Inlägg från: KristenTjej84 |Visa alla inlägg
  • KristenTjej84

Abort/Adoption

Jag tycker att samhället borde stötta de kvinnor som inte vill göra abort utan behålla sina barn, så att de fick det lite bättre och abort inte alltid var det enda alternativet ifall t e x ekonomin är dålig.
    Det där med att det är enklare att bara göra abort än att adoptera bort barnet, då det skulle innebära mindre psykiskt lidande, kan man också vända åt ett annat håll.
    Många som gjort abort mår nämligen psykiskt dåligt, men får inte den hjälp de behöver då de antingen skäms för att söka hjälp för något de själva bestämt, eller så fördömer samhället dem och säger att de inte har rätt att känna som dom gör eftersom de trots allt bestämt att göra abort.
    Så abort är inte en enkel sak att gå igenom psykiskt, för då väljer man att gå till någon som avslutar ens barns liv. Något som ger många kvinnor stora samvetskval, även om de inte skyltar med det.
    Jag för min del, kan inte tala för alla andra, skulle må bättre av att veta att mitt barn levde någonstans och fick en chans att göra världen till en bättre plats med sin existens, än att veta att det barnet jag bar på nu var dött och aldrig hade fått en chans till att komma till världen med dess unika egenskaper.
    Frågan kvarstår dock, att om världen vore en bättre plats, inga mammor dog i förlossningar och alla barn behölls av sina föräldrar istället för att adopteras bort,
    hur skulle man då kunna lösa problemet med barnlösa par?
    som vill ha familj men aldrig kan få det då de inte blir gravida? 
    Det är en väldigt djup fråga, som har många sidor och inget enkelt svar.
  • KristenTjej84
    Plutteli skrev 2010-05-31 12:32:27 följande:
    Jag måste ju säga att just i denna fråga är barnlösa par ett icke problem. Det har liksom öht inte med frågeställningen att göra då det handlar om huruvida adoption är bättre än abort och jag ärinte böjd att hålla med om att det är bättre med adoptioner. Och vore det så att alla barn föds önskade av föräldrar som kan ta hand om dem så är det så klart det allra allra bästa och ja, barnlösa barn har inte med det scenariot att göra då det annars skulle kunna börja luta åt åsikten att vissa ska adoptera bort sina barn vare sig de vill eller ej bara för att barnlösa ska få barn och det låter lite snurrigt för mig. Och ja, självklart är de de som mår dåligt av en abort, men jag är 100% säker på att de allra flesta mår betydligt sämre av att lämna bort ett barn de fött än att göra en abort! För även om man dödar sitt "barn" så vet man ju vad som hänt, adopterar man bort sitt barn får man leva kanske en livstid med att undra om barnet faktiskt fick det bra, hur det har det som vuxen osv osv osv.
    Men samtidigt, aborterar man sitt barn så vet man att det är dött från vår jord och aldrig får chansen att bli det han/hon var meningen att han/ hon skulle bli,
    men adopterar man bort barnet så vet man att det fick en chans till ett liv, även om det säkert är skitjobbigt att ge bort det barnet sen.
    Men nu är det inte säkert att de föräldrarna som först övervägde abort, som behåller barnen ens sedan vill adoptera bort barnet ifall han/hon skulle födas.
    Situationer kan ju förändras till det bättre inom väldigt kort varsel.
    Kanske kvinnan 2 månader efter att ha bestämt sig för att behålla barnet får fast anställning och allt går bra.( om ekonomin är problemet).
Svar på tråden Abort/Adoption