Inlägg från: Annika652 |Visa alla inlägg
  • Annika652

Tropikundersökning

Hej
    Vi ska snart åka till Kina och hämta vårt andra barn. Idag ringde jag barnläkarmottagningen i vår kommun för att beställa tid till en tropikundersökning. Eftersom vi kommer hem mitt i semestertider tänkte jag att det vore nog bra att vara ute i god tid. Men då fick jag höra att vi inte alls skulle boka någon tid redan nu utan när vi kommit hem får vi ett hembesök av en BVC-sköterska och sen kommer vi få en tid till tropikundersökning.
    Men jag vill inte ha något hembesök (det räcker med socialens hembesök när vi är hemkomna) och jag har aldrig hört att det går till så här. Vi vill ha en grundlig undersökning snabbt och en snabb remiss till LKG-kliniken. Inte någon BVC-sköterska som ska hem och titta på oss.

Är det någon mer kommun som gör så här?

Hälsningar Annika

• Svar på tråden Tropikundersökning
  • Annika652

Jag ringde faktiskt upp dem igen och vi kom överens om att vi inte behövde något hembesök. Skönt. Däremot ska vi till BVC först och sen göra "tropiken" med prover. Verkar omständigt men så är det tydligen.
    Och Längtande mamma; visst kan det vara bra om man får sitt första "lilla" barn, men mina erfarenheter av BVC är att de är väldigt okunniga på adoptivbarn och kände därför att jag inte hade något behov av dem i det här fallet. Jag vill egentligen bara ta proverna och få en remiss till LKG-teamet.

• Annika652

Idag ringde jag åter igen barnläkarmottagningen i min kommun och ville promt boka en tid tills vi kom hem. Och efter en del tjat så fick vi det. Men vi måste ha de 4 sista siffrorna i hans personnummer innan vi fick komma. Jag förklarade att förra gången vi adopterade så fick vårt barn tillfälliga siffror tills han fick sitt "riktiga" personnummer. Men det gick inte sa hon, det blir alldeles för krångligt i systemet.
    Vi skulle få en tid i augusti (eftersom vi måste vara säkra på att på de 4 sista siffrorna innan besöket). Men jag vill inte vänta en hel månad innan vi får tid till en läkarundersökning och läste även upp informationen från vår adoptionsorganisation där det står att tropikundersökningan bör göras inom två veckor. Det hjälpte inte så då ringde jag vår gannkommun istället. Och där var det inga problem att få en tid till första veckan hemma och heller inga problem att gå till doktorn med ett tillfälligt personnummer.
    Så olika det kan vara. Och då bor vi ändå i en stor kommun utanför Stockholm som borde ha en del erfarenhet av adoptivbarn.
    Mvh Envis adoptivförälder

Svar på tråden Tropikundersökning