• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Ska jag ställa ett ultimatum? Sätta nya och högra krav på honom? Ska jag söka hjälp? Ska  jag be hans föräldrarom hjälp?

Vill inte bli osams med honom-

Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.

Vi har försökt att skaffa barn i 1,5 år. Jag tänker mycket ofta på hans missbruk och de gör mig jätte stressad och rädd.

Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?

Vi har kommit övernes några gågner om att han bara ska dricka lättöl/mjölk/juice på veckodagarna. eller att han bara får dricka när jag dricker (de vill säga varannan vecka ungefär).  De har inte gått så bra.

efter bara några dagar har han brutit de löfterna och kommit hem med en låda öl från en som säljer svart.

Han tycker de känns så avkopplande och härligt att bara ta en öl då och då (då och då menas med så fort han har öl hemma så dricker han de)

Idag håller han ett tempo som gör att han är onykter minst en gång i veckan, om mn har otur så kan de vara 3ggr i veckan.  De gör visserligen inte mig nåt men jag tänker på en stackars levern. Han kan hälla i sig 12 öl, sen är han full. När han sen är full finns de ingen hejd utan han fortsätter dricka tills han somnar.

Jag har ingen aning om vad andra män i 25års ålder dricker till vardags. Om någon hade frågat mig så hade jag väl sagt ÖL. Han säger likadant "vad finns de annars att dricka en just öl".

Jag tror inte de är alkoholen som är de största problemet egentligen utan de är att min pojkvän älskar ÖL SMAKEN!

Vad ska jag göra, tycker inte alls om de här och de har jag sagt till honom.
    Är han verkligen alkholist? Jag har blivit så van vid de så jag vet inte själv?
    Vad dricker era män hemma?
    Vad dricker killar egentligen?

För mig är de självklart att man dricker kran vatten. De gör jag, smakar gott och släcker törsten.

Ingen pajkasting tack. Jag vill inte lämna honom uan hjälpa honom. Han betyder väldigt mycket för mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket
  • Anonym (känner igen)

Skaffa inte barn med honom. Jag och min sambo har två, alldeles fantastiska barn. Men han dricker sig full varje fredag, med få undantag. Sitter uppe till fyra-fem på morgonen och är trött, sur, bakis hela lördagen. jag älskar honom och vill inte lämna honom men ser snart inga alternativ. snart är barnen så stora att de börjar förstå. imorse bestämde jag mig för att jag ger honom sommaren, har det inte förändrats då så måste vi separera. Men det är inte så lätt det heller, vi har hus och ett liv tillsammans sen tio år... Vi bor i en kommun med stor bostadsbrist och vi kan inte byta dagis eftersom vår dotter har resurs på sitt dagis och dessutom operationer och liknande inplanerat. Jag vill inte heller ens tänka tanken på att inte få bo heltid med mina barn... känner mig ibland inmålad i ett hörn, där jag vet att han vet att jag inte kommer lämna honom och därför så beter han sig som han vill fast han vet hur jag mår av det.

• Anonym

Han skall egentligen inte dricka över huvudtaget.Han är alkoholist.

Han kommer aldrig att kunna dricka som andra, det är ett beroende. Du skulle inte till en storrökare säga att du får röka en dag i veckan. Det förstår väl alla att det skulle gå åt skogen direkt.

Han kommer inte att ändra sitt beteende för dig. Du har redan godkänt hans drickande som en del av er vardag.

Om han inte är helt beroende kan han sluta dricka helt och även för din skull. Men var ärlig mot dig själv, har det hittils gått bra? Har inte du tidigare satt upp ultimatum för hans drickande? Hur fungerade det? Du kan säga att nu räcker det med drickande på veckorna och det kommer inte in en öl hos er, den häller du ut. Beroende på hur han tar det får du svar.

Se till att skaffa egen bil och lägenhet, den kan du alltid hyra ut i 2:a hand. Du kan inte fortsätta vara beroende av honom.

Jag tycker inte att det är mycket begärt att mannen i ett förhållande inte dricker under graviditeten. Bara beroende måste dricka. Händer något så skall han kunna köra dig till ett sjukhus. Man bär inte på sitt eget barn utan bådas, då kan båda vara nyktra

• Jessilicious

Jag säger av egen erfarenhet, skaffa ALDRIG barn med en missbrukare. Min pappa var alkolist, han valde inte att bli nykter för mig eller mina bröders skull. Han tog tag i sig när mamma lämnade honom och ställde ultimatumet, alkoholen eller hans familj. Alla mina bröder har varit sjuka i hjärtfel odyl pga alkoholen. En av mina bröder dog. Min lillebror har autism och min storebror aspergers. Jag är enda tjejen så jag blev "normal". 

Och tro inte att han blir (jovisst kan det hända) en super pappa för att han slutar att dricka. Min pappa började misshandla mig psykiskt och fysiskt när han var nykter alkolist. Han var en sådan elak människa att det inte finns ord för det.
    Idag har jag ingen kontakt med honom och vad jag har hört så dricker han igen.
    Tänk på att man inte kan hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Om han nekar hjälp en gång så är det kanske lönlöst för dig att förska o försöka hela tiden. Du förtjänar att få leva ditt liv värdigt.
  • Pimpinellan
    Anonym (förmycket) skrev 2010-05-28 19:26:18 följande:
    Fast nu tycker jag du hårddrar det hela lite. Självklart måste han själv ta beslutet att bli nykter men det betyder inte att TS måste lämna honom. alkoholism är en sjukdom och man behöver stöd för att ta sig ur den. att skaffa barn nu är ingen bra idé men det behöver inte betyda att han inte kan bli en bra pappa längre fram. min man är nykter alkoholist och en bra pappa till våra barn. som jag ksrev innan har det varit jobbigt och ÄR jobbigt men jag har valt att stanna hos honom efter han själv tagit beslutet att bli nykter.
    Det är väldigt få som skärper sig om man inte tar till tvångsvård eller de vill själva extremt mycket. Jag har noll tilltro till alkisar! De dribblar folk vart de vill med sina lögner och smicker.  För mycket erfarenhet för att nånsin lita på nån om de inte varit nyktra många år! Varför man vill sig själv så illa att vara ihop med en alkis övergår mitt förstånd. Få blir nyktra och förblir nyktra. Vill man supa gör man det-det går före ALLT. Och att då skaffa barn med en sån,nej,det är misshandel av barnet att önska det så ont. Fråga alla 500000 barn till missbrukare som nu finns i vårt land. Tror du de önskat sig en alkis till förälder!? Det fins vettigt folk i vår värld-varför ta ihop med en alkis?
  • cewins mamma89

TS!

Din karl e alkolist. Unga människor kan vara alkolister. De står på din press att ni inte festar osv... men han dricker varje dag?!!
    Ja förstår inte varför ni vill skaffa barn me massa trubbel? Tror du att han kommer ens en gång vara närvarande under förlossningen eller ta hand om barnet på nätterna osv??? Hur kan du ens vilja lämna barnet till ett fyllo??!?!?!  Han kan inte ens hålla sitt löfte i några dagar....

Min kille dricker typ tre gånger i veckan eller så... men han kan vara nykter om han vill... oftast e de öl o drinkar.. ja vet inte exakt.

Ta hand om dej.

• Anonym (Li)
    Jessilicious skrev 2010-05-29 08:32:26 följande:
    Jag säger av egen erfarenhet, skaffa ALDRIG barn med en missbrukare. Min pappa var alkolist, han valde inte att bli nykter för mig eller mina bröders skull. Han tog tag i sig när mamma lämnade honom och ställde ultimatumet, alkoholen eller hans familj. Alla mina bröder har varit sjuka i hjärtfel odyl pga alkoholen. En av mina bröder dog. Min lillebror har autism och min storebror aspergers. Jag är enda tjejen så jag blev "normal".  Och tro inte att han blir (jovisst kan det hända) en super pappa för att han slutar att dricka. Min pappa började misshandla mig psykiskt och fysiskt när han var nykter alkolist. Han var en sådan elak människa att det inte finns ord för det. Idag har jag ingen kontakt med honom och vad jag har hört så dricker han igen. Tänk på att man inte kan hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Om han nekar hjälp en gång så är det kanske lönlöst för dig att förska o försöka hela tiden. Du förtjänar att få leva ditt liv värdigt.
    Hur vet du att det är pga alkoholen som dina bröder är sjuka?
    Och hur menar du med att "Jag är enda tjejen så jag blev normal"?
  • Anonym

Har läst din blogg nu, du är så gryyymt medberoende ts.

• Anonym (My, medberoende)

Jag har nu bara läst TS och inget i tråden, men det jag som medberoende fått lära mig att vad jag än säger eller gör så betyder det ingenting. DU kan aldrig förändra honom, det är endast han. Tyvärr går man på niten hundra ggr om och känner sig så naiv och dum och inte hjälper det. Själv är jag på bristningsgränsen för tillfället. Han har druckit i säkert varje jävla dag nu i över någon månad. Mängden eller styrkan har ingen betydelse utan det ska vara där hela tiden. Så fort fredagen kommer, helgen kommer, högtid kommer, långhelg kommer så vet jag att det innebär värre drickande.

Värsta utav allt är jag är gravid också...

• Anonym

Personligen tycker jag det låter som väldigt mkt. Väldigt mkt, för mycket.
    Min sambo tar en 3,5 på lördagen, ibland 2 st. Det är för att han gillar ölsmaken, din sambo gillar nog mera alkoholen.

Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket