Jag har haft Lagotto och rekomenderar bara den till som är enormt kunnig och erfaren. En ras som jag uppfattar som väldigt social i familjen men väldigt reserverad mot andra. En mycket krävande hund som måste jobba och framförallt bli mycket hanterad om du ska kunna sköta päls, låta vet. undersöka den, tandvisning mm.
Min hund var fantastisk att jobba med, samarbetsvillig med mycket motor, lättlärd. Väldigt trevlig med oss men totalt asocial med andra även våra närmsta vänner och släkt. Kom nån för nära markerade han direkt, vi hade honom alltid bakom kompostgaller när det kom folk.
Alltid munkorg hos vet. eftersom vår klinik hade så dålig erfarenhet av rasen att munkorg åkte på i väntrummet.
Stora problem med klåda och allergi vilket jag sen avlivade honom för när ingenting hjälpte att lindra problemen. Dom har även PRA i rasen och Hdproblem men det värsta enligt mig är ändå den sviktande mentaliteten.
Min hund gjorde ett bra Mh men fungerade inte i vardagen bland folk, jag kunde aldrig lita på honom. Vi gjorde en utvärdering av Mhtesten i rasen med hjälp av en genetiker som snabbt konstaterade att rasen var mindre nyfiken,lekfull och kontaktsökande än bruksraserna men var mer reserverad, skarpare och hade många kvarstående rädslor...
När dom Italienska "stamböckerna" öppnades så framkom det att man på 60/70talet avlat in setter,pointer & worster i rasen så du ska veta att det finns jakt i dom + att man även avlade på viss aggressivitet eftersom när det inte var tryffelsäsong så användes dom även som vakthundar.
Vi hade ofta Lagottoträffar och nästan alla ägare hade samma erfarenhet av sina hundar. Nu är det här några år sen och jag hoppas verkligen att man inom rasklubben jobbar med avel och mentalitet men dom jag fortfarande träffar är rädda och reserverade.
Jag lärde mig enorm mycket på min resa med min lagotto och det är ingenting jag vill nån annan ska få uppleva så jag tycker du ska välja en annan ras!