytterligare en riktig speldator han köpt för egna pengar. Men han bor dock hemma och jag tycker att jag har rätt i att ge honom regler att följa även om han börjar bli vuxen och till viss del kan få bestämma själv. Vi får helt enkelt diskutera det och komma överens om något som verkar bra!

• Omgift

Jag testade faktiskt spela lite COD igårkväll med sonen. Han blev väldigt överraskad men lite glad.....Själv blir jag yr av det minsta och dessa grafiskt välgjorda spel gör min hjärna helt snurrig men det var lite kul..en stund i alla fall.

Han spelar mindre nu, vi har pratat hemma om det både pappan och jag och han fattar grejen med att vad man än gör kanske man inte ska överdriva det. Jag tycker absolut inte att han ska samla frimärken eller sitta o läsa böcker hela dagarna heller, jag vill han ska vara UTE och träffa kompisar! Inte hela dagarna nödvändigtvis men i alla fall ibland. Nu ska vi flytta till ett annat mer lättillgängligt boende i veckan så att vi kommer närmre både till kompisar stan osv. Ska bli intressant att se hur allting kommer att utvecklas iom det.

Han har nu inte spelat fotboll på 2 veckor, tjatar om att han ska springa lite eller köra lite styrketräning, spela badminton med en kompis eller vad som helst bara han rör sig lite. Från att ha varit fysiskt aktiv med fotboll flera dagar i veckan sedan han var 5 år till inget alls är ett rätt stor omställning. Jag hoppas bara han inte slutat för att få mer tid till datorspel, att man tröttnar i den åldern är ju inget ovanligt så det får man ju köpa.

• Omgift

Nej jag håller med - en viloperiod är helt i sin ordning! Men jag ser helst att han göra något annat även om jag precis som du säger inte kan bestämma det - han börjar bli gammal nog att göra egna val. Själv tränar jag 3-4 ggr i veckan så för mig är det naturligt att man har lite fysiska aktiviteter och inte bara sitter.

Svar på tråden Databeroende 17 åring