Inlägg från: fridastina |Visa alla inlägg
  • fridastina

Lagotto?

Hej!

Tänkte höra mig för lite angående hundrasen Lagotto. Vad har ni för erfarenheter kring denna ras? Hur är den i sinnet? Är det en hund som kan komma och ligga med huvudet i knät eller en hund som gärna ligger för sig själv i ett annat rum? Är den social? För oss är det viktigt att hunden kan vara med oss nästan överallt där det lämpar sig att ha med hund.

Jag har tidigare endast erfarenhet av West Highland White Terrier. Finns det någon som har erfarenhet av båda dessa raser och kan jämföra dem lite?

Andra raser som jag tittar på är:

Strävhårig foxterrier
    Irish Softcoated Wheaten Terrier
    Spansk vattenhund

Vad tror ni?

Just ja, finns det några uppfödare som ni kan rekommendera? Gärna i Göteborgstrakten eller i Skåne.

/Frida

• Svar på tråden Lagotto?
  • fridastina

Tack för det utförliga svaret! Det är alltid svårt med sjukdomar och mentalitet hos renrasiga hundar. Min gamla westie hade svåra allergier sedan han var ett halvår och därför fick vi ge sprutor under flera år och under hela hans liv fick han äta specialkost. Det var absolut tufft, men oj vad mycket glädje han gav oss i familjen! Skulle aldrig i världen ha kunnat byta ut min Teddy mot någon annan hund utan allergier och besvär.

Jag har försökt att läsa mig till lite ang. problemen i rasen och vad det beträffar så tror jag att välja rätt uppfödare är a och o. Naturligtvis har jag googlat på uppfödare och läst på deras hemsidor, men var har ni lagottoägare köpt era hundar? Och hur har hundarna utvecklats?

ps. Dezibel: har du förslag på någon annan ras som skulle passa oss? Vi är ett stailt par i 25 års-åldern som bor i Göteborg/Lund och vill ha en mellanstor hund som är lättlärd, aktiv, rolig och mysig. Vi gillar päls (!) också och har ingenting emot att lägga mycket tid på pälsvård. Hunden ska kunna vara med överallt och gilla att vara ute vid havet och i skogen. (Lagotton tilltalar oss pga. kantarellsökning bland annat). Lika viktigt är att hunden kan bo i lägenhet i centrum.

• fridastina

Finns det inga lagottoägare här som kan dela med sig av sina erfarenheter?

puffar lite....

• fridastina

Har redan lusläst den sidan. Vill hellre komma i kontakt med lagottoägare!

• fridastina

Jag har relativt nyligen mer aktivt börja leta efter information och försökt att komma i kontakt med lagottoägare. Tänkte börja på internet och sedan försöka träffa lagottos innan vi helt bestämmer oss för rasen. Vill vara säker på att vi passar som lagottoägare och att en lagotto kan trivas hos oss.

Jag har läst på olika uppfödares sidor, skk, olika fora på nätet som rör lagottos.

Jättebra tips ang. aktivitetsombudet. Det borde finnas en hel del att gå på nu i sommar. Skoj!

• fridastina

Hundpuss: vad har du för ras nu? Och varför valde du inte lagotton i slutändan när du köpte din hund?

Jag älskar också päls! Gillar mjuka hundar :)

• fridastina

Haha, fast helt naken blir den väl ändå inte? Klart att det blir jobbigt för dem att ha så mycket päls på sommaren och att raka är väl det enda alterntivet. Men personligen tycker jag att de är allra finast när de har mycket hår! En härlig krullig lugg, lite busigt sådär. :)

• fridastina
    Jezamine skrev 2010-05-31 20:12:29 följande:
    ja o du grejjar väl tovig päls i ett nafs?
    Hur menar du nu? Hade min hund haft tovig päls hade jag naturligtvis försökt att reda ut den. Jag är inte helt oerfaren och är införstådd med att det kan ta tid att kamma ut päls.
  • fridastina
    Jezamine skrev 2010-05-31 20:38:47 följande:
    tack för svar
    Vad ville du ha reda på? Jag är inte helt med på vad du menar med dina kommentarer.
  • fridastina
    Jezamine skrev 2010-05-31 20:43:45 följande:
    Jag ställde en fråga. Tackade för svar
    OK! Vad har du själv för hund?
  • fridastina
    dezibel skrev 2010-05-31 21:04:11 följande:
    Man kör på 10skäret dvs 1 mm så visst blir dom nakna ! Jag håller med om att dom är som finast med krull men med facit i hand så tyckte vi att det var snällast mot hunden att slippa stora fukteksem, onda tovor & värmen. Ska man ställa har man ju inget val då får man jobba med pälsen fast vi försökte verkligen och lyckades aldrig hålla honom tovfri mer än 3 månader och då var inte pälsen i utställningsskick.
    Oj! Det hade jag inte räknat med. Trodde ändå att de hade lite mer än 1 mm!!! Jag har å andra sidan faktiskt tänkt, om det går, att ställa ut. Höll du på något med utställning?
    saris 83 skrev 2010-05-31 21:01:43 följande:
    Svärisarna har en lagotto som är supergo. Har bara bra erfarenheter, han är jättesnäll med vår son och väldigt social. Svärmor har gått lydnadskurs med honom (grundkurs på kennelklubben) och han har svarat jättebra på den :)Men det är ju grävhundar så räkna med hål lite här och där ;)Deras hund håller till mycket ute på gärdet och gräver djupa gropar.
    Tur att vi inte har trädgård ;). Bor i lägenhet med stora ytor och grönområden i närheten. Där kan han få gräva om han villl.
  • fridastina
    dezibel skrev 2010-06-01 05:52:26 följande:
    Det finns ett sk "lagottoskär" på 14 mm men det orkar oftast inte igenom ullen utan vår uppfödare tyckte att ska man raka så gör man det ordentligt och alla jag känner kör med 10skäret.
    Vi ställde ett par ggr men eftersom vi alltid fick raka ner honom på vårkanten var han aldrig i skick när säsongen började. Sen när allergin kom och vi såg hur han var mentalt så fanns det ingen ide att ställa eftersom han inte skulle användas i avel.

Igentligen är dom vattenapporterande fågelhundar så vill du få bort grävandet så kör apportering för gräver gör dom, STORA HÅL !!!
    Tänkte bara fråga från vilken kennel du köpte din hund? Vet att det var ett tag sedan och kanske finns den inte längre kvar. Du kan Pm:a mig.

Ingen som kan tipsa om en bra uppfödare?
Svar på tråden Lagotto?