• Papi Jo

Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..

Härom veckan blev det en stor nyhet i Storbritannien att 1000 barn under 15 år genomgått abort. I Sverige har frekvensen varit högre än så, men tyvärr valde Socialstyrelsen att ta bort denna information för ett par år sedan.

När nu Socialstyrelsen presenterade abortstatistiken för år 2009 förra veckan begärde Ja till Livet att få reda på hur många aborter som 11-14-åringar genomgått varje år under 2000-talet. Idag kom svaret där det står att en "chef för registerenheten och som också arbetat bl.a. med abortfrågor har tyvärr sagt att vi inte får lämna ut särskild data för åldersgruppen under 15."

Föräldrar i Sverige har inte rätt att få veta när deras 11-15-åriga dotter genomgår abort.

Tycker du beslutet är ritktigt?

Att mörka aborter utförda på flickor i denna unga ålder kan vara en orsak till att sexuella övergrepp inte uppdagas och förövare går fria.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-03 21:18
    Efter ung 150+ kommentarer så har det alltså kommit fram att Socialstyrelsen verkligen mörkade statistiken.

Efter förfrågan från Ja Till Livet släppte Socialstyrelsen informationen. Så blev information som mörkades tillgänglig för alla. Tack Ja Till Livet att ni hjälper vårt samhälle att förbli öppet!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jatilllivet/pressrelease/view/socialstyrelsens-ja-som-blev-nej-som-blev-ja-paa-foerfraagan-om-statistik-om-barnaborter-i-sverige-ja-till-livet-419706
  • Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 22:10:48 följande:
    Jo det är väldigt tunt. Hörsägen till och med. Anonyma källor är ungefär lika mycket värda som använt dasspapper efter att du spolat ner det.Det är också jättekonstigt att man inte kan få se frågeställningen och svaret i sin helhet någonstans. Det tyder på att informationen manipulerats om den ens är sann. Det är till och med troligt om det är en kille som utöver sin skönhets- och hälsofirma är aktiv inom Ja till Livet. Jag har aldrig sagt att statistiken finns. Jag säger att det inte är troligt at tden saknas på grund av något mörkläggande.
    Tack för det klarläggandet, vi är ganska eniga i frågan.

Det som saknas är som sagt ett klarläggande från Socialstyrelsen. 
    Och det kommer kanske..? Om jag får det ska jag delge det till er alla.

Rubriken är i min tråd är lite provocerande, men det finns också en allvarlig frågeställning när statistik saknas.

I värsta fall kan det ju vara så att statistiken är mörkad, i bästa fall finns legala skäl.
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 22:22:05 följande:
    Det kanske inte genererar mail som lämpar sig att svartmåla Socialstyrelsen med? *gissar vilt*
    Kan mycket väl vara så, men låt dom svara först.
  • Shadilly
    Papi Jo skrev 2010-05-31 22:40:03 följande:
    Tack för det klarläggandet, vi är ganska eniga i frågan. Det som saknas är som sagt ett klarläggande från Socialstyrelsen.  Och det kommer kanske..? Om jag får det ska jag delge det till er alla. Rubriken är i min tråd är lite provocerande, men det finns också en allvarlig frågeställning när statistik saknas. I värsta fall kan det ju vara så att statistiken är mörkad, i bästa fall finns legala skäl.
    Det vore bättre om du lade upp texten i det mail som skickats till Socialstyrelsen, och svaret i sin helhet så kan vi utreda saken korrekt.

Att du säger vad de säger är liksom lika mycket värt som dasspappret du använt efter att du spolat ner det...

Din rubrik är något du hittat på, och speglar din brist på källkritik. Den är på så vis väldigt talande för tråden.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • saltabanditen
    Molson Canadian skrev 2010-05-31 22:07:04 följande:
    Ja, det är helt riktigt att föräldrar inte har rätt att få reda på om deras barn gör abort.  Däremot kan det förstås vara intressant att veta rent statistiskt hur många under 15 år som gör abort. Det borde inte vara särskilt svårt att klura ut när man vet hur många över 15 år som gjort abort. Dvs. Det totala antalet minus 15-44-åringarna. 
    Dert är ett logiskt tankehopp. Den gruppen som efterfrågas tas inte med i beräkningarna alls i den offentliga statistiken. Mao kan du inte klura ut alls hur länge du än försöker.
  • Plutteli

Jag vet inte om detta varit uppe i diskussionen tidigare. Men ni som tycker att föräldrarna alltid ska få veta om en minderårig vill göra abort. Hur tror ni en sådan sak skulle påverka tex. en gravid 13 åring som är livrädd för vad föräldrarna ska tycka och säga? Redan i dag finns det unga tjejer som försöker ta sitt liv pga att de är gravida av rädsla för att det ska komma till föräldrarnas vetskap om de gör abort TROTS att de vet om att sjukvården inte får säga något till föräldrarna! Detta skulle ju bli ännu mer av ett problem (för jag anser att det är ett problem om de så bara är en tjej per år som försöker ta sitt liv av denna orsak) om flickan från början vet om att föräldrarna kommer få veta att hon är gravid om hon vänder sig till sjukvården! Hur går detta ihop med erat värnande om barnets bästa? Hur kan det vara bättre med unga flickor som hellre försöker ta livet av sig för att de inte får göra en abort i hemlighet om det är de de vill?

• lennartsdotter

Detta kan vara värt att nämna i tråden (till alla er som är rädda att många barn gör abort utan sina föräldrars medgivande):

Abort när man är under 18 år

Om man är mellan 15 och 18 år har man rätt att självständigt fatta beslut om att avbryta graviditeten, utan att föräldrarna får veta om det. Det är ändå viktigt att man som tonåring talar med sina föräldrar eller någon annan nära vuxen person, exempelvis i skolan. Man väljer sedan själv om man ska göra abort eller inte.

Om man är under 15 år är man enligt lagen minderårig och föräldrar eller vårdnadshavare måste vara med och fatta beslut. Men om man vill göra en abort är det inte alltid ett absolut krav. Är man gravid, under 15 år och absolut inte vill att ens föräldrar ska veta om det, så kan vårdpersonalen välja att inte tala med dem. Då kan man istället bli erbjuden hjälp av kurator eller en annan stödperson.

Praxis är alltså att föräldrarna kontaktas. Det är endast i undantagsfall så inte sker. Infon kommer från: http://vard.vgregion.se/sv/Teman1/Tema-Gravid/10-Abort/Kan-vara-ett-svart-beslut/

Till de som är intresserade kan väl sägas att statistiken för denna åldersgrupp tidigare legat runt 250-300/år. Typ en promille (knappt ens det) av alla aborter som utförs i Sverige då. Hur stor tror ni att problematiken att föräldrarna inte får veta är? Tror ni inte att det kanske är så att i de fall vårdpersonalen väljer att inget säga faktiskt föreligger misstankar om övergrepp?

• Papi Jo
    lennartsdotter skrev 2010-05-31 23:17:35 följande:
    Detta kan vara värt att nämna i tråden (till alla er som är rädda att många barn gör abort utan sina föräldrars medgivande):Abort när man är under 18 år Om man är mellan 15 och 18 år har man rätt att självständigt fatta beslut om att avbryta graviditeten, utan att föräldrarna får veta om det. Det är ändå viktigt att man som tonåring talar med sina föräldrar eller någon annan nära vuxen person, exempelvis i skolan. Man väljer sedan själv om man ska göra abort eller inte. Om man är under 15 år är man enligt lagen minderårig och föräldrar eller vårdnadshavare måste vara med och fatta beslut. Men om man vill göra en abort är det inte alltid ett absolut krav. Är man gravid, under 15 år och absolut inte vill att ens föräldrar ska veta om det, så kan vårdpersonalen välja att inte tala med dem. Då kan man istället bli erbjuden hjälp av kurator eller en annan stödperson.Praxis är alltså att föräldrarna kontaktas. Det är endast i undantagsfall så inte sker. Infon kommer från: vard.vgregion.se/sv/Teman1/Tema-Gravid/10-Abo.../Till de som är intresserade kan väl sägas att statistiken för denna åldersgrupp tidigare legat runt 250-300/år. Typ en promille (knappt ens det) av alla aborter som utförs i Sverige då. Hur stor tror ni att problematiken att föräldrarna inte får veta är? Tror ni inte att det kanske är så att i de fall vårdpersonalen väljer att inget säga faktiskt föreligger misstankar om övergrepp?
    Bra inlägg!

Om det är 250-300 så är det fortfarande högt internationellt sett. Det blev en del liv i Storbritannien nyligen när det avslöjades att 1000 aborter utförs per år på tonårstjejer under 15 år. (Jämför befolkningen).

På en del personers kommentarer verkar det som om dom ser aborttalen som ett hälsotal. Det gör inte jag, och inte regering och socialstyrelsen heller för den delen.
    Det är faktiskt så att för första gången på länge minskar tonårsaborterna (de på 15-19åringarna) vilket är goda nyheter!

go'natt
  • saltabanditen
    Papi Jo skrev 2010-06-01 00:00:38 följande:
    Bra inlägg! Om det är 250-300 så är det fortfarande högt internationellt sett. Det blev en del liv i Storbritannien nyligen när det avslöjades att 1000 aborter utförs per år på tonårstjejer under 15 år. (Jämför befolkningen).På en del personers kommentarer verkar det som om dom ser aborttalen som ett hälsotal. Det gör inte jag, och inte regering och socialstyrelsen heller för den delen. Det är faktiskt så att för första gången på länge minskar tonårsaborterna (de på 15-19åringarna) vilket är goda nyheter! go'natt
    I förhållande till vad?
    Har du relevant akademiska studier i ämnet som även belyser alternativen?

Jag personligen anser inte att det är bättre att tonåringar blir föräldrar, och där har vi låga siffror.

Jag får den uppfattningen att du anser att aboirterna ska minska oavsett. Resultatet blir då fler tonårsföräldrar. Varför anser du att det vore en önskvärd utveckling?
  • coquine
    Papi Jo skrev 2010-06-01 00:00:38 följande:
    Bra inlägg! Om det är 250-300 så är det fortfarande högt internationellt sett. Det blev en del liv i Storbritannien nyligen när det avslöjades att 1000 aborter utförs per år på tonårstjejer under 15 år. (Jämför befolkningen).På en del personers kommentarer verkar det som om dom ser aborttalen som ett hälsotal. Det gör inte jag, och inte regering och socialstyrelsen heller för den delen. Det är faktiskt så att för första gången på länge minskar tonårsaborterna (de på 15-19åringarna) vilket är goda nyheter! go'natt
    Bor i UK och maste tillaga att UK har flest tonarsmodrar i Europa. Inte lika manga aborter, men valdigt manga UNGA modrar. En van till mig sprang pa mormor, dotter och barnbarn. Mormorn var ca 25 ar!
  • Esther M
    Papi Jo skrev 2010-05-31 20:49:20 följande:
    Du får godkänna om din dotter ska tatuera sig eller prenumerera på Kalle Anka, men du får inte reda på någonting om hon blivit våldtagen och genomgår abort till följd av övergreppet. Vi pratar om flickor i så låg ålder som 13 , 14 eller UNDER tonåren. Statistiken för flickor 15 år eller äldre finns redan.
    det beror på att det är en privatsak om hon vill göra abort, medan prenumerationer eller andra ekonomiska transaktioner är sådant som du har ansvar för att se till att din dotter sköter.
Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..