• DreamBear

Uppvärmningskostnad sommarstuga? Tar vi oss vatten över huvudet?

Vi har blivit erbjuden att köpa en sommarstuga, men vi känner oss osäkra då vi ej vet vad det rör sig om för pengar för att driva det. Sommarstugan är stor, det är tre rum och kök plus en källare som är oinredd. Vatten finns indraget, både toa och dusch.

Tidigare ägare har alltid eldat med ved, har aldrig haft sommarstugan uppvärmd med el. Och vi har ingen möjlighet att elda med ved då vi ej är där, så vi måste ha elen på under vintern om det ska funka för oss.

Någon som har en större sommarstuga där det finns vatten indraget?
    Hur mycket kostar det för er att stugan uppvärmd under vintern så att inte vattnet fryser?

• Svar på tråden Uppvärmningskostnad sommarstuga? Tar vi oss vatten över huvudet?
  • Anatha

Vattnet fryser väl inte? Jag har ingen värme på i mitt sommarhus när jag inte är där. Det kanske beror på att vi stänger av vattnet eller har ett modernt system?

• Stårschan
    Anatha skrev 2010-05-25 08:49:26 följande:
    Vattnet fryser väl inte? Jag har ingen värme på i mitt sommarhus när jag inte är där. Det kanske beror på att vi stänger av vattnet eller har ett modernt system?
    Det beror nog på att ni stänger av vattnet. Vatten fryser visst om det inte är någon värme i stugan och det blir riktigt kallt. Har du otur kan ledningarna sprängas av isen.
    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • TessaS

Kolla möjligheterna att stänga av vattnet och tömma systemet för att undvika att det fryser istället, det blir billigare. Vi gjorde alltid så när vi hade stuga, hällde frostskyddsmedel i avloppet också.
    Men det kanske beror på vilket system man har...?

• DreamBear

Som jag förstått det så kan man tömma systemet och då slipper man risken för att det ska frysa. Men vi vill ha möjlighet att kunna åka till stugan och vara där även under vintern och därmed känns det tokigt att tömma systemet.

Huset är byggt på början av 1940-talet.

• cassis23

Ja vattnet kan frysa och rören kan sprängas, är ett levande bevis på de då de "regnade" i mitt rum en vinterdag när jag va liten
    Sen kan de nog va bra att ha lite värme för fukten och så.
    Jag tror dock att de kan vara ganska dyrt att ha elvärme.

• Kjell2

Spontant
    Hålla en sommarstuga uppvärmd med el under vintern kan bli en dyr historia. Mycket hänger på isolering, yttertemperatur, antal rum som behövs hållas frostfria, elpris mm.

Vi håller två rum på +10 grader och det kostar oss ca 600 kr/vintermånad.

Skulle verkligen rekommendera er att tömma vatten mm när ni inte är där. Ett elavbrott, trasigt element eller en säkring som går kan skapa  stora och dyra skador i vattenfylda rör.

/Kjell

• DreamBear

Tack för era svar!

Huset har gamla fönster som borde bytas och jag skulle gissa på att även isoleringen inte är i toppskick.

• Kjell2

Om det är riktgt kallt ute tar det inte många timmar innan temperaturen är under noll grader inomhus om värmen försvinner. Sen har ni snart förstörda ledningar, kranar, vattenlås, vattenskador mm.

Så, ska ni vara bort från huset mer än en vecka så töm vattnet. Är vattensystemet bara välbyggt tar är det inte allt för jobbigt.

/Kjell

• TessaS

Jag håller med Kjell.
    Jag had inte vågat chansa med att lämna värmen på, för rätt vad det är kommer en köldknäpp och antingen fryser det sönder, eller tickar på el som f-n för att hålla värmen i ett dåligt isolerat hus och inget av det känns som ett toppenalternativ.

Vi var också i vår stuga vissa helger under vinterhalvåret, men det var värt besväret att tömma och stänga av, så kunde man sova gott hemma och behövde varken tänka på värmekostnader eller spruckna ledningar...

• Kjell2
    DreamBear skrev 2010-05-27 13:06:08 följande:
    Hur avancerat är det att tömma och stänga av systemet?
    Beror helt på hur vattnet är draget. I vår stuga tar det två minuter om man är två, fem om man är ensam.

1) Stäng av huvudkran, pump och varmvattenberedare
    2) Öppna tappningskran
    3) Öppna alla kranar i huset (finns två)
    4) Vänta till allt runnit ut, tar en minut
    5) Stäng alla kranar

Har man vattentoalet tar det lite längre tid.
  • Gladskit

Vi vistas på vårt lantställe även vintertid så vi har en slinga som går ner i rören (på nåt sätt, vet inte hur - det här är inte min grej ) så att vattnet inte fryser. Så den drar el plus att vi har elementen på så att det aldrig blir kallare än 5c inomhus. Nu är det inte vi själva som betalar räkningarna men enligt svärisarna är driften ca 2500kr per månad om man slår ut det på helår. Men då ingår samfällighet, vägavgift, avgift till båtföreningen och massa sånt. Elen kanske landar på 5-700kr per månad i snitt inkl alla avgifter? Ren el är svårt att säga när räkningarna är så svåra att läsa.  På vintern drar det mer och på sommaren är det princip bara ren hushållsel (spis, kyl-frys och varmvattenberedare + pump).

• bnet

Denna tråd passade in i min frågeställning. Får se om tråden kan vakna till liv igen?

Jag har igång värme i vår stuga under vintertid (är där några helger då do då under vintern), även då jag inte är där. Dels för att minimera att vattnet skall frysa men också för att stugan i övrigt inte skall föstöras. Jag har tidigare fått höra att man aldrig ska låta det bli mindre än 10 grader inne i stugan. Problemet är ju att vi har ju en ganska gammal stuga som är lång ifrån tät så att ha igång elen för att hålla dessa 10 grader är en dyr lösning.

Vi stänger av vattnet (pump) och tömmer det endast genom kök- o badrumskranarna (har ej någon "tappningskran") som vi låter vara öppna. Vi har även en elslinga i vattenledningen från grävd brunn till stugan. Den drar ju givetvis en del.

Min fråga är slutligen om man verkligen behöver ha igång värmen i de utrymmen som inte påverkar vatten/vattenledningar/avlopp (Har ej vattentoa). Skulle ju spara många kronor om detta inte riskerar att förstöra stugan, vilket jag fått höra att det gör... hur? Köldskador? Hur mycket problem är det? Hur gör de flesta? 

• Renhornet

man bör ha typ 10grader på på vintern i sin somarstuga för att undvika fuktskador.

Svar på tråden Uppvärmningskostnad sommarstuga? Tar vi oss vatten över huvudet?