rasajj skrev 2010-05-31 02:18:57 följande:
Varfor ar jag inte forvanad over att religion ska vara ett skal till att medicinska ingrepp sker pa omyndiga flickor utan malsmans information. Skulle ni sjalva anse det vara ratt och riktigt att lakare beordrar sovning och utfor tex en operation att ta bort halsmandlarna pa ditt omyndiga barn utan att du informeras? Eller att lakaren skriver ut mediciner utan att ha informerat er/dig eller ens sakert tagit reda pa medicinsk historia? Ar det verkligen battre att sjukvarden tar sig friheter over dessa flickor (vilka med sakerhet ar majoritet helt oreligiosa) an att deras foraldrar far vara med och stotta och rada flickorna i deras val?vi inser att en ung tonaring ar for liten for att fatta beslut ang. bilkorning, ang. att rosta i allmanna politiska val, kop av alkohol och tobak etc. men vi anser helt plotsligt att de ar kapabla att besluta over medicinska ingrepp?Ar ni som forsvarar den har lagen helt upp at vaggarna knappa? barn ar barn och omyndiga av en orsak! Om flickan inte vagar tala om for sina foraldrar, sa far naturligtvis socialtjanst/polis/kurator kallas in. men att lata ett omyndigt barn ta ansvar over ett medicinskt ingrepp ar helt upp at vaggarna fel, inser ni inte det sjalva?
Barn ar barn och for att ens ha hamnat i en situation dar de stallts infor valet att gora abort sa har nanting gatt valdigt snett. Har flickan blivit utsatt for sexuella overgrepp och darmed blivit gravid bor forladrar, kuratorer, ja alla som kan tankas vara till hjalp kontaktas.(om det nu inte foraldern som ar forovaren) .
En flicka mellan 11-14 kanner sakerligen stor skam att beratta for foraldrar om vad som hant, men VART VAR foraldrarna under tiden det hande?
Jag tycker att det ar mkt tragiskt att barn blir gravida (betonar att tragiskt ar en underdrift). Jag tror att de flesta foraldrar bor veta vad som hander samtidigt som flckans mor och far kan finnas dar som stod (om nu flickan fullfoljer aborten). Det ar inte att rekommendera att barn ska ha barn, men ett barn som gar igenom en abort i sa pass tidig alder kan fa psykiska men av det i efterhand. De vet inte vad det egentligen innebar att ga igenom en abort, de ar inte mogna nog att tanka igenom situationen och de vet inte hur de kommer att ma efter en abort.
Jag ar inte en foresprakare till abort och det, forutom religiosa forklaringar, finns det manga bakomliggande psykologiska forklaringar till.
Sa att lata ett barn fatta ett sant stort beslut sjalv, det later valdigt oansvarigt. Hur ska ett barn forsta vikten i det hela ?