• Blandis

Adoption av syskonpar

Hejsan,

Vi har medgivande för adoption av syskonpar 0-4 år. Därför undrar jag vad ni har har för erfarenheter av adoption av just sykonpar. Vore jätte kul att få höra om era erfarenheter.

Är det någon mer som planerar att adoptera syskonpar?

• Svar på tråden Adoption av syskonpar
  • Blandis
    Miss TN skrev 2010-05-31 19:28:17 följande:
    Vi har väntat snart 2 ½ år på bb från Bolivia.

Åh, vad länge ni har väntat. Håller tummarna att ni får BB snart! Men det borde ju bli eran tur nu (det har ni säkert hört många gånger nu), kan man ju tycka nu när ni har väntat så länge. Fast vi är också inställda på att få vänta i ca: 2 år på BB, efter allt man läser. Fast man hoppas ju att det ska gå fortare. Har ni även medgivande för ett barn? Det har vi, våra utredare tyckte vi skulle ha det ifall det inte skulle finnas syskon till oss eller ta väldigt lång tid. Fick ni vänta länge i kön i Sverige innan ni fick skicka era papper?

• Blandis
    TomMon skrev 2010-05-31 18:45:56 följande:
    Tack! Vi har inga åldrar angivna, det är upp till oss. Vi har medgivande både för ett barn samt för syskonpar. Det känns riktigt bra!!

Idag var vi och kollade på ett femrumshus (bostadsrättsvilla) som kändes helt rätt, men vi är så kluvna på om vi ska bo kvar lite till i tvåan och tokspara, eller om vi ska flytta dit och fördubbla våra boendekostnader...?!

Vi har funderat på andra länder, men landar ändå alltid i tankarna på asien. Men vi håller allt öppet tills vi pratat med organisationen, mycket kan ju hända har man lärt sig! =)

Hur går det för er?

Ja, vi höll också allt öppet tills efter att vi skickat in våra papper till organisationerna. För att se vilka länder våran ansökan passar till och utgå därifrån.

Hur det går för oss? ja, vi har precis fått reda på att våra adoptionshandlingar i Slovakien har blivit godkända. Så nu väntar vi på BB!!! Vilket kommer bli en lång väntan, hittills har allt gått så otroligt fort tycker vi. Så den turen är nog förbi nu... Det var bara ett år sedan, maj 2009, vi bestämde oss för adoption. Vi hade dock pratat om det en längre tid.

Jag såg även din fråga om ni skulle flytta eller bo kvar i en annan tråd.
    När ni sammlar era papper till landet, skulle ni ju kunna skriva lite hur ni tänker... typ att ni inser att en 2:a blir trångt för en tvåbarnsfamilj men att ni tänker flytta till större när ni får barn. Men, att så länge det bara är ni och hunden så ser ni inget behov av större boende. Då visar ni dom att ni inser att ni bor på liten yta och ser barnens behov av att behöva lite mer utrymme och att ni är villiga att göra något åt saken, när det blir dags. Det måste dom väl förstå och acceptera, tycker jag.
    Själv hade jag hade bott kvar ett tag till, och under tiden spara, spara, spara... Ni vet ju inte hur långt tid ni får vänta? På tex 2 år kan man ju spara jätte mycket pengar. Just nu så vet ni ju inte vad det blir för ålder på barnen. Är dom riktigt små, behövs kanske inte så stort boende i början, visst blir kanske det trångt. Men jag tror inte ni behöver oroa er. Dom har säkert också bott på liten yta innan de skaffade barn, om de har några. Det kommer säkert upp flera hus som kommer att kännas rätt för er, så stressa inte.

Vilka organisationer är ni med i?

• swisch

Hej

Vi har syskon medgivande och har sagt att vi är öppna för ett eller två barn.
    Vi trodde nog att det skulle göra våra chanser större men det har blivit så att vi har fått vänta längre än de som har för bara ett barn.

Vi hoppas att det inte ska förstöra chanserna att bli föräldrar överhuvudtaget, då vi inte har medgivande så länge till.

Kan vara bra att veta om man har snävt om tid att syskon medgivande KAN fördröja processen.

• Blandis

Jag har förstått när jag läser att syskonmedgivande kan fördröja processen. Hoppades som ni att det skulle göra våra chanser större. Swisch, vilket land väntar ni BB ifrån?
    Undrar...Får man ingen fråga om man kan tänka sig att adoptera ett barn, om man har medgivande för ett barn samt syskonpar? Eller det kanske inte förekommer att länderna gör så, om de ser att man har väntat länge i kön för syskonpar?... så man inte går miste om sin chans att bli förälder.

• tickan

Blandis: Om man har medgivande för ett barn eller syskon (jag gissar att få, kanske inga, medgivanden är formulerade så att man BARA kan få syskon) så kan man få förfrågan även om ett barn.

Vi betonade att vi verkligen önskade syskon och att vi var beredda att vänta lite extra länge för att få det. Är man lika öppen för ett som för flera barn så kan jag dock inte se att ett syskonmedgivande skulle förlänga processen.

• Helle68

Vi hade faktiskt enbart medgivande för syskonpar och ändå gick det relativt snabbt för oss att få barnbesked.

• swisch

Vi fick infon att adoptionen är för barnens bästa och de( i ursprungslandet) kan vilja "spara" en familj i kön som kan tänka sig två för att det faktiskt inte kryllar av oss som kan tänka oss två barn på en gång.

• swisch

.. och jag kan tycka att det är bra, det SKA vara barnen först. Tyckte mitt inlägg lät lite neggigt.

Man känner väl av den "administrativa" klockan  som man kanske kan kalla det i adoptionsvärlden då medgivanden bara tickar på mot nån sorts slutdatum.

• Blandis
    tickan skrev 2010-05-26 18:01:37 följande:
    Vi ska adoptera syskon nu i sommar. Vi hade heller inga som helst problem att få syskonmedgivande. Däremot har det snarare tagit längre tid för oss att få barnbesked just för att vi betonade att vi ville ha syskon.
    Hur har det gått för er, är ni påväg att åka snart?
Svar på tråden Adoption av syskonpar