Inlägg från: dezibel |Visa alla inlägg
  • dezibel

Lagotto?

Jag har haft Lagotto och rekomenderar bara den till som är enormt kunnig och erfaren. En ras som jag uppfattar som väldigt social i familjen men väldigt reserverad mot andra. En mycket krävande hund som måste jobba och framförallt bli mycket hanterad om du ska kunna sköta päls, låta vet. undersöka den, tandvisning mm.

Min hund var fantastisk att jobba med, samarbetsvillig med mycket motor, lättlärd. Väldigt trevlig med oss men totalt asocial med andra även våra närmsta vänner och släkt. Kom nån för nära markerade han direkt, vi hade honom alltid bakom kompostgaller när det kom folk.
    Alltid munkorg hos vet. eftersom vår klinik hade så dålig erfarenhet av rasen att munkorg åkte på i väntrummet.
    Stora problem med klåda och allergi vilket jag sen avlivade honom för när ingenting hjälpte att lindra problemen. Dom har även PRA i rasen och Hdproblem men det värsta enligt mig är ändå den sviktande mentaliteten.

Min hund gjorde ett bra Mh men fungerade inte i vardagen bland folk, jag kunde aldrig lita på honom. Vi gjorde en utvärdering av Mhtesten i rasen med hjälp av en genetiker som snabbt konstaterade att rasen var mindre nyfiken,lekfull och kontaktsökande än bruksraserna men var mer reserverad, skarpare och hade många kvarstående rädslor...

När dom Italienska "stamböckerna" öppnades så framkom det att man på 60/70talet avlat in setter,pointer & worster i rasen så du ska veta att det finns jakt i dom + att man även avlade på viss aggressivitet eftersom när det inte var tryffelsäsong så användes dom även som vakthundar.

Vi hade ofta Lagottoträffar och nästan alla ägare hade samma erfarenhet av sina hundar. Nu är det här några år sen och jag hoppas verkligen att man inom rasklubben jobbar med avel och mentalitet men dom jag fortfarande träffar är rädda och reserverade.

Jag lärde mig enorm mycket på min resa med min lagotto och det är ingenting jag vill nån annan ska få uppleva så jag tycker du ska välja en annan ras!

• dezibel

Jag tycker Softisen är en mycket trevlig allround hund om man är medveten om att det är en stor terrier.
    Jag själv har dvärgschnauzer som jag tycker är en förträffligt trevlig och relativt frisk ras. Inte så krävande men vill man ha mer att jobba med är ju schnauzern(mellan) ett alternativ.
    Mellanpudel är ju stämmer ju oxå in på era "krav".

Det finns ju så många raser att välja mellan och enklast tycker jag är att kolla på hundutställningar, prata lite, luska lite och sen försöka besöka en "raspromenad" eller aktivitetsdag för den rasen. Då träffar man massor av individer och får se dom "in action" och har chans att få en ärlig bild av rasen.

• dezibel

Kolla på rassidan efter ett aktivitetsombud i ditt län och häng med på deras promenad/aktivitet.

• dezibel

Du får lov att gilla nakenhundar oxå om du vill ha en Lagotto {#lang_emotions_laughing} Man rekommenderar att raka ner dom minst en gång om året eftersom pälsen är extremt tjock. Underullen blir som filttofflor och det är ett heltidsjobb att hålla dom tovfria.
    Vi rakade ner våran hela sommarhalvåret och håll honom väldigt kortklippt vintertid eftersom han var mycket lyckligare utan lockar.

• dezibel
    fridastina skrev 2010-05-31 18:35:13 följande:
    Haha, fast helt naken blir den väl ändå inte? Klart att det blir jobbigt för dem att ha så mycket päls på sommaren och att raka är väl det enda alterntivet. Men personligen tycker jag att de är allra finast när de har mycket hår! En härlig krullig lugg, lite busigt sådär. :)
    Man kör på 10skäret dvs 1 mm så visst blir dom nakna ! Jag håller med om att dom är som finast med krull men med facit i hand så tyckte vi att det var snällast mot hunden att slippa stora fukteksem, onda tovor & värmen. Ska man ställa har man ju inget val då får man jobba med pälsen fast vi försökte verkligen och lyckades aldrig hålla honom tovfri mer än 3 månader och då var inte pälsen i utställningsskick.
  • dezibel
    fridastina skrev 2010-05-31 21:54:30 följande:
    Oj! Det hade jag inte räknat med. Trodde ändå att de hade lite mer än 1 mm!!! Jag har å andra sidan faktiskt tänkt, om det går, att ställa ut. Höll du på något med utställning? Tur att vi inte har trädgård ;). Bor i lägenhet med stora ytor och grönområden i närheten. Där kan han få gräva om han villl.
    Det finns ett sk "lagottoskär" på 14 mm men det orkar oftast inte igenom ullen utan vår uppfödare tyckte att ska man raka så gör man det ordentligt och alla jag känner kör med 10skäret.
    Vi ställde ett par ggr men eftersom vi alltid fick raka ner honom på vårkanten var han aldrig i skick när säsongen började. Sen när allergin kom och vi såg hur han var mentalt så fanns det ingen ide att ställa eftersom han inte skulle användas i avel.

Igentligen är dom vattenapporterande fågelhundar så vill du få bort grävandet så kör apportering för gräver gör dom, STORA HÅL !!!
  • dezibel

Min uppfödare föder inte upp lagotto längre utan har "bytt" till mindre krävande och stabilare ras.
    Dom råden jag kan ge dig är att välja en mindre kennel som bara föder upp lagotto och har gjort det länge och verkligen har rasens bästa som mål. Dom större kennlarna har kennelflickor som sköter hundarna och du kan inte räkna med någon hjälp/uppbackning/rådgivning eftersom dom inte har tid att hålla kontakt med alla valpköpare.

Eftersom Lagotton har varit en lättsåld ras med högt valppris 15-18000 så var det många uppfödare som köpte in en tik, tog några kullar och insåg att det var mer jobb än förtjänst med att få tillbaka valpar som var problematiska mm. Dom var inte alltid så noga med avelsmaterialet..

Kolla Hdstatestiken många led tillbaka, kolla mentalbeskrivningarna ordentligt ! Nöjd dig inte med att dom är beskrivna utan kolla verkligen resultatet. Kolla framförallt hur tiken/hanen beteer sig bland främlingar. Kolla hanen så han inte lämnar kryptovalpar vilket ligger i vissa led. Kolla att dom är ögonlysta. Kolla om föräldrardjuren är BFJEfria. Ska du ställa så kolla upp tidigare valpar/syskon så dom verkligen är krulliga, det har dykt upp fler och fler olockiga hundar med dålig päls.

Umgås med vuxna hundar. Valpar och unghundar är oftast "problemfria". Reservation,avståndstagande och viss aggression verkar komma runt två års ålder.

Måste bara få säga att dom kallas inte lagge....en lagotto, flera lagottis!!!

Jag hoppas verkligen du får tag i en stabil och bra Lagotto, Lycka till !

Svar på tråden Lagotto?