• Bambis

Igår föddes Nilo i vecka 26+3 <3

Igår förlöstes vårt lilla underverk Nilo med akut kejsarsnitt på grund av havandeskapsförgiftning. Han vägde 846 g och 35 cm lång och är världens vackraste. 

Allt ser bra ut just nu, han hade bara respirator i några timmar och har nu cpap och andas luft. 
    Jag har fått träffa honom tre gånger nu och tårarna bara rinner, jag är så fruktansvärt rädd att han inte ska klara sig. Hur orkar man igenom detta? Slits mellan lycka och förtvivlan. 
    Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter, kanske ge lite stöd? 
  • Svar på tråden Igår föddes Nilo i vecka 26+3 <3
  • mina12

Grattis till er pojke!

Ni kommer antagligen gå igenom en otrolig resa den närmaste tiden. Ibland känns det som om det aldrig ska bli bra eller ta slut och att man aldrig kommer bli en normal familj. Vår dotter födde i v.24+0 och är nu 17mån/13mån korr och mår nu bra och vi känner oss ganska normala iallafall, även om minnena (både positiva och negativa) från neo alltid kommer finnas kvar.

Jag hinner inte skriva så mycket just nu, men mitt råd till dig är: se till att ta hand om er, dvs äta, sova, ta en promenad och dyl. Det kommer vara jobbigt en lång tid framöver, så du får inte glömma bort att ta hand om dig själv för att orka.

I tråden "EPT" är vi många föräldrar som "hänger" med både små och lite större prematurer, där finns nästan alltid nån som kan ge tröst, tips och råd. Välkommen dit!

• Mamaiia
    Grattis till pojken!

I jämförelse var vår dotter en riktigt 'stor' prematur, hon blev utplockad urakut i vecka 33 pga plötslig moderkaksavlossning, bara hux flux..

Det var (trots hennes storlek) verkligen skit första tiden. Pga avlossningen och det snabba snittet mådde hon betydligt sämre än de normalt gör för den veckan. Hon hade ovanligt omogna lungor och orkade inte andas själv utan fick ligga i CPAP och dessutom sövas för att få läkemedel nedsprutat direkt i lungorna därför att de mer eller mindre föll ihop som våta ballonger (hon utvecklade Respiratory Distress Syndrome och höll på att stryka med andra natten i sitt liv). Inte heller kunde hon äta själv, utan sondmatades och fick näringsdropp och dessutom fick hon en oklar infektion på det hela, bara för att ta i lite extra.. Liten och klen och alldeles gul låg hon inlindad i vad som kändes som tusen olika slangar och apparater, och de stack henne i de där tunna små händerna för blodprover varje dag i 2 veckor. Jag har aldrig gråtit så mycket i mitt liv.

Emellanåt trodde jag hon skulle dö, ingen vågade heller se mig i ögonen och säga att det skulle gå bra. I en månad bodde vi på neo innan vi fick komma hem.

Idag är allt bra, vår dotter är som vilken 5 och ½ månaders som helst och har inga bestående men överhuvudtaget, trots tuff start.

Nu var inte vår dotter alls så liten som er pojke (hoppas det är okej att jag svarar i din tråd ändå..), men att det ÄR förjävligt när ens sköra lilla bäbis inte mår bra och/eller på något sätt har det tufft, det kan jag definitivt skriva under på. Oron och ovissheten hur det skall gå är det jävligaste. Tiden på neo kan vara påfrestande som fan, likaväl som den kan vara fantastisk emellanåt.

Och det finns många, många, många solskenshistorier :)
    Försök håll fast vi det, och FÖRSÖK ta hand om dig själv mitt i allt -sov, ät, drick, se till att få lite frisk luft.

VARMASTE LYCKA TILL! {#lang_emotions_flower}
    ♥ Ljuvliga dotter E, född 2oo9-12-o8 ♥
  • Bambis

Tusen tack för era ord! Det hjälper verkligen att höra från andra med liknande erfarenheter där det gått bra till slut.

• Maria K

Stort grattis till er son.

Vår dotter föddes i V24+2 och det var långa och ibland svåra dagar på Neo. Det vikigaste vi kunde göra för varandra var att ta hand om oss själva äta ordentligt, (be nära och kära om lagad mat) Försöka sova och prata en massa med varandra, ta en promenad varje dag även om ni bara orkar runt sjukhuset så att ni inte bara få se avdelningen. Tankarna kommer lättare fram och kanske inte bara snurrar runt med oron.
    Det lättar vissa dagar så ta vara på de och njut, man behöver de små ögonblicken när det är svårt.

• epc04

Grattis till er pojke.

Tyvärr kommer du att gråta mycket och det är som läkarna säger två steg framåt ett steg bakåt och det känns som att åka en bergodalbana. Ena stunden är man jättelycklig för att ens barn mår bra sen mår man dåligt om barnet mår dåligt.

Jag tyckte det var hemskt när min första dotter föddes i vecka 37 och fick ligga på neo i två veckor men sen när vår andra dotter föddes i vecka 25+5 så insåg man vad hemskt var.

Alla föräldrar till förtidigt födda barn eller sjuka barn har rätt att tycka synd om sig själva fast barnet mår rätt så bra jämfört för det är helt naturligt för det var ju inte den starten man hade tänkt för sitt lilla barn och sig själva.

Tänk positivt och tänk framåt dvs visualisera framtiden det hjälpte mig!

Kramar!

• Emmy K

Grattis till sonen!

Det här är en otroligt svår tid och tårarna är aldrig långt borta. Försök att bearbeta allt du tänker och känner. Vissa finner en hjälp i att skriva av sig och många tycker att det hjälper mycket att prata med någon prefessionell. Det finns kurator på neonatalen. Sedan har jag känt ett enormt stöd från andra prematurmammor som har kommit en bit på vägen.

Jag skriver som någon ovanför att vi är några mammor med extremt för tidigt födda i EPT-tråden.
    Sedan finns också Pytteliten.ning.com för oss med prematurbarn.

Lycka till med allt!

• Bambis

Tack för svar! Jag har börjat kika på EPT- tråden och tänkte presentera mig där så snart jag orkar skriva lite mer. Just nu är jag fortfarande ganska sjuk och så här på tredje dagen härjar hormonerna och känslorna, tårarna är aldrig långt borta. 

Än så länge går allt bra. Ductus hade inte stängt sig men hjärnscanen visade inga blödningar så nu får han medicin för att stänga den. Det stora orosmomentet just nu är att han fortfarande inte bajsat (fyra dagar imorgon), de har försökt med lavemang men inget resultat än så länge. 
    Skönt att höra att det är så många små underverk som det gått bra för! 
  • Jessica1

Grattis till pojken! Fick en liten son i v. 27+5 för 2 år sedan pga preeklampsi. Glöm inte bort att du är sjuk själv också och vila upp dig så mycket som går. Snart kommer han behöva dig mera! KRAM

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
Svar på tråden Igår föddes Nilo i vecka 26+3 <3