• fridastina

Lagotto?

Hej!

Tänkte höra mig för lite angående hundrasen Lagotto. Vad har ni för erfarenheter kring denna ras? Hur är den i sinnet? Är det en hund som kan komma och ligga med huvudet i knät eller en hund som gärna ligger för sig själv i ett annat rum? Är den social? För oss är det viktigt att hunden kan vara med oss nästan överallt där det lämpar sig att ha med hund.

Jag har tidigare endast erfarenhet av West Highland White Terrier. Finns det någon som har erfarenhet av båda dessa raser och kan jämföra dem lite?

Andra raser som jag tittar på är:

Strävhårig foxterrier
    Irish Softcoated Wheaten Terrier
    Spansk vattenhund

Vad tror ni?

Just ja, finns det några uppfödare som ni kan rekommendera? Gärna i Göteborgstrakten eller i Skåne.

/Frida

• Svar på tråden Lagotto?
  • Jezamine

Googla på uppfödare.
    Vad detta beträffar"Är det en hund som kan komma och ligga med huvudet i knät eller en hund som gärna ligger för sig själv i ett annat rum? Är den social?"
    En hund blir vad du gör den till.

Avstängd tills vidare
  • dezibel

Jag har haft Lagotto och rekomenderar bara den till som är enormt kunnig och erfaren. En ras som jag uppfattar som väldigt social i familjen men väldigt reserverad mot andra. En mycket krävande hund som måste jobba och framförallt bli mycket hanterad om du ska kunna sköta päls, låta vet. undersöka den, tandvisning mm.

Min hund var fantastisk att jobba med, samarbetsvillig med mycket motor, lättlärd. Väldigt trevlig med oss men totalt asocial med andra även våra närmsta vänner och släkt. Kom nån för nära markerade han direkt, vi hade honom alltid bakom kompostgaller när det kom folk.
    Alltid munkorg hos vet. eftersom vår klinik hade så dålig erfarenhet av rasen att munkorg åkte på i väntrummet.
    Stora problem med klåda och allergi vilket jag sen avlivade honom för när ingenting hjälpte att lindra problemen. Dom har även PRA i rasen och Hdproblem men det värsta enligt mig är ändå den sviktande mentaliteten.

Min hund gjorde ett bra Mh men fungerade inte i vardagen bland folk, jag kunde aldrig lita på honom. Vi gjorde en utvärdering av Mhtesten i rasen med hjälp av en genetiker som snabbt konstaterade att rasen var mindre nyfiken,lekfull och kontaktsökande än bruksraserna men var mer reserverad, skarpare och hade många kvarstående rädslor...

När dom Italienska "stamböckerna" öppnades så framkom det att man på 60/70talet avlat in setter,pointer & worster i rasen så du ska veta att det finns jakt i dom + att man även avlade på viss aggressivitet eftersom när det inte var tryffelsäsong så användes dom även som vakthundar.

Vi hade ofta Lagottoträffar och nästan alla ägare hade samma erfarenhet av sina hundar. Nu är det här några år sen och jag hoppas verkligen att man inom rasklubben jobbar med avel och mentalitet men dom jag fortfarande träffar är rädda och reserverade.

Jag lärde mig enorm mycket på min resa med min lagotto och det är ingenting jag vill nån annan ska få uppleva så jag tycker du ska välja en annan ras!

• fridastina

Tack för det utförliga svaret! Det är alltid svårt med sjukdomar och mentalitet hos renrasiga hundar. Min gamla westie hade svåra allergier sedan han var ett halvår och därför fick vi ge sprutor under flera år och under hela hans liv fick han äta specialkost. Det var absolut tufft, men oj vad mycket glädje han gav oss i familjen! Skulle aldrig i världen ha kunnat byta ut min Teddy mot någon annan hund utan allergier och besvär.

Jag har försökt att läsa mig till lite ang. problemen i rasen och vad det beträffar så tror jag att välja rätt uppfödare är a och o. Naturligtvis har jag googlat på uppfödare och läst på deras hemsidor, men var har ni lagottoägare köpt era hundar? Och hur har hundarna utvecklats?

ps. Dezibel: har du förslag på någon annan ras som skulle passa oss? Vi är ett stailt par i 25 års-åldern som bor i Göteborg/Lund och vill ha en mellanstor hund som är lättlärd, aktiv, rolig och mysig. Vi gillar päls (!) också och har ingenting emot att lägga mycket tid på pälsvård. Hunden ska kunna vara med överallt och gilla att vara ute vid havet och i skogen. (Lagotton tilltalar oss pga. kantarellsökning bland annat). Lika viktigt är att hunden kan bo i lägenhet i centrum.

• dezibel

Jag tycker Softisen är en mycket trevlig allround hund om man är medveten om att det är en stor terrier.
    Jag själv har dvärgschnauzer som jag tycker är en förträffligt trevlig och relativt frisk ras. Inte så krävande men vill man ha mer att jobba med är ju schnauzern(mellan) ett alternativ.
    Mellanpudel är ju stämmer ju oxå in på era "krav".

Det finns ju så många raser att välja mellan och enklast tycker jag är att kolla på hundutställningar, prata lite, luska lite och sen försöka besöka en "raspromenad" eller aktivitetsdag för den rasen. Då träffar man massor av individer och får se dom "in action" och har chans att få en ärlig bild av rasen.

• fridastina

Finns det inga lagottoägare här som kan dela med sig av sina erfarenheter?

puffar lite....

• Jezamine
    fridastina skrev 2010-05-30 19:44:45 följande:
    Finns det inga lagottoägare här som kan dela med sig av sina erfarenheter? puffar lite....
    Kolla här
    www.lagotto.org/
    Avstängd tills vidare
  • fridastina

Har redan lusläst den sidan. Vill hellre komma i kontakt med lagottoägare!

• Jezamine
    fridastina skrev 2010-05-30 19:49:08 följande:
    Har redan lusläst den sidan. Vill hellre komma i kontakt med lagottoägare!
    Vilka sidor har du mer letat på?I dina försök att komma i kontakt med andra lagottoägare?
    Avstängd tills vidare
  • dezibel

Kolla på rassidan efter ett aktivitetsombud i ditt län och häng med på deras promenad/aktivitet.

• fridastina

Jag har relativt nyligen mer aktivt börja leta efter information och försökt att komma i kontakt med lagottoägare. Tänkte börja på internet och sedan försöka träffa lagottos innan vi helt bestämmer oss för rasen. Vill vara säker på att vi passar som lagottoägare och att en lagotto kan trivas hos oss.

Jag har läst på olika uppfödares sidor, skk, olika fora på nätet som rör lagottos.

Jättebra tips ang. aktivitetsombudet. Det borde finnas en hel del att gå på nu i sommar. Skoj!

Svar på tråden Lagotto?