• Yllet84

Baka sockerfritt??

Till helgen ska vi till min gravida kompis som fyller år. Jag hade planerat att baka något gott och ta med mig, min muffins brukar vara uppskattade i sällskapet :)

Nu är de tyvärr så att min vän fick reda på att hon nog har fått graviditetsdiabetes idag, och då är det ju JÄTTEdumt att komma med bakat till henne egentligen...

Men då undrar jag ifall det är någon som har erfarenhet av att baka med tex Canderel? Jag har läst på deras hemsida att det fnkar bar att ersätta vanligt socker rakt av med det. Men fungerar det tex att vispa ägg och Canderel pösigt så som det går med vanligt socker??

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Baka sockerfritt??
  • Pinglan73

Jag har bakat med Hermesetas då min svärmor har diab. Jag gick in på deras hemsida för att hitta recept, funkade jättebra och smakade helt ok.

Lycka tíll!

• Yllet84

Okej, det ska jag kolla på!

Bara de att jag är så inställd på att använda mina vanliga recept då jag bakar ganska mycket och liksom vill ha det som som jag alltid har det ;)

Dock fick jag tips nu av en kollega med diabetes att man kan ta i liiite vanligt socker, så går det mycket bättre att vispa det fluffigt! Det kan ju vara ett tips till andra också som undrar :)

• September82

Om din vän är gravid och du är rädd om henne och hennes foster ska du inte baka med sötningsprepart som Canderel. Det innehåller bland annat sötningsmedelt aspartam. Det man vet om aspartam är att det skadar nervcellerna i kroppen. I Japan är det tillexepmel förbjudet. 

Försök baka något med lågt GI, muffins har ganska lågt GI. GI indikerar hur fort kroppen tar upp kolhydraterna/sockert. Det ska ta lång tid för kroppen att ta upp dem för att hålla blodsockert jämt, alltså lågt GI!

Lycka till!

• Yllet84

Åh! Tack för tipset! På Canderels hemsida så står det att det är okej att använda när man är gravid :S Då ska jag INTE göra det, bättre att baka nått nyttigare :)

• emilou77

Jag gjorde "kanelbullar" igår med fyllnig av osötat jordnötssmör och mosad banan istället för kanel och socker. det är förvisso lite socker i själva bulldegen men annars finns det ju mycket man kan söta med t ex banan.

• Alvöra

Ja, snälla håll er väck från sötningsmedel, (även när du inte är gravid)! Inte bara i bakning, men också i godis och light produkter. Så är det bättre att få i sig lite socker med måtta istället
    Precis som september82 skriver så är det nämligen frätande på celler och dna, och därför finns det långa rapporter om biverkningar, som ADHD hos barn, vars föräldrar har druckit mycket cola light tex.. och många många fler..

Svar på tråden Baka sockerfritt??