• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Ska jag ställa ett ultimatum? Sätta nya och högra krav på honom? Ska jag söka hjälp? Ska  jag be hans föräldrarom hjälp?

Vill inte bli osams med honom-

Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.

Vi har försökt att skaffa barn i 1,5 år. Jag tänker mycket ofta på hans missbruk och de gör mig jätte stressad och rädd.

Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?

Vi har kommit övernes några gågner om att han bara ska dricka lättöl/mjölk/juice på veckodagarna. eller att han bara får dricka när jag dricker (de vill säga varannan vecka ungefär).  De har inte gått så bra.

efter bara några dagar har han brutit de löfterna och kommit hem med en låda öl från en som säljer svart.

Han tycker de känns så avkopplande och härligt att bara ta en öl då och då (då och då menas med så fort han har öl hemma så dricker han de)

Idag håller han ett tempo som gör att han är onykter minst en gång i veckan, om mn har otur så kan de vara 3ggr i veckan.  De gör visserligen inte mig nåt men jag tänker på en stackars levern. Han kan hälla i sig 12 öl, sen är han full. När han sen är full finns de ingen hejd utan han fortsätter dricka tills han somnar.

Jag har ingen aning om vad andra män i 25års ålder dricker till vardags. Om någon hade frågat mig så hade jag väl sagt ÖL. Han säger likadant "vad finns de annars att dricka en just öl".

Jag tror inte de är alkoholen som är de största problemet egentligen utan de är att min pojkvän älskar ÖL SMAKEN!

Vad ska jag göra, tycker inte alls om de här och de har jag sagt till honom.
    Är han verkligen alkholist? Jag har blivit så van vid de så jag vet inte själv?
    Vad dricker era män hemma?
    Vad dricker killar egentligen?

För mig är de självklart att man dricker kran vatten. De gör jag, smakar gott och släcker törsten.

Ingen pajkasting tack. Jag vill inte lämna honom uan hjälpa honom. Han betyder väldigt mycket för mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket
  • Anonym (medberoende)

jag har inte orkat lärt hela tråden. Så Ts. Jag tycker inte att du behöver lämna din sambo men ni ska inte skaffa barn fören han börjat en behandling och insett vad han håller på med. Du är Medberoend och han är alkoholist, men det finns hjälp att få för båda två. Han kan inte få hjälp fören han är beredd att acceptera att han är alkoholist för då hjälper inte behandlingen. Det kan ta tid. Men är det kärlek så ger man det som behövs för att rädda ett förhållande. Lycka till båda två.

• Anonym (My, medberoende)

Finns det någonstanns man kan vända sig när man som medberoende känner att man är påväg att bryta ihop? Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen...

Fan. Jag går på alla jävla lögner hela tiden... Vem är det som hela tiden blir sårad, jo jag såklart. Jag orkar inte med det här...

• Anonym
    Anonym (medberoende) skrev 2010-05-29 22:11:42 följande:
    jag har inte orkat lärt hela tråden. Så Ts. Jag tycker inte att du behöver lämna din sambo men ni ska inte skaffa barn fören han börjat en behandling och insett vad han håller på med. Du är Medberoend och han är alkoholist, men det finns hjälp att få för båda två. Han kan inte få hjälp fören han är beredd att acceptera att han är alkoholist för då hjälper inte behandlingen. Det kan ta tid. Men är det kärlek så ger man det som behövs för att rädda ett förhållande. Lycka till båda två.
    Så bra sagt!

Han har problem med alkoholen, inget snack om saken. Hade han bara älskat ölsmaken så hade lättöl gått lika bra.

Gå in på www.valet.se och läs mer.

Det är nu om någon gång din kille behöver dig.

Kram och lycka till
  • Jessilicious
    Anonym (Li) skrev 2010-05-29 15:38:03 följande:
    Anonym (Li) skrev 2010-05-29 15:38:03 följande:
    Jag skrev "normal". Jag är den enda som blev frisk, inga hjärtfel eller något annan komplikation, jag föddes inte för tidigt. Det är läkaren som konstanterade efter tester att det var pga alkoholen det skedde.l Läkarna kunde inte hålla fingrarna i styr då 3 pojkar blev sjuka men 1 flicka hände det ingenting med. Dem kan ha haft fel vad vet jag.
  • 3way
    cewins mamma89 skrev 2010-05-29 15:08:41 följande:
    Tror du att han kommer ens en gång vara närvarande under förlossningen eller ta hand om barnet på nätterna osv??? Hur kan du ens vilja lämna barnet till ett fyllo??!?!?!  Han kan inte ens hålla sitt löfte i några dagar....
    Jag  vet att min kille skulle vara med på våra forlossining.  Han skulle inte dricka en edna droppe när man är i sista 30 dagarna innan BF. De är jag säker på.

Nu är de så, men de kan bli värre att han blir mer beroende om man inte sätter ner foten.  Vi ska ju utredas snart om våran barnlöshet. De kommer ta blir blodprov på oss och jag hoppas att de blodprovet säger att han dricker för mycket. De hade varit skönt om de kom från en doktorn mun istället för min att han dricker för mycket.
  • 3way
    Anonym skrev 2010-05-29 15:49:13 följande:
    Har läst din blogg nu, du är så gryyymt medberoende ts.
    Vad mesnas med merberoende? ^^
  • 3way
    Anonym (My, medberoende) skrev 2010-05-29 21:41:54 följande:
    Jag har nu bara läst TS och inget i tråden, men det jag som medberoende fått lära mig att vad jag än säger eller gör så betyder det ingenting. DU kan aldrig förändra honom, det är endast han. Tyvärr går man på niten hundra ggr om och känner sig så naiv och dum och inte hjälper det. Själv är jag på bristningsgränsen för tillfället. Han har druckit i säkert varje jävla dag nu i över någon månad. Mängden eller styrkan har ingen betydelse utan det ska vara där hela tiden. Så fort fredagen kommer, helgen kommer, högtid kommer, långhelg kommer så vet jag att det innebär värre drickande. Värsta utav allt är jag är gravid också...
    Jag hatar storhelger!  De är som "gjorda" för att komma med en bra anledning till att dricka.  Den svenska kulturen är tyvär så.
    De är en sak jag inte förstår med honom där vi är helt olika!

Jag kan vara nykter, jag kan ha kul, jag kan vara mig själv, de fattas inget, jag kan flumma iallafall och dansa jätte fult med mening på en fest, inga problem.

Men de kan inte min kille. Om han är nykter är en lung och bara sitter och pratar med någon och tycker att jag kan vara lite jobbig om jag är onykter och han nykter. MEN GRATTIS hur jobbig tror du inte jag tycker du är när duär full 2ggr i veckan och jag tar mig några mer gals en vanligt varannan månad!

De förstår inte han!
    Men ändå älskar jag honom
  • 3way

Oj vad många som har skrivit mendan sjag har varit borta. Både roligt men också tråkigt att så många har så tragiska erfarenheter, jag vill inte bli en av er! Om ni försåtr vad jag menar.  Jag vill inte gå och bära en sådan historia, men då får detta ta slut nu.

• NadiaMi

Men TS, ska du verkligen behöva vänta på att föda barn för att din sambo ska låta bli att dricka öl i en månad?
    Och när barnet är fött då? Ska han återgå till att dricka "som vanligt" då?
    Hur mycket skulle du kunna lita på honom med barnet?

T.o.m ETT flak öl på en vecka är för mycket enligt min särbo, och han var senast ute och drack med sina kompisar igår kväll och har förmodligen lite lätta sviter efter det idag.
    Din sambo tar sig enligt trådstarten igenom MER än ett flak öl per vecka och förlitar sig på dig för att bli skjutsad fram och tillbaka eftersom han har druckit och inte själv kan köra. Och att han dricker tills han somnar på fläcken och lämnar ölburkar framme är väl ingen direkt positiv bild den dag ert eventuella barn blir gammalt nog att gå runt och undersöka allt som finns framme på borden...

Om du verkligen vill ha en familj och en framtid med denhär mannen och HAN tar Dig och en framtida familj på allvar så borde han kunna dra ner på drickandet redan nu.
    Han borde inte behöva en morot i stil med "barnet kan födas vilken dag som helst" utan det borde räcka med "vi vill skaffa barn" för att han ska gå ner från flera flak på en vecka till ett sexpack eller en flaska öl till kvällsmaten istället för flera burkar framför TVn i stort sett varje kväll.

• 3way

N
    adiaMi de verkar som du verkligen har filmat oss  eller nåt så korekt din beskrivning beskriver min vardag.
    Jag är blind!
    Jag ser inte detta själv, för mig är de vardagsmat, något jag lärt mig leva med. Jag ser verkligen de inte som ett stort allvar som ni gör. jag är ledsen över detta. Sett mycket skit.   Men om jag hade läst min tråd utan att känna mig själv så hade jag tyckt att detta var helt sjukt. Han är helt sjuk, jag skulle vara helt sjuk osm inte gör något. Inte ser något och de värsta, nästan accepterar detta beteende.
    Men de har ju inte skadat mig så mycket, men någon enstaka gång kankse. 2-3 ggr om året har de väl hänt saker som aldrig skulle hänt om de inte var för alkoholen.
    Om man nu kan skylla på alkoholen?

Den drunkens tal är den nyktres tankar.

Vill inte förstöra för honom, inte dra in honom i något han inte vill.
    Känns så otroligt fel eftar allt han slit han gör för företaget och mig och nu förbjuda honom de som känns bra/skönt för honom. Kan någon förstå detta?
    De skulle vara samma sak som om någon sa att jag inte fick ha mina hundar! eller att jag inte fick använda mitt beroende framkallande body butter som också kostar en slant.
    Saker som man unnar sig. Förstår ni?  Jag vet verkligen inte in eller ut.
    Vad vore en sommar utan öl?

Han drack inte igår, bara folköl 3st.

I onsdas drack han 8 starkisar med en granne som kom hit och de umgicks till 24:00, jag sov.

I tordas var han på en konferans med ett annat företag då drack han säkert massor av öl och whiskey eftersom allt är gratis. han är dock ingen snyltare utan delar gärna med sig.

Men jag dricker inte öl, ser inte tjusningen med det. Dricker mest bara vin och en eller annan drink. Men jag är väl ingen Alko som dricker MAX 1 ggn varannan vecka om de inte är någon speciell tillställning?

Ska iväg och jobba kväll nu.
Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket