• Arentorpbebis

Ditt absolut bästa knep för att få saftiga "mormors/mammas" köttbullar!!

När jag gör köttbullar så tar jag viltfärs (oftast hjort) sen hackar jag lök, kryddar, slänger i ägg och mjölk å rör ihop.
    men de blir alltid så torra å kompakta, Vad gör jag för fel? idag har jag köpt fläskfärs för att prova med viltfärsen å blanda detta, tror ni det kan vara problemet?

eller hur gör du för att få sånna där riktiga mormors eller mammas goda köttbullar som ni alltid fick när ni var små?
    tack för tips

• Svar på tråden Ditt absolut bästa knep för att få saftiga "mormors/mammas" köttbullar!!
  • blomman08

jag steker löken, sen häller jag i grädde och soja och lite havregryn och låter det puttra i några min, sen låter jag det svalan sen blandar jag det med färchen, blir otroligt gott:) sen kryddar jag med svart peppar salt och vitlök:) hvregryn andvänder jag istället för ströbröd mycket godare:)

• Arentorpbebis
    blomman08 skrev 2010-06-01 15:14:18 följande:
    jag steker löken, sen häller jag i grädde och soja och lite havregryn och låter det puttra i några min, sen låter jag det svalan sen blandar jag det med färchen, blir otroligt gott:) sen kryddar jag med svart peppar salt och vitlök:) hvregryn andvänder jag istället för ströbröd mycket godare:)
    havregryn! de kanske vore något å testa
  • Tjorvelina

Oftast gör jag köttbullar på älgfärs,
    Jag brukar förvälla löken mjuk först o sen låter jag havregryn o riktig grädde ligga o svälla ett tag då älgfärsen är så mager. o sen blandar jag färsen med salt så att det binder vätskan i färsen o sen i med lök o svartpeppar o lite mald kryddpeppar o en nypa socker o sen i med gräddblandningen då jag har svårt o smaka på rå färs så steker jag ett prov o så brukar jag ha i ett ägg med o dom brukar bli saftiga o jättegoda!1

Både min mormor gör så o mamma.....

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • LyckligaJag83

Jag gör alltid på nötfärs. Blandar först ströbröd och vatten, låter det svälla. Lägger i färsen och ägg, kryddar med grillkrydda,lökpulver och svartpeppar. De blir alltid väldigt saftiga, gör på samma sätt när jag gör hemma gjorda hamburgare. De är väldigt populära i min familj :)

Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • Arentorpbebis

tack för tipsen!! ska klottra ner dom i min recceptbok tills nästa gång de e köttbulledags

• Pia J

jag blandar ströbröd med en skätt mjölk som får svälla, river i lök. Sen rör jag i ett ägg, kryddar med peppar och salt. I detta rör jag ut blandfärs- och rullar köttbullar och steker (i smör).
    De blir inte torra!

shit happens
  • Demyra

På restaurangskolan lärde vi oss att rulla dom i ketjap manis när dom var färdiga.
    Dom blir  jätte saftiga och goda av det.

• MalinEddie

Jag använder
    400 gram nöttfärs
    4 msk  ströbröd
    1 msk potatismjöl
    1½ dl mjölk eller vatten
    1 ägg
    1½ tsk salt
    1½ krm svart- eller vitpeppar
    Ca 2 msk finhackad fräst lök
    Mycket vitlök till sambons och mina. Barnen föredrar utan.

Jag gör de i ugnen.

• Leah1

jag gör oftast på bara nöt, men jag kokar dom först i buljong, sen steker jag på för en fin yta.

• Ts Mamma

Jag har i lite ramlösa (ca 3/4 dl till 500g. naturell) i en bunke och ströbröd, kryddar och så får det stå en stund innan jag har i färsen, de blir aldrig torra...

Svar på tråden Ditt absolut bästa knep för att få saftiga "mormors/mammas" köttbullar!!