Kondenserad mjölk, utgångsdatum 2008
Kan jag använda den? Ska vara till fudgerutor, så den ska ju hettas upp.
Kan jag använda den? Ska vara till fudgerutor, så den ska ju hettas upp.
vilken månad gick den ut då?
Är det i mitten av 2008 är hållbarheten ett år, och nu har det isåfall gått nästan ytterligare 2... Näe, jag hade köpt en ny!
Men kan du inte ringa till Livsmedelsverket? De måste ju ha någon slags konsumentinformation?
Jag kom på en jättebra idé!
Varför inte öppna burken och lukta/smaka på den?
Fast det kanske inte var en jättebra idé trots allt, för burken kanske ska kokas oöppnad? (så är det ju ibland med kond. mjölk)
Såhär står det på Wikipedia: "Kondenserad mjölk är mjölk där vatten har borttagits så att bara ca 25 % återstår, t ex genom vakuumindunstning, varvid återstoden minskar i volym, blir brungul och tjocknar till en sirapliknande konsistens. Den kondenserade mjölken förpackas i plåtburkar och blir då tämligen hållbar (minst 4-6 månader i rumstemperatur). Vid längre förvaring kan produkten fortfarande vara tjänlig som föda, men konsistens och smak kan ha förändrats."
Jag skulle bli otroligt förvånad om det inte funkar. Förr i världen fanns inga "bäst före datum" och folk lärde sig att lita på sin syn och smak, nu är det många som tror att mjölk blir giftig en minut över 12 när bäst före dagen har gått ut. Obegripligt ur resurshänseende och med tanke på enskilda individers ekonomi.
Vad bra!
Nu har vi nyss avnjutit bakverket jag använde mjölken till, ännu har vi inte märkt några negativa effekter...
blev det gott?
själv tycker jag att arla (och övriga mejerier) gott kunde smygförlänga hållbarhetstiden med minst en dag! Har aldrig varit med om att mjölken varit sur dagen efter bäst-före-datumet
Läste om nån idiot som slängde all mat 2 dagar innan bästföredatumet.. Helknäppt!
H*n kan få höra en hel del av vad jag tycker om sånt. (Har rest i slummen i Indien och SydAfrika.)