• Papi Jo

Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..

Härom veckan blev det en stor nyhet i Storbritannien att 1000 barn under 15 år genomgått abort. I Sverige har frekvensen varit högre än så, men tyvärr valde Socialstyrelsen att ta bort denna information för ett par år sedan.

När nu Socialstyrelsen presenterade abortstatistiken för år 2009 förra veckan begärde Ja till Livet att få reda på hur många aborter som 11-14-åringar genomgått varje år under 2000-talet. Idag kom svaret där det står att en "chef för registerenheten och som också arbetat bl.a. med abortfrågor har tyvärr sagt att vi inte får lämna ut särskild data för åldersgruppen under 15."

Föräldrar i Sverige har inte rätt att få veta när deras 11-15-åriga dotter genomgår abort.

Tycker du beslutet är ritktigt?

Att mörka aborter utförda på flickor i denna unga ålder kan vara en orsak till att sexuella övergrepp inte uppdagas och förövare går fria.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-03 21:18
    Efter ung 150+ kommentarer så har det alltså kommit fram att Socialstyrelsen verkligen mörkade statistiken.

Efter förfrågan från Ja Till Livet släppte Socialstyrelsen informationen. Så blev information som mörkades tillgänglig för alla. Tack Ja Till Livet att ni hjälper vårt samhälle att förbli öppet!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jatilllivet/pressrelease/view/socialstyrelsens-ja-som-blev-nej-som-blev-ja-paa-foerfraagan-om-statistik-om-barnaborter-i-sverige-ja-till-livet-419706
  • Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..
  • rasajj

For det forsta sa ar det verkligen en skam  att varden gar in med ingrepp pa omyndiga flickor utan att malman informerats eller givit godkannande till ingreppet.

Det ar medicinska ingrepp vi talar om har! Och foraldrarna blir inte informerade.

I ett sa abortvanligt land som Sverige sa forstar jag inte varfor aborterna maste hemlighallas infor flickans foraldrar.

Jag skulle ALDRIG ga med pa att ett ingrepp utfors pa min dotter utan att jag ar informerad! Och ingen medicin skrivs ut till henne utan att jag vet varfor hon ska ta den!

Dar maste Svenska lagen andras!!

Sedan forstar jag inte alls socialstyrelsens dubbelmoral.
    Om aborten inte ar moralsikt fel sa varfor dolja att de utfors?

Och ar de moraliskt fel, ja da maste vi fundera pa hur vi tar bort aborterna!

Sa, socialstyrelsen, antingen ger ni ut siffrorna och star for vad som hander, eller sa erkanner ni att aborter pa omyndiga flickor ar ett stort problem som vi maste hitta en losning pa! Skams pa Sverige!!

I am right 97% of the time. Nobody cares about the other 4%.
  • lennartsdotter

Att låta flickor genomgå abort utan föräldrars inblandning kan skydda dem från att bli utskastade, utfrysta, misshandlade eller tom. mördade av sina familjer så helt av ondo är det inte.

Även fast Sverige är ett "abortvänligt" land finns fortfarande många flickor, i synnerhet i religiösa familjer, som riskerar att fara illa om deras föräldrar får veta att de haft sexuellt umgänge med någon. Även om det handlar om ett rent övergrepp.

• Themis

saargr: Okej, så du kan inte föreställa dig att det kan betyda misshandel eller t.o.m. döden för en flicka om starkt troende föräldrar får reda på att hon ens haft sex som 14-åring, eller ännu värre gjort abort?

Du låter väldigt fyrkantig i ditt tänkesätt här, måste jag säga.

• Shadilly

Att unga flickor ska kunna göra abort utan att omgivningen eller familjen tar besluten åt dem är en självklarhet. Det är helt OK att de får bestämma över sina egna kroppar. Mamman råder över sin livmoder, dottern över sin.

Problematiken med övergrepp får man knappast bukt med genom att göra det svårare för barn som blivit gravida genom övergrepp att få göra abort, det är ju rena vansinnet.

Jag har svårt att tro att Socialstyrelsen formulerat sig som TS påstår. Ja till Livet har ljugit ogenerat förr. De sysslar med propaganda och är välkända lögnhalsar.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • coquine

Jag forstar din synpunkt och haller till viss del med att man inte ska morka sadan har information fran foraldrar. Jag tror att en bidragande faktor till det har beslutet handlar om att skydda manga unga flickor. Det finns foraldrar som i deras fanatiska religiosa tro skulle behandla deras dottrar som varst nar de kanske behover deras stod som mest. Jag ar sjalv mormon och vi ar emot abort men inte i den utstrackningen. Vi alskar inte handlingen, men alskar ju sa klart personen lika mycket. Det ar vi noga pa att skilja pa + att det finns omstandigheter dar abort accepteras.
    Vissa flickor blir ju behandlade varre an djur av sina familjer om de maste genomga en abort.

For att svara pa fragan huruvida det ar ratt att undanhall sadan information fran foraldrarna sa ar jag tveksam till mitt svar. Jag vill helst svara att det beror pa varje individuell situation och att det viktigaste handlar om att hjalpa flickstackaren, inte se till att hon far det annu varre.

• MysTic PrincesS

Att föräldrarna inte får veta om deras mindreåriga barn gjort en abort är en sak.

Att visa statistik på hur många aborter det görs i olika åldrar är en annan sak och det avslöjar ju inte vilka som gjort det.

Så att inte visa siffror för abort under 15 år tycker iaf jag är väldigt fel.

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Shadilly
    MysTic PrincesS skrev 2010-05-31 00:36:00 följande:
    Att föräldrarna inte får veta om deras mindreåriga barn gjort en abort är en sak. Att visa statistik på hur många aborter det görs i olika åldrar är en annan sak och det avslöjar ju inte vilka som gjort det. Så att inte visa siffror för abort under 15 år tycker iaf jag är väldigt fel.
    Men det vet vi ju inte om Socialstyrelsen vägrat heller. Vi har en propagandaorganisation som ofta är vårdslösa med sanningen som påstår att de gjort det.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • rasajj

Varfor ar jag inte forvanad over att religion ska vara ett skal till att medicinska ingrepp sker pa omyndiga flickor utan malsmans information.

Skulle ni sjalva anse det vara ratt och riktigt att lakare beordrar sovning och utfor tex en operation att ta bort halsmandlarna pa ditt omyndiga barn utan att du informeras?

Eller att lakaren skriver ut mediciner utan att ha informerat er/dig eller ens sakert tagit reda pa medicinsk historia?

Ar det verkligen battre att sjukvarden tar sig friheter over dessa flickor (vilka med sakerhet ar majoritet helt oreligiosa) an att deras foraldrar far vara med och stotta och rada flickorna i deras val?

vi inser att en ung tonaring ar for liten for att fatta beslut ang. bilkorning, ang. att rosta i allmanna politiska val, kop av alkohol och tobak etc. men vi anser helt plotsligt att de ar kapabla att besluta over medicinska ingrepp?

Ar ni som forsvarar den har lagen helt upp at vaggarna knappa? 

barn ar barn och omyndiga av en orsak! 

Om flickan inte vagar tala om for sina foraldrar, sa far naturligtvis socialtjanst/polis/kurator kallas in. men att lata ett omyndigt barn ta ansvar over ett medicinskt ingrepp ar helt upp at vaggarna fel, inser ni inte det sjalva?  

I am right 97% of the time. Nobody cares about the other 4%.
  • coquine
    rasajj skrev 2010-05-31 02:18:57 följande:
    Varfor ar jag inte forvanad over att religion ska vara ett skal till att medicinska ingrepp sker pa omyndiga flickor utan malsmans information. Skulle ni sjalva anse det vara ratt och riktigt att lakare beordrar sovning och utfor tex en operation att ta bort halsmandlarna pa ditt omyndiga barn utan att du informeras? Eller att lakaren skriver ut mediciner utan att ha informerat er/dig eller ens sakert tagit reda pa medicinsk historia? Ar det verkligen battre att sjukvarden tar sig friheter over dessa flickor (vilka med sakerhet ar majoritet helt oreligiosa) an att deras foraldrar far vara med och stotta och rada flickorna i deras val?vi inser att en ung tonaring ar for liten for att fatta beslut ang. bilkorning, ang. att rosta i allmanna politiska val, kop av alkohol och tobak etc. men vi anser helt plotsligt att de ar kapabla att besluta over medicinska ingrepp?Ar ni som forsvarar den har lagen helt upp at vaggarna knappa? barn ar barn och omyndiga av en orsak! Om flickan inte vagar tala om for sina foraldrar, sa far naturligtvis socialtjanst/polis/kurator kallas in. men att lata ett omyndigt barn ta ansvar over ett medicinskt ingrepp ar helt upp at vaggarna fel, inser ni inte det sjalva?  
    Barn ar barn och for att ens ha hamnat i en situation dar de stallts infor valet att gora abort sa har nanting gatt valdigt snett. Har flickan blivit utsatt for sexuella overgrepp och darmed blivit gravid bor forladrar, kuratorer, ja alla som kan tankas vara till hjalp kontaktas.(om det nu inte foraldern som ar forovaren) .
    En flicka mellan 11-14 kanner sakerligen stor skam att beratta for foraldrar om vad som hant, men VART VAR foraldrarna under tiden det hande?
    Jag tycker att det ar mkt tragiskt att barn blir gravida (betonar att tragiskt ar en underdrift). Jag tror att de flesta foraldrar bor veta vad som hander samtidigt som flckans mor och far kan finnas dar som stod (om nu flickan fullfoljer aborten). Det ar inte att rekommendera att barn ska ha barn, men ett barn som gar igenom en abort i sa pass tidig alder kan fa psykiska men av det i efterhand. De vet inte vad det egentligen innebar att ga igenom en abort, de ar inte mogna nog att tanka igenom situationen och de vet inte hur de kommer att ma efter en abort.

Jag ar inte en foresprakare till abort och det, forutom religiosa forklaringar, finns det manga bakomliggande psykologiska forklaringar till.

Sa att lata ett barn fatta ett sant stort beslut sjalv, det later valdigt oansvarigt. Hur ska ett barn forsta vikten i det hela ?
  • Shadilly
    rasajj skrev 2010-05-31 02:18:57 följande:
    Varfor ar jag inte forvanad over att religion ska vara ett skal till att medicinska ingrepp sker pa omyndiga flickor utan malsmans information. Skulle ni sjalva anse det vara ratt och riktigt att lakare beordrar sovning och utfor tex en operation att ta bort halsmandlarna pa ditt omyndiga barn utan att du informeras? Eller att lakaren skriver ut mediciner utan att ha informerat er/dig eller ens sakert tagit reda pa medicinsk historia? Ar det verkligen battre att sjukvarden tar sig friheter over dessa flickor (vilka med sakerhet ar majoritet helt oreligiosa) an att deras foraldrar far vara med och stotta och rada flickorna i deras val? vi inser att en ung tonaring ar for liten for att fatta beslut ang. bilkorning, ang. att rosta i allmanna politiska val, kop av alkohol och tobak etc. men vi anser helt plotsligt att de ar kapabla att besluta over medicinska ingrepp? Ar ni som forsvarar den har lagen helt upp at vaggarna knappa?  barn ar barn och omyndiga av en orsak!  Om flickan inte vagar tala om for sina foraldrar, sa far naturligtvis socialtjanst/polis/kurator kallas in. men att lata ett omyndigt barn ta ansvar over ett medicinskt ingrepp ar helt upp at vaggarna fel, inser ni inte det sjalva?  
    Ett bland många skäl, och religion är för väldigt många människor en ursäkt för att döma, skada och utöva tvång tyvärr. Oavsett vilken religion de tillhör.

Om mitt barn behöver en operation är det självklart OK om operationen sker även utan mitt medgivande. Utan medicinsk historia? Hur är det en relevant jämförelse? Eller var det bara ett ganska kasst försök till "guilt by association"?

Dt handlar inte om att sjukvården tar sig några friheter, det handlar om att DU måste ha en sådan relation till ditt barn att detta är en fråga ditt barn skulle välja att involvera dig i. Om du inte är den person ditt bar nger ett sådant förtroende till är du knappast den som bäst råder ditt barn i en sådan fråga heller.

Knäppa? Är det det bästa argument du har?
Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..