Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

Hjälper du pojken?

Ja, jag hoppas och tror det.

Jag har HLR-cert och har gått flera HLR-utbildningar genom åren. Jag har en "mask" i nyckelknippan som kan användas för att undvika blodsmitta.

Så jag är ju förberedd. Men jag har aldrig ställts inför situationen i verkliga livet, så jag vet inte hur jag skulle reagera då.

• Denebola
    Movie Freak skrev 2010-05-31 11:28:29 följande:
    varför är det ingen som ens kollar om han andas? bara för att man kollapsar betyder inte att man slutat andas elelr att man behöver HLR utan andas man räcker det med framstupat sidoläge.
    Det ingår ju i HLR att först kolla om han andas...
  • Denebola
    Movie Freak skrev 2010-05-31 14:30:12 följande:
    jo visst men mång skriver att de börjar o andas o pumpa o gud vet allt o Ts står inget om det att han inte andas. Sedan att kolla om ngn andas ingår i HLR så betyder inte det att det är HRL, HRL är huvudsakligen att massera hjärtat på någon vars hjärta har stannat eller ge syre till någon som slutat andas elelr båda.
    Visst, det är inte HLR per se, men det är ändå en del i "ritualen" kring HLR. Man påbörjar ju inte HLR om det inte behövs, och för att veta om det behövs måste man ta reda på det, genom att undersöka om personen andas eller ej, har puls eller ej...
  • Denebola
    EmmaOh skrev 2010-05-31 15:31:59 följande:
    man får ju utgå från att det handlar om ett hjärtstopp och att andemeningen med frågeställningen är "vågar du hjälpa den personen". Det är ju ett fiktivt exempel ang etik och moral inte en kuggfråga på ett sjukvårdsprov  Att börja tjafsa om att han kanske inte behöver hlr känns meningslöst. och som många påpekat så ingår att kontrollera luftvägarna och pulsen i utförandet av HLR så skulle han inte behöva kompressioner och ventilering så ger man ju inte det. Det är som att fråga " en man knackar på din dörr, får han låna toaletten?" och sen svara "han kanske inte är kissnödig" 
    Bra skrivet

Och bra exempel på slutet
Svar på tråden Hjälper du pojken?