Abort/Adoption
Jag tycker att samhället borde stötta de kvinnor som inte vill göra abort utan behålla sina barn, så att de fick det lite bättre och abort inte alltid var det enda alternativet ifall t e x ekonomin är dålig.
Det där med att det är enklare att bara göra abort än att adoptera bort barnet, då det skulle innebära mindre psykiskt lidande, kan man också vända åt ett annat håll.
Många som gjort abort mår nämligen psykiskt dåligt, men får inte den hjälp de behöver då de antingen skäms för att söka hjälp för något de själva bestämt, eller så fördömer samhället dem och säger att de inte har rätt att känna som dom gör eftersom de trots allt bestämt att göra abort.
Så abort är inte en enkel sak att gå igenom psykiskt, för då väljer man att gå till någon som avslutar ens barns liv. Något som ger många kvinnor stora samvetskval, även om de inte skyltar med det.
Jag för min del, kan inte tala för alla andra, skulle må bättre av att veta att mitt barn levde någonstans och fick en chans att göra världen till en bättre plats med sin existens, än att veta att det barnet jag bar på nu var dött och aldrig hade fått en chans till att komma till världen med dess unika egenskaper.
Frågan kvarstår dock, att om världen vore en bättre plats, inga mammor dog i förlossningar och alla barn behölls av sina föräldrar istället för att adopteras bort,
hur skulle man då kunna lösa problemet med barnlösa par?
som vill ha familj men aldrig kan få det då de inte blir gravida?
Det är en väldigt djup fråga, som har många sidor och inget enkelt svar.