ni med viljestarka barn, hur löser ni maktkamperna?
min dotter är nu 1,5 år. hon testar sina gränser dagligdags vilket iofs inte är nått konstigt med det. men får hon inte som hon vill så blir hon så j*a arg!
detta har nu gått så långt att det känns som om hon aldrig är nått annat än arg.
hon vill fortfarande bli buren på stup i kvarten vilket jag slutat med ändå sen hon lärde sig gå. varför slutar hon inte att kräva att bli buren på? jag trodde hon skulle sluta att försöka så småning om men det har ju gått månader? jag tycker att jag har varit väldigt konsekvent men onekligen måste jag ju göra nått fel?
detta har börjat göra mej lite orolig med tanke på kommande trotsåldrar. är tuffare tag enda lösningen?
hur ni som har viljestarka barn, hur löser ni maktkamperna?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 19:20
strunta i mitt exempel för det var verkligen bara ett exempel.
jag anser mig vara en bra mamma som ger min dotter mycket kärlek, närhet, bekräftelse och beröm. men det är inte det som är tanken att behöva bli ifrågasatt om.
faktum kvarstår: det är en viljestark liten krabat jag har med ett sjuhelsikes humör, på gott och ont.
det är för hennes skull jag vill ha tips på hur jag kan underlätta utbrotten.
vad funkar för er? väntar ni ut utbrotten i tystnad? går ni därifrån tills era små lugnat sig? pratar ni lugnt med dem eller skäller ni på dem eller vad gör ni när era små får ett utbrott?