• myny

Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen

Vår kille på snart 5 år har varit utan blöja sedan han var 3 år. Han är alltså torr och har nästan aldrig kissat i sängen på natten. Däremot strular det på dagtid. Går lite i perioder, ibland bättre, ibland sämre. Under sämre perioder kissar han i byxorna nästan varje dag, en eller flera gånger. Vi kan ofta se då han är kissnödig, och han verkar veta om det själv, men han håller sig och håller sig, vill inte gå på toaletten även om vi ber honom, och tillslut så kommer det ju i byxan, i alla fall en del, tills han tillslut går på toan och kissar resten.

Det verkar som att han är för bekväm och helt enkelt inte har lust att gå på toa, han vill göra andra saker istället. Händer ofta då han är "inne" i något, tex koncentrerad på ett datorspel eller ser på TV.

Hörde av en kompis att det är vanligt att "känsliga och intelligenta" barn har problem med kisseriet. Jag skulle vilja beskriva honom som just känslig och intelligent, så det kanske ligger nåt i det.

Men hur ska vi göra? Är så less på alla dessa kissiga byxor. Och med åldern börjar det väl snart bli pinsamt inför kompisar etc. Och man vill ju inte att han ska ta med sig problemet upp i skolan. Har provat belöningssystem där han får klistermärken för varje dag han klarat och efter ett visst antal märken får köpa lego han önskat. Han verkar gilla det och lovar att han ska försöka, men det räcker bara en bit på vägen, går bra ett tag, men sen är det tillbaka i samma beteende igen.

Nån som känner igen problematiken? Hur ska vi hantera detta?

• Svar på tråden Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen
  • Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 22:57:23 följande:
    Känner igen det där med att han inte bryr sig så mycket i fall byxorna är kissiga. Dottern på 2½ däremor blir helt desperat om byxorna blir blöta. Känner du igen att det skulle handla om känsliga och intelligenta barn?
    Ja, det gör jag absolut. Det är barn som kan sitta och klippa ut ett mönster i papper och är totalt inne i det, men som inte riktigt kan avbryta det för att gå och kissa. När man senare frågar "kände du inte att du var kissnödig?" så får man alltid ett "jo, men jag glömde".
  • myny
    Carisma95 skrev 2010-05-26 22:53:43 följande:
    Jo, vi har pratat med sonens förskollärare och det har blivit bättre. Men det händer ju även andra tider på dygnet/ helger m.m. Svårt att ha full koll hela tiden. Ibland kan han hålla sig i 5-6 timmar i sträck, ibland bara 1,5 timme... Svårt att veta. Känns som att man inte kan "tjata" hela tiden om att han ska gå på toa heller. För då kommer han aldrig komma på det själv.
    Nä, det är just det där  tjatet som jag ibland tänker kan göra saken värre, ett evigt tråkigt moment som han känner misslyckande omkring. Man märker att han skäms då det hänt, då vill han inte att vi ska se i byxorna utan gå ut från toaletten osv.

Så tydliga rutiner kanske och stå på sig, men inte tjata.... Hmm...
  • Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 23:02:23 följande:
    Nä, det är just det där  tjatet som jag ibland tänker kan göra saken värre, ett evigt tråkigt moment som han känner misslyckande omkring. Man märker att han skäms då det hänt, då vill han inte att vi ska se i byxorna utan gå ut från toaletten osv. Så tydliga rutiner kanske och stå på sig, men inte tjata.... Hmm...
    Det är ju en svår balans, att stå på sig utan att tjata. Man kan ju inte straffa barnet för att det kissar på sig... :S
  • myny

Nu måste jag gå och sova. Men tack för era inlägg. Skulle vara intressant om tråden kan leva vidare så samtalet kan fortsätta. God natt!

• Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 23:11:12 följande:
    Nu måste jag gå och sova. Men tack för era inlägg. Skulle vara intressant om tråden kan leva vidare så samtalet kan fortsätta. God natt!
    Sov så gott!
  • ugnspannkakan

jag tror inte man kan köra med belöningssystem, det är inte bra. ett barn som kissar är inte duktigt. man måste gå på pottan/toaletten. om han ser kissnödig nu så bara säg till honom att ska du inte gå på toaletten innan du gör det?

• SCSI

Rutiner är melodin här! Kissa före maten, innan vi går ut - oavsett om han nyss varit på toa, man veeeeet aldrig när man kommer förbi en toalett nästa gång! och så klart vid tandborstningen på kvällen. Vi trodde för en tid sen att han var gammal nog (5½) för att styra över det själv och lät - efter att han blivit irriterad på att vi "tjatade" - en dag bli att påminna. Då kissade han inte från att han kommit hem från dagis till att han gått och lagt sig, och berättade inte förrens på morgonen, då han vaknade upp i vår säng (fortfarande i kalsongerna han la sig med), att han kissat i sängen...
    Så nu jävlar håller jag på min rätt att tjata! =) För mig har det blivit rutin, det är väl mest barnet som tycker att det är jobbigt... jag räknar med att kunna sluta innan han börjar högstadiet åtminstone.

Jag är själv en mästare på att "glömma" kroppens signaler när jag är uppe i nåt. Äter jag inte direkt när jag är hungrig glömmer jag t.ex bort att kroppen behöver mat och undrar framåt kvällen varför jag är så yr och mår konstigt... och just kissnödighet brukar ju gå tillbaks efter en stund, för att sen komma tillbaks med oanad styrka när man minst anar det. Så jag sympatiserar fullkomligt med det där att vara uppslukad i saker och inte ta sig tid...

• myny
    ugnspannkakan skrev 2010-05-31 11:44:54 följande:
    jag tror inte man kan köra med belöningssystem, det är inte bra. ett barn som kissar är inte duktigt. man måste gå på pottan/toaletten. om han ser kissnödig nu så bara säg till honom att ska du inte gå på toaletten innan du gör det?
    Jaså, du tror inte på belöning. Kan du utveckla varför du inte tror det är bra?
    Och tyvärr så verkar det inte räcka med att säga till honom, han vill helt enkelt inte och gör det inte fast man säger till (Ofta, men inte alltid förstås. I bland och i perioder går det ju faktiskt bra)
  • myny
    SCSI skrev 2010-05-31 11:57:55 följande:
    Rutiner är melodin här! Kissa före maten, innan vi går ut - oavsett om han nyss varit på toa, man veeeeet aldrig när man kommer förbi en toalett nästa gång! och så klart vid tandborstningen på kvällen. Vi trodde för en tid sen att han var gammal nog (5½) för att styra över det själv och lät - efter att han blivit irriterad på att vi "tjatade" - en dag bli att påminna. Då kissade han inte från att han kommit hem från dagis till att han gått och lagt sig, och berättade inte förrens på morgonen, då han vaknade upp i vår säng (fortfarande i kalsongerna han la sig med), att han kissat i sängen...
    Så nu jävlar håller jag på min rätt att tjata! =) För mig har det blivit rutin, det är väl mest barnet som tycker att det är jobbigt... jag räknar med att kunna sluta innan han börjar högstadiet åtminstone.

Jag är själv en mästare på att "glömma" kroppens signaler när jag är uppe i nåt. Äter jag inte direkt när jag är hungrig glömmer jag t.ex bort att kroppen behöver mat och undrar framåt kvällen varför jag är så yr och mår konstigt... och just kissnödighet brukar ju gå tillbaks efter en stund, för att sen komma tillbaks med oanad styrka när man minst anar det. Så jag sympatiserar fullkomligt med det där att vara uppslukad i saker och inte ta sig tid...
    Jag tror också på rutiner, fast man önskade han kunde reglera det själv. Men det kommer väl, tids nog. Nu kör vi iaf regelbundet toatjat och funderar på att göra det väldigt tydligt för honom när han ska gå på toa, och han verkar förstå varför och går ibland direkt, för att han vet att han ska göra det, men ibland vill han inte och bara vägrar.
    Intressant höra din egen förståelse för att glömma kroppens signaler. Själv är jag inte alls sån, men min man kanske har mer likheter med sonen i detta fall
  • ma ma

Samma händer med vår 5,5-åring och det som hjälper åtminstone lite är att låta henne sköta de nerkissade kläderna själv (ta av, hänga upp i badrummet på tork eller skölja...). Absolut inte som straff (!), utan som en enkel konsekvens av det hela - glömmer man kissa, kissar man på sig, och då måste kläderna tas hand om. Hon får också hjälpa till med att vika ren tvätt ibland, och då passar jag kanske på att prata om hur tvätt tar tid, påverkar miljön, sliter på kläderna... På det sättet blir det tydligt att kiss på fel ställe orsakar en del jobb, hon förstår själv att hon inte kan ha favoritkläderna på tills de är tvättade igen osv. och då blir det lättare att acceptera och förstå våra argument och påminnelser när det är dags att kissa.

Svar på tråden Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen