• Arentorpbebis

Ditt absolut bästa knep för att få saftiga "mormors/mammas" köttbullar!!

När jag gör köttbullar så tar jag viltfärs (oftast hjort) sen hackar jag lök, kryddar, slänger i ägg och mjölk å rör ihop.
    men de blir alltid så torra å kompakta, Vad gör jag för fel? idag har jag köpt fläskfärs för att prova med viltfärsen å blanda detta, tror ni det kan vara problemet?

eller hur gör du för att få sånna där riktiga mormors eller mammas goda köttbullar som ni alltid fick när ni var små?
    tack för tips

• Svar på tråden Ditt absolut bästa knep för att få saftiga "mormors/mammas" köttbullar!!
  • Tjorvelina

Jag skrev tidigare att när jag gör på älgfärs tar jag bara grädde riktig o havregryn blir så goda!!!

Blandade alltid i fläskfärs men slutade me det för flera år sedan tacka vet jag älgfärsbullar!!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Tinkerbelle

Potatismjöl i smeten är mitt knep för saftiga köttbullar (och jag är också känd för mina goda köttbullar ).
    Använder blandfärs, riven gul lök, salt, mycket vitpeppar, potatismjöl, ägg, ströbröd och mjölk.

• Little Ms Chatterbox

Maler sönder havregryn genom att "nypa" i en bunke, sen river jag en gul lök. Ströbröd och 1 ägg/400g färs, om inte löken är tillräckligt saftig så häller jag på lite ICAs solhavre (sonen är mjölkproteinallergiker) annars hade jag tagit mjölk.
    Salt och peppar och låter stå och svälla. Sen lägger jag i köttfärs, har alltid blandfärs 50/50 men om jag gör riktigt stor sats så kan jag ta en förpackning nöt också, bäst blir det 60/40.
    Steker köttbullar i ugnen, 175°c i ca 15 minuter med varmluftsugn. Vänder och byter plats på plåtarna efter halv tiden. ca 25-30 köttbullar på varje plåt.
    Knappt någon disk alls men nackdel att det inte blir så mycket att göra sås på.

• TeDrickaren

Mitt tips är kokta potatisar!!!

Blanda:
    500g blandfärs
    2 mosade kokta potatisar
    2ägg
    ca 1 tsk salt 1 tks vitpeppar

MUMS!!! alla gillarr mina köttbullar

Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • EliLeoMa

Mitt tips är att bryna den hackade löken innan nu lägger ner den i köttfärsen. Och steka köttbullarna snabbt (så att dom får fin yta) i en panna på hög värme, sedan lägga över dom i en gryta med låg värme/ alternativt flytta dom till en ugnsform och låta dom gå klart i ugnen med lite stekspad.

• AAEV

Såg att någon redan tipsat om kokt potatis, men jag tipsar iaf!
    Jag brukar riva den kokta potatisen i.

när jag inte har potatis i gör jag så här:

1 kg köttfärs (blandfärs)
    3 ägg
    ströbröd+mjölk
    2 lökar (riven på det finaste på rivjärnet)
    salt, peppar och massor med grillkrydda

Mina blir heller aldrig torra :)

• LadyBirden

Mina är köttbullar är släktens favoriter och jag gör inga konstigheter förutom att jag skippar ägg. Så slänger ihop ströbröd, potatismjöl, mjölk, blandfärs, mkt stekt gul lök, salt och både svart och vitpeppar.

• sternum

Min mormor har havregryn (gyllenhammars, ej fiber) i. De blir tydligen porösare då. Jag vet inte om jag kan uttala mig så mycket om det, men goda som sjutton är de. Och jag som egentligen inte ens gillar köttbullar ...

• Gung Ho
    Arentorpbebis skrev 2010-06-01 15:07:39 följande:
    När jag gör köttbullar så tar jag viltfärs (oftast hjort) sen hackar jag lök, kryddar, slänger i ägg och mjölk å rör ihop.
    men de blir alltid så torra å kompakta, Vad gör jag för fel? idag har jag köpt fläskfärs för att prova med viltfärsen å blanda detta, tror ni det kan vara problemet?

eller hur gör du för att få sånna där riktiga mormors eller mammas goda köttbullar som ni alltid fick när ni var små?
    tack för tips
    Viltkött är ofta väldigt magert = blir lätt torrt om man steker för länge.

Gör själv på nöt som också är ganska magert, men får aldrig det problemet. Jag har lite ströbröd i mjölken (låt det stå ngn minut och tjockna) innan jag rör ned köttfärsen. Sen har jag i hackad chili, vitlök och persilja, men det påverkar knappast konsistensen.
  • Gung Ho
    Arentorpbebis skrev 2010-06-02 22:43:38 följande:
    vad är dettta för något?
    Det som senare blev ketchup.. Flört
  • MiaAnnette

Jag brukar blanda en påse löksoppa med en burk creme fraiche, låt svälla en stund och sen blanda ner i färsen! (Tillsamman med lite färsk hackad lök, 1 ägg & kryddor)

★(¯`°?.¸ ღ♥ Emmis Memmis ♥ღ¸.?°¯)★ www.kardemummagumman.se ♥ღ¸.?°¯)★
  • Arentorpbebis

Har ju fått så många bra recept så jag vet inte hur jag ska börja

Svar på tråden Ditt absolut bästa knep för att få saftiga "mormors/mammas" köttbullar!!