• myny

Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen

Vår kille på snart 5 år har varit utan blöja sedan han var 3 år. Han är alltså torr och har nästan aldrig kissat i sängen på natten. Däremot strular det på dagtid. Går lite i perioder, ibland bättre, ibland sämre. Under sämre perioder kissar han i byxorna nästan varje dag, en eller flera gånger. Vi kan ofta se då han är kissnödig, och han verkar veta om det själv, men han håller sig och håller sig, vill inte gå på toaletten även om vi ber honom, och tillslut så kommer det ju i byxan, i alla fall en del, tills han tillslut går på toan och kissar resten.

Det verkar som att han är för bekväm och helt enkelt inte har lust att gå på toa, han vill göra andra saker istället. Händer ofta då han är "inne" i något, tex koncentrerad på ett datorspel eller ser på TV.

Hörde av en kompis att det är vanligt att "känsliga och intelligenta" barn har problem med kisseriet. Jag skulle vilja beskriva honom som just känslig och intelligent, så det kanske ligger nåt i det.

Men hur ska vi göra? Är så less på alla dessa kissiga byxor. Och med åldern börjar det väl snart bli pinsamt inför kompisar etc. Och man vill ju inte att han ska ta med sig problemet upp i skolan. Har provat belöningssystem där han får klistermärken för varje dag han klarat och efter ett visst antal märken får köpa lego han önskat. Han verkar gilla det och lovar att han ska försöka, men det räcker bara en bit på vägen, går bra ett tag, men sen är det tillbaka i samma beteende igen.

Nån som känner igen problematiken? Hur ska vi hantera detta?

• Svar på tråden Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen
  • Carisma95

Har tyvärr inga tips, men ville bara säga att vi har samma problem. Sonen är 5 1/2 år. Så tar också gärna emot råd.

Hur vet man att man behöver kolla upp det med läkare t.ex.? Eller om de "bara" slarvar?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • myny

Har er son samma typ av beteende? Vår kille verkar ha en förmåga att avskärma sig sin omgivning och inte bry sig om vad alla andra runt omkring pysslar med, om han vill. Kanske avskärmar han sig från sina egna kroppssignaler också? Vad tror du?

Jag har inte kollat upp om han har tex urinvögsinfektion, men om det fortsätter är det kanske bäst att kolla, även om jag inte tror att det beror på nåt sånt

• Carisma95
    myny skrev 2010-05-26 22:39:47 följande:
    Har er son samma typ av beteende? Vår kille verkar ha en förmåga att avskärma sig sin omgivning och inte bry sig om vad alla andra runt omkring pysslar med, om han vill. Kanske avskärmar han sig från sina egna kroppssignaler också? Vad tror du? Jag har inte kollat upp om han har tex urinvögsinfektion, men om det fortsätter är det kanske bäst att kolla, även om jag inte tror att det beror på nåt sånt
    Njae, kanske inte avskärmar sig. Men han är också känslig (som du också beskriver) samt att det känns som att han ofta "inte har tid".
  • myny

Läste p din sida där du beskrev honom som lugn, lillgammal och som ofta frågar Varför. Den beskrivningen stämmer bra på vår son också.

Hur har ni hanterat det hittills?

Vi har provat allt från att inte låtsas om nåt, till att vänligt föra det på tal och försöka prata om det med honom, till att vara bestämd, till att vara riktigt irriterad och arg. Tror inte på det där sista, som ju inte är så planerat utan blir så ibland då tålamodet tagit slut...

• Carisma95
    myny skrev 2010-05-26 22:46:50 följande:
    Läste p din sida där du beskrev honom som lugn, lillgammal och som ofta frågar Varför. Den beskrivningen stämmer bra på vår son också. Hur har ni hanterat det hittills? Vi har provat allt från att inte låtsas om nåt, till att vänligt föra det på tal och försöka prata om det med honom, till att vara bestämd, till att vara riktigt irriterad och arg. Tror inte på det där sista, som ju inte är så planerat utan blir så ibland då tålamodet tagit slut...
    Vi har nog testat samma "all of the above" också (tyvärr).
    Tycker det är konstigt att han klarar sig bra i 1-2 veckor i streck för att sen kissa ner sig en eller flera gånger per dag. Vi ser inget mönster i det...
  • Lindreas

Jag har upplevt det här på jobbet flera gånger, stora barn som "glömmer" eller "struntar" i att gå och kissa, och som heller inte bryr sig så mycket om ifall byxorna blir kissiga. Det vi har gjort har varit att varit benhårda på att man måste kissa, innan vi går ut, så fort vi kommer in, innan vilan, före mellanmålet, osv. Dessutom så snart vi ser att barnet är kissnödigt, då avbryter vi allt han eller hon håller på med och följer med till toaletten. Vänligt men bestämt. Och utan några större scener heller. Det har fungerat hos oss, men det är ju inte alls säkert att det hjälper er... :S

• Carisma95
    Lindreas skrev 2010-05-26 22:51:35 följande:
    Jag har upplevt det här på jobbet flera gånger, stora barn som "glömmer" eller "struntar" i att gå och kissa, och som heller inte bryr sig så mycket om ifall byxorna blir kissiga. Det vi har gjort har varit att varit benhårda på att man måste kissa, innan vi går ut, så fort vi kommer in, innan vilan, före mellanmålet, osv. Dessutom så snart vi ser att barnet är kissnödigt, då avbryter vi allt han eller hon håller på med och följer med till toaletten. Vänligt men bestämt. Och utan några större scener heller. Det har fungerat hos oss, men det är ju inte alls säkert att det hjälper er... :S
    Jo, vi har pratat med sonens förskollärare och det har blivit bättre. Men det händer ju även andra tider på dygnet/ helger m.m. Svårt att ha full koll hela tiden.
    Ibland kan han hålla sig i 5-6 timmar i sträck, ibland bara 1,5 timme... Svårt att veta. Känns som att man inte kan "tjata" hela tiden om att han ska gå på toa heller. För då kommer han aldrig komma på det själv.
  • myny

Funkar oftast mycket bättre på förskolan. Funderar på om det kan ha att göra med deras tydliga rutiner som han accepterar utan diskussion. Jag tror att där går barnen på toa tex alltid innan de går ut osv, och då blir det regelbundet, oavsett om han är nödig eller ej. Har provat lite att göra rutin av toabesöket, men han protesterar då och säger att han inte är nödig osv, så det har varit svårt. Men man kanske ska stå på sig??? Men man önskar ju att han kunde reglera det själv och gå då det behövs och inte bara i förebyggande syfte.

• Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 22:53:44 följande:
    Funkar oftast mycket bättre på förskolan. Funderar på om det kan ha att göra med deras tydliga rutiner som han accepterar utan diskussion. Jag tror att där går barnen på toa tex alltid innan de går ut osv, och då blir det regelbundet, oavsett om han är nödig eller ej. Har provat lite att göra rutin av toabesöket, men han protesterar då och säger att han inte är nödig osv, så det har varit svårt. Men man kanske ska stå på sig??? Men man önskar ju att han kunde reglera det själv och gå då det behövs och inte bara i förebyggande syfte.
    Ja, ofta är det ju så. Dessutom går ju alla barn på toaletten samtidigt, vilket gör det hela lättare, inbillar jag mig. Men kanske skulle det fungera med samma rutiner hemma och stå på sig i frågan om att gå och kissa. Liksom gå tillbaka lite till det här som man gör när man pott-tränar ett barn. Man SKA gå och kissa när mamma säger till, liksom. Men det kan ju vara en idé att prata med en läkare också, och få fler tips! :)
  • myny
    Lindreas skrev 2010-05-26 22:51:35 följande:
    Känner igen det där med att han inte bryr sig så mycket i fall byxorna är kissiga. Dottern på 2½ däremor blir helt desperat om byxorna blir blöta.

Känner du igen att det skulle handla om känsliga och intelligenta barn?
Svar på tråden Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen