• Flutterby

Kondenserad mjölk, utgångsdatum 2008

Kan jag använda den? Ska vara till fudgerutor, så den ska ju hettas upp.

• Svar på tråden Kondenserad mjölk, utgångsdatum 2008
  • GulTussilago

vilken månad gick den ut då?
    Är det i mitten av 2008 är hållbarheten ett år, och nu har det isåfall gått nästan ytterligare 2... Näe, jag hade köpt en ny!

• Rosana

Men kan du inte ringa till Livsmedelsverket? De måste ju ha någon slags konsumentinformation?

• Flutterby
    GulTussilago skrev 2010-05-25 12:46:16 följande:
    vilken månad gick den ut då? Är det i mitten av 2008 är hållbarheten ett år, och nu har det isåfall gått nästan ytterligare 2... Näe, jag hade köpt en ny!
    07 2008. Usch vad ledsen jag blir nu, har ju allt förberett!
  • Flutterby
    Rosana skrev 2010-05-25 12:46:28 följande:
    Men kan du inte ringa till Livsmedelsverket? De måste ju ha någon slags konsumentinformation?
    Svarar de på sådant? Ska googla fram deras nummer då.
  • Flutterby
    Flutterby skrev 2010-05-25 12:48:39 följande:
    Äsch, de har telefontid mellan 9 och 12 bara.
  • Rosana
    Flutterby skrev 2010-05-25 12:48:39 följande:
    Livsmedelsverket tel: 018- 17 55 00.
    Och ja, du får gärna inboxa när du har tid.
  • GulTussilago

Jag kom på en jättebra idé!
    Varför inte öppna burken och lukta/smaka på den?

Fast det kanske inte var en jättebra idé trots allt, för burken kanske ska kokas oöppnad? (så är det ju ibland med kond. mjölk)

• Flutterby

Såhär står det på Wikipedia: "Kondenserad mjölk är mjölk där vatten har borttagits så att bara ca 25 % återstår, t ex genom vakuumindunstning, varvid återstoden minskar i volym, blir brungul och tjocknar till en sirapliknande konsistens. Den kondenserade mjölken förpackas i plåtburkar och blir då tämligen hållbar (minst 4-6 månader i rumstemperatur). Vid längre förvaring kan produkten fortfarande vara tjänlig som föda, men konsistens och smak kan ha förändrats."

• Flutterby
    GulTussilago skrev 2010-05-25 12:50:38 följande:
    Jag kom på en jättebra idé!Varför inte öppna burken och lukta/smaka på den?Fast det kanske inte var en jättebra idé trots allt, för burken kanske ska kokas oöppnad? (så är det ju ibland med kond. mjölk)
    Genialiskt! Jag tänkte det faktiskt, för den skall blandas med smör och sirap, så öppnas ska den.
  • Flutterby
    GulTussilago skrev 2010-05-25 12:50:38 följande:
    Jag kom på en jättebra idé!Varför inte öppna burken och lukta/smaka på den?Fast det kanske inte var en jättebra idé trots allt, för burken kanske ska kokas oöppnad? (så är det ju ibland med kond. mjölk)
    Nu har jag öppnat den, men blev inte mycket klokare, för det är första gången jag ser sådan mjölk... Den luktar i alla fall inte illa. Jag testar nog, vad kan hända liksom? Så länge den inte luktar härsket så borde det väl vara OK?
  • GulTussilago
    Flutterby skrev 2010-05-25 12:53:02 följande:
    Genialiskt! Jag tänkte det faktiskt, för den skall blandas med smör och sirap, så öppnas ska den.
    men va bra! öppna den och smaka på den. Smakar den bra så borde den vara helt okej!

Hoppas att fudgen blir bra!
  • Flutterby
    GulTussilago skrev 2010-05-25 13:00:12 följande:
    men va bra! öppna den och smaka på den. Smakar den bra så borde den vara helt okej!Hoppas att fudgen blir bra!
    Smakade lite nu och den smakar sötsliskigt så vad fasen, jag kör på!
  • klocka

Jag skulle bli otroligt förvånad om det inte funkar. Förr i världen fanns inga "bäst före datum" och folk lärde sig att lita på sin syn och smak, nu är det många som tror att mjölk blir giftig en minut över 12 när bäst före dagen har gått ut. Obegripligt ur resurshänseende och med tanke på enskilda individers ekonomi.

• Flutterby
    klocka skrev 2010-05-25 14:04:54 följande:
    Jag skulle bli otroligt förvånad om det inte funkar. Förr i världen fanns inga "bäst före datum" och folk lärde sig att lita på sin syn och smak, nu är det många som tror att mjölk blir giftig en minut över 12 när bäst före dagen har gått ut. Obegripligt ur resurshänseende och med tanke på enskilda individers ekonomi.
    Jag har använt den nu och det verkar vara helt OK. Håler med om att det har gått till överdrift med "bäst-före" faktiskt.
  • Flutterby

Nu har vi nyss avnjutit bakverket jag använde mjölken till, ännu har vi inte märkt några negativa effekter...

• GulTussilago

blev det gott?

själv tycker jag att arla (och övriga mejerier) gott kunde smygförlänga hållbarhetstiden med minst en dag! Har aldrig varit med om att mjölken varit sur dagen efter bäst-före-datumet

Läste om nån idiot som slängde all mat 2 dagar innan bästföredatumet.. Helknäppt!

• Flutterby
    GulTussilago skrev 2010-05-25 20:08:05 följande:
    Läste om nån idiot som slängde all mat 2 dagar innan bästföredatumet.. Helknäppt!
    What? Idiotiskt. Vill man göra av med pengar så...
  • malung86
    {#lang_emotions_demon} H*n kan få höra en hel del av vad jag tycker om sånt. (Har rest i slummen i Indien och SydAfrika.)
  • GulTussilago
    Det var i en tidning där de frågade lite folk hur de gjorde för att undvika att bli dåliga nu när det var rötmånad (det var i somras jag läste det)
    Då var det nån som sa så: "vi gör som restaurangerna, vi kastar all mat 2 dagar innan bäst-före-datumet går ut"

Det är inte klokt!

Själv brukar jag räkna lite procentuellt
    Är hållbarheten ett halvår gör en månad till ingenting
    Är hållbarheten en månad brukar det vara helt okej en vecka senare. etc
Svar på tråden Kondenserad mjölk, utgångsdatum 2008