• Näbbgädda

    Jag är så jävla trött på att omgivningen inte kan acceptera min sons hår!!

    Jag förstår inte. Det är år 2010. Har vi inte kommit längre? Sitter vi fortfarande fast i stereotypernas fack??

    Min 5 åriga son har världens finaste hår. Det är härligt skiftande i olika blonda nyanser, går ner till axlarna i otroligt stora täta fina kortkskruvar. Luggen har han oftast uppsatt platt bakåt på huvudet i en liten "Beckham toffs" för att den inte ska hänga i ansiktet. Han är stolt över sina lockar och han tycker själv att han är fin.

    Det syns på hans ansikte, hans grova kroppstyp, hans kläder, hans prat och hans sätt att han är en pojke. Likförbannat får jag hela tiden höra av mina vänner och bekanta saker som tyder på att de inte kan acceptera hans och mitt val att låta honom se ut så här.

    "Nuuu ser han verkligen ut som en flicka du! Har han TOFFS?? Eeeh, varför har han sidbena? Hur långt hår ska han ha egentligen? Nu är det väl dags o gå till frissan va? Tänk vad varmt det blir för honom nu på sommaren!" Osv osv osv.

    Ja, han har toffs, han är KNAPPAST den enda killen i världen o ha toffs. Han har sidbena för när han INTE har toffs för att hans lugg ska lägga sig på ena sidan ist för rätt ner i ansiktet. Hur långt hår han ska ha? Så långt han vill och jag tycker passar honom! Och nej, jag tror inte han svettas mer i håret för att han är kille, rakar alla flickor av sig håret på sommaren??

    Jag är så trött på att han inte kan bli accepterad så som han ser ut, och som han själv vill se ut. Jag klagar inte på mina vänners barns fruktansvärt trista typiska pojkfrissyrer, det korta centimeter långa håret som alltid ser likadant ut. Så ser deras söner ut, och så har de valt att se ut. Går jag och irriterar mig på det? Nej!

    Och jag valde att lägga detta under mobbning för han är 5 år gammal, förstår vartenda ord de säger, NÄR HAN ÄR MED! Det är inte okej.

    Varför är det så svårt för folk att acceptera lite hår på pojkar?

  • Svar på tråden Jag är så jävla trött på att omgivningen inte kan acceptera min sons hår!!
  • camizz

    Min son på snart 4 å har tuppkam han är uppfödd i en rockenroll värld å han är cool! Ja får ofta frågan hur gammal ja är å när ja säger ja är 28 å gift å 3 barns mamma dör fol å tappar hakan ! ja ser inte ut som
    Alla andra å absolut inte mina barn, ta oss som vi är annars.......
    Så skit i va andra säger varför lägga ner massa energi på avvundsjuka människor! :€)

  • LadyAqua

    Blir arg bara av att läsa!

    Skit i vad andra tycker!!
    Din son trivs i långt hår , låt honom ha det! Han är bara 5 år! Var glad över att han är stolt över sina vackra lockar :)

     Hur orkar folk ens kommentera hur ett barn "ska" se ut!

  • Prodin

    Lite åt samma håll är det när vuxna människor känner sig tvugna att påpeka när en kille har något rosa på sig. Det är dock inte alls lika illa, but still!

  • sunsed1

    Jag har några i min omgivning med söner i åldrarna 4 - 7 år med långt hår. En har liknande korkskruvar som du beskriver med hans hår är mörkbrun. :) Väldigt söta pojkar. Och när man är 5 -6 år kan man faktiskt se på de flesta barn vilket kön de hör till. Oavsett om håret är lång eller kort.

    Men ibland är människor bara sådana. Har kommentarer om allt, bara för att andra inte följer samma mönster. Min 7 åring får också kommentarer från omgivningen, familjen, grannar att nu är det dags att klippa sig, korta ner lite, nu är det föööör långt......men..........hör här......det är en flicka!!! Och ja, hon har lååååångt hår. Vackert, brons - brunt hår, som går ändå ner till rumpan. Och hon vill ha ännu längre!!!

    Njaa, trots att jag tycker det är vackert och hennes hår är aldelles underbart så är det pest och pina med att kamma och sätta upp det varje dag. Men så länge hon själv vill !! och struntar i mormor och de andra vad de tycker och säger om hennes hårval, så får hon ha håret hur hon vill. :)

    Lär din pojk att han är vacker oavsett vad andra säger och tycker. Och Om han hör och tross reagera på vad omgivningen säger om hans hår så Lär honom små snabba kommentarer om hans stolta val att vilja gå sin egen "hår - väg" :) Det får så småningom garanterat tyst på eventuella smarta typer som kommer med onödiga kommentarer om våra barn.

  • theogg
    Näbbgädda skrev 2010-06-02 11:27:23 följande:
    Jag förstår inte. Det är år 2010. Har vi inte kommit längre? Sitter vi fortfarande fast i stereotypernas fack??

    Min 5 åriga son har världens finaste hår. Det är härligt skiftande i olika blonda nyanser, går ner till axlarna i otroligt stora täta fina kortkskruvar. Luggen har han oftast uppsatt platt bakåt på huvudet i en liten "Beckham toffs" för att den inte ska hänga i ansiktet. Han är stolt över sina lockar och han tycker själv att han är fin.
    igen föräldrar, lär er stava;
    det heter "Beckhamtofs"

    du borde nog dra ner lite på drickandet...
    just sayin' 
  • Hickupp

    Vår son hade också långt hår, inte så fantastiskt hår som din lille kille verkar ha men "rumplångt" tjockt mellanblont, blankt välskött hår. Det hade han till han valde att klippa det halvlångt nu när han är i början av tonåren. Han är också typiskt killig i kroppen och kan inte misstas för en flicka men ....

    ..... det var ändå mer  regel än undantag att han blev refererad till som flicka. Han är cool och brydde sig inte och jag brukade lite trött rätta dem. Han fick också lite pikar för sitt hår men sällan och de berodde nog på att han är såpass gammal. Jag hade markerat stenhårt till dem som jag kände passerat gränsen för vad som kan accepteras, de som hade kritiserat honom menar jag.

    Låt din lille fine kille ha sitt vackra hår. Jag blev själv lite lessen när min kille klippte sig men själv var han nöjd. Han sålde sitt hår till en perukmakare för en liten förmögenhet - ett tips för framtiden kanske.

  • idipidi77

    Usch vad tråkigt att du får den reaktionen från omgivningen. Jag tycker att det är bra att din son står på sig. Min pojke på tre vill ha page som storasyster och det ska han få - när håret blir tillräcklig långt dvs Barn är ju så underbara IOM att de väljer det de tycker är fint och inte vad omgivningen menar att de ska ha. Sedan kan jag säga med handen på hjärtat att något jag tycker är hemskt är de som använder hårtrimmer på sina små (ser ut som barnhemsbarn) men jag säger inget om det.

  • viseversa

    Åh jag som tycker det är såå fint med långt hår BÅDE på pojkar och flickor. Jag väntar nu en son och kommer låta hans hår växa iallafall.

    Kommer inte klippa det kort förns den dagen han SJÄLV vill det. Men tills dess kommer det få växa. Nu tror jag inte min son kommer få den bästa hårkvalliten tyvärr.

    Så jag måste nog klippa topparna lite då och då för att det inte ska se risigt ut. Det får jag göra på mina döttrar nämligen=).

    men visst kommer håret få växa. och jag anser att så länge man sköter håret på sina barn så kan man dom ha hur långt hår dom vill. Däremot tycker jag det ser dåligt ut med ungar som har stora tovor i sitt långa hår.

    Har tom sett barn med dreds för att föräldrarna inte sköter håret på dom. Och då tycker jag man ska hålla en kort frisyr på barnet. 

  • annah01

    undrar hur det gått har folk slutat kommentera din sons hår?

    känner igen mig precis, jag har dock en på 3.5 år och han har spikrakt hår men blont och jättetjockt han har jämnlångt en bit nedanför hakan och jag får jämt höra alla kommentarer om när ska han klippas, är det en tjej, stackarn att se ut så mm t o mförskolan lägger sig i så jävla jobbigt vad är det med folk.....

  • Monikaki
    Savant skrev 2010-07-11 13:02:41 följande:
    Blont, långt hår med korkskruvar...!
    De dumma människorna är gröna av avundsjuka förstår du väl Solig
    BRA!!!
  • LaJohannan

    Min son har fina bruna lockar och stora ögon med lååånga fransar. Han är söt som socker och folk tror ofta att han är en flicka. Även då han är grabbigare klädd. Än så länge så reagerar han inte på det och jag bryr mig inte ett dugg. MEN skulle vuxna människor börja kommentera hans utseende och ge pikar så skulle jag säga ifrån direkt!
     
    Aldrig något som jag skulle acceptera! Jag vill inte att min son skall tro att det är okej.

  • editta2990

    min son har oxå långt krulligt bechamns topfs.o jag skiter i helt vad alla andra tycker.............det har jag i stor sätt alltid gjort.........

    så gör precis vad du tycker e fint.............skit i andra 

  • Fader

    Du är efterbliven! Du måste förstå att folk enbart vill ha sex med din pojk men är för unga och förvirrade för att inte förstå hans maskulina skönhet! Det du borde göra är att låta dem retas med dem och en dag när de brottas kommer de förstå att när de rör vid varandra intensivt så älskar dem varandra. 

  • Ididudum spriliares klarauis

    Klipp honom, en 5-åring ska inte se ut som en liten tjejig flicka.

    Eller fundera vad du anser vara viktigast, att han har långt hår och ser ut som en tjej och blir häcklad eller att han ser ut som en kille och inte blir häcklad? Är dina värderingar på att pojkar ska se ut som flickor viktigare än hur han bemöts och behandlas? Fundera på den.

  • castillo

    Långt hår är inte reserverat för rndast tjejer. Min pappa hade långt hår hela min uppväxt och tyckte bara han såg konstig ut när han klipte sig. Jag va jätte stolt lver min pappa. Vet att jag råka kalla En pojke för flicka en gång under min sons gymnastik få jag sa til sonen låt flickan hoppa först. Skämdes rijält när mamman sa att det va rn pojke. Vi va nya på gymnastiken och hade inte kollat noga på pojken heller bara srt han bakifrån. Han hade pojktröja men inget jag såg när hans tog med rygen vänd och hade unisex byxor röda den dagen. Framifrån såg han precis ut som rn pojke men det va det långa blonda lockiga håret som gjorde att jag drog automatisk slutsatsen tt det va en flicka. Men man får väll acceptera Tt så är det . Min son har nydligen förståt att hans lilla kusin är en flicka . Han har trott att hon varit pojke fast hon har allt i rosa. För att hon hade kort hår. Så såndet går åt båda hållenhS


    Näbbgädda skrev 2010-06-02 11:27:23 följande:
    Jag förstår inte. Det är år 2010. Har vi inte kommit längre? Sitter vi fortfarande fast i stereotypernas fack?? Min 5 åriga son har världens finaste hår. Det är härligt skiftande i olika blonda nyanser, går ner till axlarna i otroligt stora täta fina kortkskruvar. Luggen har han oftast uppsatt platt bakåt på huvudet i en liten "Beckham toffs" för att den inte ska hänga i ansiktet. Han är stolt över sina lockar och han tycker själv att han är fin. Det syns på hans ansikte, hans grova kroppstyp, hans kläder, hans prat och hans sätt att han är en pojke. Likförbannat får jag hela tiden höra av mina vänner och bekanta saker som tyder på att de inte kan acceptera hans och mitt val att låta honom se ut så här. "Nuuu ser han verkligen ut som en flicka du! Har han TOFFS?? Eeeh, varför har han sidbena? Hur långt hår ska han ha egentligen? Nu är det väl dags o gå till frissan va? Tänk vad varmt det blir för honom nu på sommaren!" Osv osv osv. Ja, han har toffs, han är KNAPPAST den enda killen i världen o ha toffs. Han har sidbena för när han INTE har toffs för att hans lugg ska lägga sig på ena sidan ist för rätt ner i ansiktet. Hur långt hår han ska ha? Så långt han vill och jag tycker passar honom! Och nej, jag tror inte han svettas mer i håret för att han är kille, rakar alla flickor av sig håret på sommaren?? Jag är så trött på att han inte kan bli accepterad så som han ser ut, och som han själv vill se ut. Jag klagar inte på mina vänners barns fruktansvärt trista typiska pojkfrissyrer, det korta centimeter långa håret som alltid ser likadant ut. Så ser deras söner ut, och så har de valt att se ut. Går jag och irriterar mig på det? Nej! Och jag valde att lägga detta under mobbning för han är 5 år gammal, förstår vartenda ord de säger, NÄR HAN ÄR MED! Det är inte okej. Varför är det så svårt för folk att acceptera lite hår på pojkar?

  • Elin 885

    Vilka pulver! Klart att din grabb ska få se ut som han vill (gå i klänning om han vill det!). jag blir också arg på sånt! Jag hade under nästan hela min uppväxt en hyffsat pojkaktig stil, pösigt med andra ord. fick alltid höra att jag skulle bli mer femninin....tröttsamt! nu i vuxen ålder har jag inte så pösigt längre, däremot kosymbyxor, en storlek för stora som hänger på höften och en tight tröjja till. helt taightra byxor ger mig claustrofobi (överdrivt jag vet!).

  • Elin 885
    Elin 885 skrev 2012-09-18 14:15:28 följande:
    Vilka pulver! Klart att din grabb ska få se ut som han vill (gå i klänning om han vill det!). jag blir också arg på sånt! Jag hade under nästan hela min uppväxt en hyffsat pojkaktig stil, pösigt med andra ord. fick alltid höra att jag skulle bli mer femninin....tröttsamt! nu i vuxen ålder har jag inte så pösigt längre, däremot kosymbyxor, en storlek för stora som hänger på höften och en tight tröjja till. helt taightra byxor ger mig claustrofobi (överdrivt jag vet!).
    tillägg:
    skor med klack kan jag inte gå i! jag bor i mina walkingshoes. ska dock köpa ett par mer passande skor när jag börjar jobba sen (studerar nu), dock utan klack. det enda jag är riktigt petnoga är med är mina naglar och mitt hår, dessa två kan jag sköta i timmar...men att gå utan smink...gör jag nästan hela tiden osv osv.


Svar på tråden Jag är så jävla trött på att omgivningen inte kan acceptera min sons hår!!