• anyXX

Det heter inte coollugn!

Det heter KOlugn - lugn som en ko! Varför skulle det heta coollugn? Det skulle vara lite kaka på kaka eller hur? Använd inte ord som ni inte vet vad de betyder :p

Iris 080308 & Nils 100319
  • Svar på tråden Det heter inte coollugn!
  • nika
    Ayyla skrev 2010-05-29 18:31:39 följande:
    haha! Jag har alltid trott att det heter just coollugn. Har aldrig tänkt på det som lugn som en ko. Utan iskallt lugn snarare.. Kul, då fick man läsa sig nåt nytt och känna sig lite obildad. :) Jag har nog aldrig sett kolugn i text någon gång. Däremot coollugn ett flertal gånger.  
    Det är för att du inte är född när svear och götar krigade...
  • Themis

Men gud, vad är det för fjortisar som tillåts äga tangentbord nuförtiden?

*varpå tanten över 35 svimmade över sitt för hon fixar inte felstavningar och massuppfittningar*

• CatVonD
    Leniz1 skrev 2010-05-29 16:36:36 följande:
    Flera ord som jag stör mig på när folk felsäger: Vattenkoppor i stället för vattkoppor Miniform i stället för minifom Vinbärssnäcka i stället för vinbergssnäcka Grodblad i stället för groblad
    Håller med.
    Många gillar att stava med C också.

Clitoris / Klitoris.
    Clantig / Klantig
    Clown / Klown där är det lika rätt med C faktiskt
    Att vänskap håller utan förpliktelser är lika sant som att Moderaterna nu är det nya arbetarpartiet.
  • Themis

CatVonD: Öh, "clown" är ett låneord och det kan enbart stavas korrekt med C i svenska språket.

K-stavningen är felaktig (=finns inte med i SAOB)

• nika
    CatVonD skrev 2010-05-29 18:45:06 följande:
    Håller med. Många gillar att stava med C också.Clitoris / Klitoris.Clantig / KlantigClown / Klown där är det lika rätt med C faktiskt
    Den gamla stavningen är faktiskt C. Christina eller Cristina är äldre än Kristina. Alla gillar inte nymodigheter;)
  • Petra123

pocorn, kalle janka, emsam, deräckt!

Blir galen på hur folk pratar och stavar :P

• giftgrodan
    Petra123 skrev 2010-05-29 18:52:01 följande:
    pocorn, kalle janka, emsam, deräckt! Blir galen på hur folk pratar och stavar :P
    med absolut största säkerhet uttalar du inte alla ord precis som de stavas. Varför sjutton skulle man göra det?
  • CatVonD
    Themis skrev 2010-05-29 18:48:13 följande:
    CatVonD: Öh, "clown" är ett låneord och det kan enbart stavas korrekt med C i svenska språket. K-stavningen är felaktig (=finns inte med i SAOB)
    Öh, många för att inte säga alla låneord får en förändrad stavning i sitt nya språk. Tejp från Tape , Tuff från Tough m.m

CLOWN är ett låneord från tyskan och stavas i engelska CLOWN. Det har alltid stavats Klown i Sverige. Så där har SAOB fel. Men okunniga människor tror ju på allt de läser i SAOB
    Frostfri.
  • Themis

CatVonD: Okej, så om SAOB har fel, var menar du att man ska söka information om svenska språket då?

Ha en bra kväll, vilken färg himlen än har på din planet...

• CatVonD
    nika skrev 2010-05-29 18:38:05 följande:
    Det är för att du inte är född när svear och götar krigade...
    Är du det?

Kan någon som har tillgång till SAOB finns coollugn med där?

Kolugn träffar man på om man läser böcker t.ex. Jag har även hört svenskar använda kolugn i samtal. Men då om en KOLugn.
    Arbetar ibland som Klown på BARNCALAS och cirkuspaejazz
Svar på tråden Det heter inte coollugn!