Inlägg från: Rödtott |Visa alla inlägg
  • Rödtott

rosacea - behöver hjälp

Jag läste en artikel om en ny medicin mot rosacea för ett tag sedan. Tydligen är det en svagare dos av antibiotika som gör att man inte får biverkningar och behandlingen skulle pågå i fyra månader tror jag. Hittar tyvärr inte artikeln nu annars hade jag länkat upp den. Jag har själv hudproblem som bara blir värre och värre, ska också gå till vårdcentralen för att försöka få hjälp.

• Rödtott

Ja det tror jag. Har ljus känslig hy med stora röda partier på kinder och haka med utslag. Huden blir rödflammig av kryddig mat och rödvin. Börjar inse att det inte är tillfälligt och att det inte är "tonårsacne". Fick värre utslag när jag var gravid också..

• Rödtott

Läkaren på vårdcentralen hade sönder mitt ansikte   Han ville inte ge mig en remiss till em hudläkare utan han ville fixa mina hudproblem själv. Jag fick en kortisonkräm klass III som man tydligen inte ska använda i ansiktet!!! Nu vågar jag inte ens gå ut.. mitt ansikte ser ut som en köttig pizza och jag mår skit! Fick gå akut från jobbet i helgen när det blossade upp, och fick antibiotika + allergimedicin (?) som inte har hjälpt ett dugg. Det har snarare blivit sämre. Fullt med hettande utslag och Ont i ansiktet.. Så jävla arg och ledsen

• Rödtott
    hellus skrev 2011-01-06 02:52:52 följande:
    Är intresserad att veta mer om hormoners påverkan på rosacea. Jag har diagnostiserats med rosacea (torr sådan) vilken ter sig mest som röda utslag som påverkas till största del av mina horomonomslag i menscykeln.
    Några dagar före ägglossning blir det sämre och precis innan mens :(
    Det betyder att det inte finns så m¨ånga dagar däremellan som man nån gång känner sig mer normal i ansiktet.
    Jag upplever ingen större påverkan av ansträngning eller värme, men somrarna brukar vara en plåga.

Är det någon som vet mer om detta?
    Jag vet bara att min Rosacea förvärras under graviditet och att det tydligen är vanligt. Också hormonrelaterat. 
Svar på tråden rosacea - behöver hjälp