• Blandis

Adoption av syskonpar

Hejsan,

Vi har medgivande för adoption av syskonpar 0-4 år. Därför undrar jag vad ni har har för erfarenheter av adoption av just sykonpar. Vore jätte kul att få höra om era erfarenheter.

Är det någon mer som planerar att adoptera syskonpar?

• Svar på tråden Adoption av syskonpar
  • MammaBecca

Inte för att vara elak, men du tror inte att det finns en risk att ni tar er vatten över huvudet om ni tar emot två stycken samtidigt??

• Ane63
    MammaBecca skrev 2010-07-01 22:21:50 följande:
    Inte för att vara elak, men du tror inte att det finns en risk att ni tar er vatten över huvudet om ni tar emot två stycken samtidigt??
    Hm, konstigt inlägg. Det är ju faktiskt så att vi som adopterar är utredda och godkända av våra svenska myndigheter och om man där bedöms klara av det så är det väl för att man anses ha de kvalifikationer som krävs för att ta emot ett syskonpar.

Jag har själv adopterat först ett syskonpar och sedan en lillasyster till dem och är man väl förberedd, vilket vi adoptivföräldrar är genom den obligatoriska föräldrautbildningen, så går det säkert bra.

Inte ifrågasätter du väl om bioföräldrar tar sig vatten över huvudet bara för att de låter tvillingar födas istället för att abortera det ena barnet ?????
  • MammaBecca
    Ane63 skrev 2010-07-01 23:10:49 följande:
    Hm, konstigt inlägg. Det är ju faktiskt så att vi som adopterar är utredda och godkända av våra svenska myndigheter och om man där bedöms klara av det så är det väl för att man anses ha de kvalifikationer som krävs för att ta emot ett syskonpar.

Jag har själv adopterat först ett syskonpar och sedan en lillasyster till dem och är man väl förberedd, vilket vi adoptivföräldrar är genom den obligatoriska föräldrautbildningen, så går det säkert bra.

Inte ifrågasätter du väl om bioföräldrar tar sig vatten över huvudet bara för att de låter tvillingar födas istället för att abortera det ena barnet ?????
    Nej, jag ifrågasätter inte tvillingar.
    Jag bara undrar. Oavsett om man har fått utbildning eller ej, kan man ju inte veta hur det blir i verkligheten eller hur barnen mår när de kommer.
    Jag ifrågasätter egentligen ingen. Det är inte det att jag tror att de inte skulle klara av det. Jag har egentligen ingen insikt i adoptioner (mer än att jag själv är adopterad) och jag bara undrar helt enkelt om det inte blir otroligt stor omställning och väldigt mycket jobb emotionellt om man tar emot två.
    Jag menar, det blir väl ganska mycket med bara en?
  • UpsyDaisy

Jag tycker verkligen det är JÄTTEBRA att ni vill ta emot syskon. Personligen tycker jag det är sjukt grymt att dela på syskon...särskilt med tanke på att de redan genomgått en traumatisk seperation genom att bli sepererade från sin bio-mamma....och sedan kanske också flytta till ett annat land där folk pratar annorlunda och kanske ser annorlunda ut. Jag kan tänka mig att som litet barn kan det kännas enormt skönt att ha sitt syskon med sig. Tycker att ALLA som adopterar borde vara öppna för syskon :)

Känner en familj som adopterade 3 flickor (syskon) Barnen var otroligt glada över att ha varandra.

• UpsyDaisy
    MammaBecca skrev 2010-07-02 08:59:02 följande:
    Nej, jag ifrågasätter inte tvillingar.
    Jag bara undrar. Oavsett om man har fått utbildning eller ej, kan man ju inte veta hur det blir i verkligheten eller hur barnen mår när de kommer.
    Jag ifrågasätter egentligen ingen. Det är inte det att jag tror att de inte skulle klara av det. Jag har egentligen ingen insikt i adoptioner (mer än att jag själv är adopterad) och jag bara undrar helt enkelt om det inte blir otroligt stor omställning och väldigt mycket jobb emotionellt om man tar emot två.
    Jag menar, det blir väl ganska mycket med bara en?
    Man vet ALDRIG hur det blir i verkligheten oavsett om man föder själv eller adopterar eller hur man nu gör. Men att seperera på syskon är extremt emotionellt traumatiskt för barnen så det är tusen gånger bättre för barnen om man är villig att adoptera syskon. Jag tycker det är jättebra att det finns adoptivföräldrar som sätter sig in i barnens situation och verkligen vill göra det bästa för barnen...dvs inte seperera på syskon. Visst kan det bli jobbigare med två på en gång, men glädjen är dessto större..och för barnen är det en enorm trygghet att deras syskon följer med i processen. Det är bara positivt med syskonadoption.
  • MammaBecca
    UpsyDaisy skrev 2010-07-02 09:06:33 följande:

Jo, fast det är ändå en väsentlig skillnad att föda ett eget barn och att adoptera ett. (och då menar jag inte att någon får mindre kärlek) Jag ifrågasätter inte saken som sådan. Barn hanterar ju saker på olika sätt och har man varit med om något traumatiskt kan man ju behöva bli sedd för den man är. Det kanske kan bli svårt med om man har ett syskon. Jag vet ärligt talat inte. Jag undrade bara som sagt. Jag är inte mot adoption alls (såklart) såg bara tråden och blev fundersam. Jag har en väninna vars mamma adopterade henne och hennes två syskon (trillingar) och för dem har det ju gått jättebra och hon är glad att hon har sina systrar. Fast det är ju inte alltid komplikationsfritt, det var det enda jag ville säga.
  • Ane63

Nej komplikationsfritt att få barn är det  överhuvudtaget inte vare sig det är bio eller adopterat. Har man tagit det beslutet att adoptera syskon så är man ju mentalt inställd på det och har säkert både läst och varit i kontakt med andra familjer som adopterat syskon.
    Att det uppstår problematiska situationer är ju bara naturligt, det gör det med alla barn, fast problemen kan se lite olika ut med adopterade barn.
    För min egen del så tyckte jag att vår syskonadoption som var den första var den enklaste om man ska gradera dem. Barnen hade en enorm trygghet i varandra vilket underlättade den första tiden enormt. Den tryggheten har även bestått och de är oerhört tighta idag även om de genast släppte in lillasyster när hon kom till oss.
    Idag är de en väl sammansvetsad trioGlad
    Jag har aldrig för en sekund ångrat att vi adopterade ett syskonpar först. Man växer in i situationen och hjälp finns ju att få om det uppstår besvärliga saker som man känner att man inte riktigt klarar själva.

• Emeli
    UpsyDaisy skrev 2010-07-02 09:03:17 följande:
    Jag tycker verkligen det är JÄTTEBRA att ni vill ta emot syskon. Personligen tycker jag det är sjukt grymt att dela på syskon...särskilt med tanke på att de redan genomgått en traumatisk seperation genom att bli sepererade från sin bio-mamma....och sedan kanske också flytta till ett annat land där folk pratar annorlunda och kanske ser annorlunda ut. Jag kan tänka mig att som litet barn kan det kännas enormt skönt att ha sitt syskon med sig. Tycker att ALLA som adopterar borde vara öppna för syskon :)

Känner en familj som adopterade 3 flickor (syskon) Barnen var otroligt glada över att ha varandra.
    Många som adopterar får helt enkelt inte ta emot mer än ett barn åt gången. Det är långt ifrån alla som får medgivande för adoption av syskongrupper, även om de skulle vilja det. Policyn varierar mycket mellan olika kommuner. I vissa är det praktiskt taget omöjligt att få medgivande för att adoptera två eller fler barn samtidigt. Anledningen till denna restiktiva inställning kan bero på att kommunerna dels kan ha dåliga erfarenheter av dessa adoptioner, dels att de stödjer sig på forskning som visar högre frekvens problem i samband med dem.
    "Det är synd om människorna"
  • Blandis

Oavsett på vilket sätt man får barn, ett eller flera sammtidigt, så kommer det ju bli en stor omställning. Som blivande adoptivförälder så har man ju förberett sig menalt i flera år. Kankse t.o.m. ”hela ens liv” om man vetat att man inte kan få barn tidigt i livet. Livet är inte komplikationsfritt och det finns inga garantier hur det kommer att bli och tur är väl det

Visst kan det blir det mera jobb med två sammtidigt, till en början, tills man hittat hur ens nya familj fungerar bäst tillsammans.

Som dom andra skriver här så tycker även vi att det är grymt att separera syskon. Räcker det inte med vad dessa små liv redan har gått igenom?!?

Tror starkt på att det är bättre för barnen om syskonen kan få komma till samma familj. Istället för att ställa in sig på allt det svåra/negativa försök att se det positiva i det hela istället. Så som tex.

En mindre traumatisk seperation

Trygghet i varandra som barn och vuxna

Samma livshistoria/rötter

Dubbel glädje

etc. etc.

Hoppas på fler syskonadoptioner!!!!!!!!!!Solig

• swisch

Jag har haft mycket glädje av mina syskon både som barn och vuxen. Vi kommer inte att få adoptera igen pga åldrar och sånt ,så två på en gång är enda chansen för vårt barn att få ett syskon.

Det kommer krävas endel av oss, det får det göra. Jag tänker att det är extra kul att få ha ett syskon att leka med när man har föräldrar i 40 års åldern, även när man blir lite äldre, tonåring och så.

Men jag vet inte alls hur det blir eller hur gamla våra barn är när de kommer eller hur mycket till vi behöver vänta till och hur gamla vi är då . Vi väntar och väntar och väntar. AC har en liten bok om syskonadoption, ganska bra.

Men som du säger mamma Becca , man bör nog tänka igenom vad man ger sig in på och varför.

Svar på tråden Adoption av syskonpar