Inlägg från: VirrigaVerna |Visa alla inlägg
  • VirrigaVerna

Abort/Adoption

Det är väl så att när det handlar om adoption så handlar det om ett barns väl och ve och dess framtid. När det handlar om abort så rör det ett embryo/foster som visserligen har potential att utvecklas till ett barn och där ligger valet hos kvinnan.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Neige Obskyr skrev 2010-05-31 10:24:22 följande:
    Vad jag är ute efter är väl egentligen varför det är så svårt att använda adoption som ett alternativ till abort i Sverige. Om det finns någon särskild poäng i att det ska vara svårt att adoptera bort barn, och om samhället har något att vinna på att styra kvinnor till att i princip uteslutande välja abort? Om det nu är så att barnet ska stå i fokus, om ett oönskat barn föds, vore det inte bättre för barnet att så snart som möjligt få hamna i en trygg och stabil adoptivfamilj? Vore det inte tryggare för den blivande modern om hon visste att det fanns en adoptivfamilj redo att ta emot barnet för att älska det som sitt eget? Att inte behöva oroa sig för att pappan inte ska skriva på pepperna, att barnet ska slussas mellan olika familjehem och att hon själv ska bli underhållsskyldig de kommande 18 åren?
    Den fråga man måste ställa sig är om adoption ses som ett alternativ till abort.
    Jag tror inte att det är så ( inte i Sverige) utan kvinnor som inte vill vara gravida gör abort och kvinnor som inte vill göra abort föder barn som de med eller utan samhällets hjälp tar hand om.
    Målet som jag ser det är att de kvinnor som beslutar sig för att föda ett barn också ska få det stöd de behöver för att klara av att vara bra förälder till barnet. Målet i sig är inte att barn ska födas för att sedan bortadopteras.
  • VirrigaVerna
    Neige Obskyr skrev 2010-05-31 10:32:15 följande:
    Då blir den logiska följdfrågan om adoption överhuvudtaget är OK? Om vi inte anser att svenska kvinnor ska behöva sänka sig till att adoptera bort sina barn, utan ska erbjudas abort eller hjälp att ta hand om barnen, hur kommer det sig då att vi tillåter att svenska par adopterar barn från u-länder? Ska vi inte istället arbeta för att även dessa kvinnor ska erbjudas abort eller hjälp att ta hand om sina barn? Är adoptionen ytterligare ett sätt att suga ut u-länderna på? Och vilken typ av alternativ erbjuder vi alla barnalängtande par som inte kan skaffa barn själva? Hundvalpar?  
    Målet borde vara att alla föräldrar hade möjligheten att ta hand om sina barn och att ingen p.g.a. ekonomi, risk att bli utstött eller otroligt många barn etc skulle behöva lämna bort sina barn. Så ser det inte ut nu och många länder har väldigt dåliga skyddsnät om de ens har något och där är också adoption vanligar. Betänker man också att de här länderna sällan tillåter abort och att tillgången på preventivmedel är skral så förstår man att alternativet finns.

I en perfekt värld så borde alla barn vara välkomna och alla föräldrar ha möjligheten att ta hand om sina barn men där är vi inte och frågan är om vi någonsin kommer dit.

När det handlar om Sverige så är situationen en annan. Vi har ett skyddsnät som gör att kvinnor kan vara ensamstående med barn och klara sig drägligt (finns mer att göra för den här gruppen!) och därför behöver man heller inte adoptera bort sina barn.
  • VirrigaVerna
    Neige Obskyr skrev 2010-05-31 10:49:32 följande:
    U-länderna får det allt bättre, abort blir vanligare och fler föräldrar har möjlighet att ta hand om sina barn. Det finns långt fler par som önskar adoptera än det finns barn att adptera. Du har fortfarande inte svarat på frågan, är adoption i sig självt omoraliskt? Även om länderna vi adopterar ifrån inte har ett skyddsnät som motsvarar Sveriges skulle vi om vi ville med hjälp av bistånd ordna så att de barn som svenskar årligen adopterar skulle kunna få växa upp med föräldrar, släktingar elller iallafall med sitt eget folk i sina hemländer.
    Nej jag ser inte som adoption som omoraliskt. Jag tycker bara att det är tragiskt att alternativet existerar och det är tragiskt i de fall där kvinnor tvingas att adoptera bort sina barn p.g.a. ekonomiska förutsättningar eller andra sociala faktorer.
    Jag ser det heller inte som ett självklart alternativ till abort.
  • VirrigaVerna
    Neige Obskyr skrev 2010-05-31 11:06:32 följande:
    Tycker du inte då att det vore bättre att hjälpa dessa kvinnor behålla sina små istället för att adoptera barnen? Det finns ju få länder idag där sociala faktorer spelar en större roll. Sverige adopterar om jag förstått det rätt framförallt från länder i asien där ekonomin oftast styr, exempelvis kina. 
    Om jag hade makten och möjligheten så skulle jag vifta med mitt trollspö och vips skulle allt ändra sig
    Tänk om det vore så enkelt.

Man kan bedriva opinion och sprida information så att det kanske går att ändra på lång sikt men som det är nu så lär det dröja.
  • VirrigaVerna
    Neige Obskyr skrev 2010-05-31 11:15:25 följande:
    Jag håller helt med om att adoption inte ska vara ett mål i sig, och tycker inte heller att man ska försöka övertala kvinnor att välja adoption istället för abort. Men varför ska det vara så mycket svårare med adoption? Det finns ju uppenbara fysiska och psykiska förutsättningar som gör det svårt ändå, varför dessutom krångla till regelsystemet? Kan inte kvinnorna få välja själva istället för att samhället ska välja åt dem genom att göra det enkelt och tryggt för dem på en väg, och svårt, osäkert och krångligt den andra? Låt oss, för att göra det enkelt för oss, begränsa oss till adoptioner som skulle göras som alternativ till aborter, det vill säga att bebisen adopteras bort i princip direkt efter att den fötts.
    Fast det är inte mycket som är enkelt med en adoption och speciellt inte för den kvinna som är den som ska adoptera bort barnet.

Det är många frågor och många kval som ska genomlidas och därför ska det heller inte "bli enklare" för för vem vill du göra det enklare för?
    Och hur har du tänkt dig göra det?
Svar på tråden Abort/Adoption