• Anonym (anna)

ni med viljestarka barn, hur löser ni maktkamperna?

min dotter är nu 1,5 år. hon testar sina gränser dagligdags vilket iofs inte är nått konstigt med det. men får hon inte som hon vill så blir hon så j*a arg!
    detta har nu gått så långt att det känns som om hon aldrig är nått annat än arg.
    hon vill fortfarande bli buren på stup i kvarten vilket jag slutat med ändå sen hon lärde sig gå. varför slutar hon inte att kräva att bli buren på? jag trodde hon skulle sluta att försöka så småning om men det har ju gått månader? jag tycker att jag har varit väldigt konsekvent men onekligen måste jag ju göra nått fel?
    detta har börjat göra mej lite orolig med tanke på kommande trotsåldrar. är tuffare tag enda lösningen?
    hur ni som har viljestarka barn,  hur löser ni maktkamperna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 19:20
    strunta i mitt exempel för det var verkligen bara ett exempel.
    jag anser mig vara en bra mamma som ger min dotter mycket kärlek, närhet, bekräftelse och beröm. men det är inte det som är tanken att behöva bli ifrågasatt om.
    faktum kvarstår: det är en viljestark liten krabat jag har med ett sjuhelsikes humör, på gott och ont.
    det är för hennes skull jag vill ha tips på hur jag kan underlätta utbrotten.

vad funkar för er? väntar ni ut utbrotten i tystnad? går ni därifrån tills era små lugnat sig? pratar ni lugnt med dem eller skäller ni på dem eller vad gör ni när era små får ett utbrott?

• Svar på tråden ni med viljestarka barn, hur löser ni maktkamperna?
  • Anonym

Hur bemöter du hennes utbrott?

• Teskedsmamman

Jag väljer konflikterna noga och så ser jag helt enkelt till att vara mer envis

En 1½-åring hade jag nog burit om den hade velat... det finns viktigare konflikter att ta.... dock inte varje gång men då och då i alla fall... det finns fortfarande närhetsbehov även hos en 1½-åring...

3 killar & pojke v30 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Anonym (anna)

tidigare hr jag försökt få henne att hitta nytt fokus för henne. men nu har jag bytt taktik och pratar lugnt med henne istället och förklarar tex att jag inte kan ta upp henne, även om hon gallskriker av ilska. till slut så slutar hon men efter bara en liten stund kommer hon igen och vill bli buren på och det hela börjar om igen.
    samma sak gäller även andra saker som hon inte får. hon försöker om och om igen och blir rasande om det inte blir som hon vill!

• Anonym (AH)

Har oxå ett viljestarkt barn, lägger denna tråd till favoiter då jag oxå vill ha tips och råd...

• Anonym

Känner igen detta med. Min son är bara 14 mån men han blir så arg hela tiden. Lägger också till detta till favoriter

• lövet2

Nja, jag skulle nog inte se det på samma sätt. Om en 1½-åring vill bli buren då och då, så tycker jag inte det är fel eller konstigt. Eftersom jag inte har en trasig rygg eller annat handikapp, så lyfter jag upp barnet en stund om jag inte är väldigt upptagen just då. Varför bråka om att ett litet barn vill vara i famnen ...? {#lang_emotions_undecided}

• Anonym (anna)

teskedsgumman: ibland känns det som om ju mer närhet jag ger henne dessto mer tempramentsfull blir hon. hon är mitt enda barn och jag är fortfarande mammaledig och tycker om att hitta på saker med henne. men har vi haft ett par dagar med aktiviteter som gjort att hon fått väldigt mycket fokus blir hon näst intill odräglig. hon går efter mej och skriker och kräver min konstanta uppmärksamhet! och då menar jag HELA tiden. jag försöker verkligen att engegera henne i de praktiska måsten som finns under en dag men hon får alltid vredesutbrott så det dtår härliga till.. kan man ge dem för mycker fokus? hitentills har jag inte trott det men nu börjar jag tvivla..

• Anonym (anna)
    lövet2 skrev 2010-06-01 21:41:27 följande:
    Nja, jag skulle nog inte se det på samma sätt. Om en 1½-åring vill bli buren då och då, så tycker jag inte det är fel eller konstigt. Eftersom jag inte har en trasig rygg eller annat handikapp, så lyfter jag upp barnet en stund om jag inte är väldigt upptagen just då. Varför bråka om att ett litet barn vill vara i famnen ...? {#lang_emotions_undecided}
    En 11/2 åring som vill bli buren då och då?? det var väl knappast det som det handlade om?
  • lövet2
    Anonym (anna) skrev 2010-06-01 21:43:48 följande:
    En 11/2 åring som vill bli buren då och då?? det var väl knappast det som det handlade om?
    Det är vad du beskriver i ts i alla fall. Ett barn som vill vara i famnen och blir nekad, kommer att försöka igen och igen och igen - tills antingen föräldern tar sitt förnuft till fånga eller barnet ger upp och inser att föräldern inte tycker om att ha barnet i famnen. Barn fungerar på det sättet.

• Anonym (anna)

frågan var hur ni löser maktkamperna? att bli buren på var bara ett exempel på en maktkamp. om jag skriver så här istället då: har vi suttit och lekt en timme och jag måste fixa lunchen kan jag inte bära på henne. vilket gör henne totalt ursinnig. men jag hade lika gärna kunnat skriva att hon inte vill ta på sig en sko när vi ska gå ut.
    du vet lika väl som jag att det är omöjligt att bära sitt barn konstant. men det är inte detsamma som att inte mitt barn får närhet

Svar på tråden ni med viljestarka barn, hur löser ni maktkamperna?