Inlägg från: Movie Freak |Visa alla inlägg
  • Movie Freak

Hjälper du pojken?

nej för modligen inte.

men jag lägger honom i framstupat sidoläge o larmar 112 o gör vad jag kan.

möjligtvis att jag skulle göra det om jag hade ett sådant munnskydd som jag hade när jag jobba inom securitas.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Movie Freak

varför är det ingen som ens kollar om han andas?

bara för att man kollapsar betyder inte att man slutat andas elelr att man behöver HLR utan andas man räcker det med framstupat sidoläge.

• Movie Freak
    Pejgan skrev 2010-05-31 11:29:56 följande:
    njae.. dels är jag osäker på hur man gör, dels vill jag inte ha ev. smitta.Jag skulle ringa 112 och fråga hur jag ska göra och om de kunde ge mig instruktioner på hur jag hjälper honom säkert (för både honom och mig) så skulle jag göra det.Men jag blev nyfiken på masken folk pratar om, det måste jag leta reda på.
    många som jobbar som ex. väktare har en ja munskyddsmask fast till skillnad ifrån en vanlig munskyddsmask så har den en liten väntil som man kan blåsa i.

Man sätter på masken på den personen som behöver hjälp o gör HLR som vanligt, men man slipper direkt munkontakt.
  • Movie Freak

ungefär så här såg masken ut. fast våran var rund o fanns snören som man satte runt offrets öron så att den satt på plats.

• Movie Freak
    Pejgan skrev 2010-05-31 11:40:59 följande:
    låter vansinnigt smart. Såna ska jag köpa och ge bort till folk!
    jag har officiellt aldrig behövt använda min men har ju gått flertalet utbildningar så att säga med HLR via jobbet o testat dem på dockor, kanon faktiskt.
  • Movie Freak

o de som ligger i en liten miniväska med en nyckelring på tar ju inte särskilt stor plats på nyckelknippan heller så att säga

• Movie Freak
    Denebola skrev 2010-05-31 13:21:46 följande:
    Det ingår ju i HLR att först kolla om han andas...
    jo visst men mång skriver att de börjar o andas o pumpa o gud vet allt o Ts står inget om det att han inte andas.

Sedan att kolla om ngn andas ingår i HLR så betyder inte det att det är HRL, HRL är huvudsakligen att massera hjärtat på någon vars hjärta har stannat eller ge syre till någon som slutat andas elelr båda.
  • Movie Freak
    Sadness skrev 2010-05-31 14:24:09 följande:
    Och vad tror ni han skulle ha för sjukdom?DET KVITTAR OM HAN BAR PÅ HIV
    det gör det ju inte...HIV smittas via sår, blod, slämhinnor m.m.

hur vet jag att en okänd person o främst en narkoman inte har sår i munnen?

o hur vet jag att han inte kommer att vakan till o bli våldsam?

man skall inte vara dum när det gäller människor som är påverkade av droger.
  • Movie Freak

ursäkta min otroligt dåliga stavning

slemhinnor skulle det stå.

• Movie Freak
    Denebola skrev 2010-05-31 14:46:19 följande:
    Visst, det är inte HLR per se, men det är ändå en del i "ritualen" kring HLR. Man påbörjar ju inte HLR om det inte behövs, och för att veta om det behövs måste man ta reda på det, genom att undersöka om personen andas eller ej, har puls eller ej...
    jo det är ett av de största misstagen som görs av icke vårdpersonal nämligen att man missar det o gör hjärtmassage på en person som inte behöver det.

Det andra misstaget är att man gör kompresserna på fel ställe o att man håller huvudet fel när man blåser in luft.

så att göra en stor grej av att jag sa "är det ingen som kollar att han andas" är inte en big deal.
  • Movie Freak
    idiblon yes skrev 2010-05-31 23:05:24 följande:
    Ja, det är ju bra att veta. Dock undrade jag mest om de som inte skulle hjälpa denne pojke undviker det just för att han är suspekt, eller för att de är konsekventa med att inte hjälpa någon alls på det sättet...
    Det är klart att ju mer "suspekt" man verkar desto större risker tar man ju.

En man i kostym, ny duschad o nyrakad kan också vara HIV smittad, ha hepatit, bli fysiskt våldsam m.m. Så man har aldrig några garantier.

MEN en person som är ovårdad, där man tydligt ser att de är som i TS missbrukare, bor på gatan eller näst in till så är ju sannolikheten väldigt hög att han/hon har en smitta av något slag.

O någon sa för några inlägg sedan att det är bättre att göra något en ingenting alls o det stämmer inte helt; men även att ringa 112 o roppa på hjälp är att göra något.
  • Movie Freak
    idiblon yes skrev 2010-06-01 08:19:15 följande:
    Ja.Men en vanlig, söt och till synes harmlös tjej i övre tjugoårsåldern kan också bära på smitta.Givetvis är det bra att göra något.
    det var ju just det jag sa att man aldrig vet. Men ju mer "suspekt en person ser ut desto större risker tar man ju själv.

o jag skulle dessutom använda skydd till oavsett person om det inte var absoluta närmsta familj eller dylikt.
  • Movie Freak
    Lingonflickan skrev 2010-06-01 10:05:18 följande:
    Det är kompressiondelen jag inte kan så att man inte behöver ge andning hjälper dessvärre inte mycket.
    det är klart att det hjälper om personen fortfarande har puls.

Man kollar alltid adning först o puls sedan. Andas personen så vet man att hjärtat slår men man kollar puls ändå o andas personen lägger man dem i framstupat sidoläge.

andas de inte men har puls så blåser man bara in luft i lungorna på dem o håller upp huvudet på ett speciellt sätt så att andningsvägarna blir fria.
Svar på tråden Hjälper du pojken?