• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • MajaLarsson

jag vet inte hur jag skulle reagera i en sån situation faktiskt... röstade på annat

• Michisen

Ja. Brukar ha med mig en nyckelknippa med sån där mask som man kan ge HLR igenom även om personen ifråga hostat blod, så den biten är inget problem.

• ominte

När jag gick HLR-utbildningen fick vi lära oss att man kan använda ett tyg emellan sin mun och personen. Vet inte om detta gäller fortfarande. Hur som helst så skulle jag absolut göra det.

• puss

jag ringen väl nån.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • kaylaSTHLM
    MajaLarsson skrev 2010-05-30 22:17:02 följande:
    jag vet inte hur jag skulle reagera i en sån situation faktiskt... röstade på annat
    rösta de också på annan av just den anledningen
  • hannis

Ja självklart.m Jag använder dock en mask som jag alltid bär på mig.

• NinnieToki

nej....Av anledningen att jag inte vet om pojken är sjuk i någon hemsk sjukdom.
    Däremot så ringer jag självklart 112, och om jag har en platspåse med mig kan jag utföra HLR men biter av en bit av plastpåsen först.

Detta för min egna hälsa, jag har ett barn på väg. Jag har ansvar främst för mitt barn.
    Jag kan inte riskera att bli smittad av en obotlig sjukdom...

• Takhiza

Jag röstade NEJ. Satt länge och funderade och visste inte men tror faktiskt inte jag skulle det med risk för sjukdommar. Jag skulle ge hjärtkompressioner men inte mun mot mun. Skulle även ringa 112. Jag skulle vilja kunna säga "Ja självklart!" som en "god människa" men sanningsenligt.. antagligen inte.

• Skogsflickan
    ominte skrev 2010-05-30 22:25:28 följande:
    När jag gick HLR-utbildningen fick vi lära oss att man kan använda ett tyg emellan sin mun och personen. Vet inte om detta gäller fortfarande. Hur som helst så skulle jag absolut göra det.
    funkar så ännu. man kan till och med ta sin skjorta/tröja och lägga över munnen.
Svar på tråden Hjälper du pojken?