Inlägg från: idiblon yes |Visa alla inlägg
  • idiblon yes

Hjälper du pojken?

Givetvis!!!!!!!!!!!!!!! GIVETJÄVLAVIS!!!!!!!!!!!!!!

Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 20:11:26 följande:
    Åkej...
    Precis.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes

Varför skulle man inte hjälpa honom? Om man nu kan, alltså?

Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes

Ni som inte hjälper denne pojke, hjälper ni andra som inte är lika "suspekta"?

Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 22:55:42 följande:
    Är man utbildad på att rädda liv är man också utbildad i att inte utsätta sig själv för mer risker än absolut nödvändigt. Egen säkerhet är alltid nummer ett!
    Så man undviker att göra mun mot mun på suspekta personer, eller gäller det alla?
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 23:04:03 följande:
    Personligen skulle jag undvika att göra mun mot mun metoden på alla utom de som står mig närmast, JA. Men har jag tillgång till hjälpmedel och vi är två personer så ser jag ju till att den som fått hjärtstopp även erhåller mun mot mun metoden, även om jag vet att senaste rönen (och att även SOS vägleder så ibland) är att man kan skippa inblåsningar, dels ÄR det svårt att få till det rätt och sen ödslar man tid då man vet att kompressionerna är det som ger förutsättningarna att få igång hjärtat vid en ev defibrillering. Kompressionerna ger som man förstått ett undertryck i bröstkorgen så att det på så vis sugs in luft i lungorna och ett gasutbyte kan se, som är tillräckligt för att hålla hjärnan syresatt (en kortare tid, men inom den tiden behöver man troligvtis hinna deffa ändå). Självklart ser jag då till att personen har fått en fri luftväg. Men att hålla på och sjabbla bort tid genom att försöka blåsa in luft känns i min värld lite onödigt, om det samtidigt är förenat med viss fara (och risk att man själv blir illamående och kräks och inte orkar fortsätta HLR...) Är man två personer, visst, men man ska ju ändå byta plats varannan minut.
    Ja, det är ju bra att veta. Dock undrade jag mest om de som inte skulle hjälpa denne pojke undviker det just för att han är suspekt, eller för att de är konsekventa med att inte hjälpa någon alls på det sättet...
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 23:07:07 följande:
    Jo, det är ju iof intressant att veta. Själv tycker jag nog det skulle vara "lag" på att alla ska få utbildning i HLR.
    Ja, jag skulle gärna se att några svarar.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    LyckligtSlut skrev 2010-06-01 07:19:19 följande:
    Tycker inte att han verkar särskilt suspekt. Har känt alldeles för många som den beskrivna pojken. Skulle inte vilja ha någons blod i min mun, om det inte är typ min makes.
    Vad bra. Att du inte ser honom på det sättet, menar jag.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Movie Freak skrev 2010-06-01 08:01:13 följande:
    Det är klart att ju mer "suspekt" man verkar desto större risker tar man ju. En man i kostym, ny duschad o nyrakad kan också vara HIV smittad, ha hepatit, bli fysiskt våldsam m.m. Så man har aldrig några garantier. MEN en person som är ovårdad, där man tydligt ser att de är som i TS missbrukare, bor på gatan eller näst in till så är ju sannolikheten väldigt hög att han/hon har en smitta av något slag. O någon sa för några inlägg sedan att det är bättre att göra något en ingenting alls o det stämmer inte helt; men även att ringa 112 o roppa på hjälp är att göra något.
    Ja.

Men en vanlig, söt och till synes harmlös tjej i övre tjugoårsåldern kan också bära på smitta.

Givetvis är det bra att göra något.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 08:54:48 följande:
    Fast ärligt så blir jag lite "rädd" för alla som SJÄLVKLART gör mun mot mun metoden utan att tänka först och handla sen! Att man blir så uppfylld av att hjälpa att man inte tänker på sina egna anhöriga som man sen kan dra hem ex smitta till.... Såklart det är skitbra att många vill hjälpa och självklart gör jag också en insats, men jag tänker först, minimerar risker, bara miljön runt killen kan ju vara hotfull, hans påtända kompisar kan ju stå runt hörnet och få för sig vi mördar honom... Jag jobbar ju med sånt här så jag kanske har andra preferenser iof...
    Ja. Jag undrar vad pojken hade sagt om jag försökte rädda honom, fan vet, det skulle ju kunna vara jag som smittade honom.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 09:07:00 följande:
    Troligen skulle han väl bli skitförbannad...han hade ju tänkt att dö...osså kommer det en fisförnäm kärring och börjar kleta på honom.
    Ja, och riskerar att ge honom blodsmitta på köpet.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 15:23:34 följande:
    fast andas han inte dör han ju då...Fast så långt tänker inte han...han har ju redan delat kanylerna med andra...
    Fast det måste han ju inte ha gjort. Alla som injecerar skiter inte i smittorisken.

Däremot har jag delat kanyler med många, så jag skulle mycket väl kunna smitta honom.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 15:38:51 följande:
    Han måste inte...men suget var starkt den här gången och då gick allt fel! Nu är det ju dessutom han som blöder...och du lär ju hamna i finkan om du medvetet smittar nån annan, eller?
    Står det i ts att han har delat kanylerna med andra vid just detta tillfälle?

Ja, jag kanske hamnar i finkan. Medvetet skulle det dock inte ha varit, det skulle ju komma spontant antar jag. Inte tusan vet jag. Men om jag räddar hans liv så spelar det väl ingen roll.

Det jag dock ville ha fram är att vem som helst kan bära på blodsmitta.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 15:45:14 följande:
    Jag är fullt medveten om att precis vem som helst kan bära på blodsmitta! Något annat har jag aldrig påstått!
    Ja, att du är medveten om det gjorde du klart redan tidigt.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    stariz skrev 2010-06-01 16:55:35 följande:
    Hade jag tyvärr aldrig gjort. varför skulle jag riskera min hälsa när någon själv har valt att utsätta sig för något sådant? Självklart hade jag ringt ambulansen och följt alla deras instruktioner. Såvida de inte vill att jag gör detta.
    Hade du gett någon "vanlig" människa HLR, förutsatt att du kunde?
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    lokisse skrev 2010-06-01 17:37:54 följande:
    med tanke pa att jag inte vet hur det ser ut med sjukdommar hepatit och liknade eller fler kanyler i kläderna skulle jag inte ge mig pa att ge mun mot mun eller liknade och ta i honom med försiktigthet.
    Hade du gett mig HLR?
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    lokisse skrev 2010-06-01 18:37:48 följande:
    inte om du blödde ur munnen och jag inte hade tilgang till skydd.
    och det oavsett hur hel och ren du var.
    om det handlade om en perssonlig vänn skulle jag säkert handla anurlunda.
    Okej.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Gaby 01 skrev 2010-06-01 20:47:10 följande:
    Nej, jag lider av rejäl bacillskräck och eftersom det är så uppenbart tydligt att han ligger i riskgruppen för allvarliga sjukdomar så avstår jag och ringer 112 istället.
    Jag känner inget behov av att utsätta mig själv för eventuella risker.
    Hade du gett mum-mot-mun mot någon som inte såg ut att vara en risk?
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Hjälper du pojken?