Inlägg från: Längtande mamma |Visa alla inlägg
  • Längtande mamma

Tropikundersökning

BVC har skyldighet att erbjuda hembesök som första besöket på BVC till alla föräldrar med nyfödda eller nyfådda barn. Det handlar inget om att ni ska granskas utan om att det är bra att ni får kontakt med er BVC-sköterska så snart som möjligt och det är som nybliven förälder enklare att få besöket i hemmet med all information om BVC's basprogram, hur det är att leva med barn, barnsäkerhet, för nyfödda tas amning och annat upp, man väger barnet för att få en utgångsvikt (extra viktigt med nyfödda). Dessutom är det bra att ni får kontakt med er BVC så snart som möjligt för det är ju de som ska stötta er i ert nya föräldraskap.

Dessutom är det praktiskt för BVC att komma hem till er innan tropikundersökningen är gjord eftersom man annars måste lägga besöket sist på dagen och städa allt i hela rummet extra noggrant innan man vet om barnet är bärare av multiresistenta bakterier (något som är vanligt bland nyhemkomna adoptivbarn).

Jag var själv med på ett sådant besök hos en nybliven familj (nyfödd) och det var bara jättetrevligt och en möjlighet att ställa frågor till BVC-sköterskan om det man var osäker på i sin föräldraroll.

Så jag tycker att det är jättebra att ni erbjuds kontakt på BVC så snabbt, på andra ställen vägrar de att ta emot en innan alla prover från hemkomstundersökningen är färdiga (något som de inte får göra), och dessutom verkar det som om ni behandlas som alla andra nyblivna föräldrar gör. Dvs besök med/hos BVC-sköterska inom 1 vecka efter hemkomst och dessutom ett hembesök!

Grattis till att bo i en så bra landsända!

Colombia-mamma-wannabe
  • Längtande mamma

Även de som är föräldrar sedan tidigare ska erbjudas hembesök av BVC, och det finns faktiskt saker att prata om som nybliven flerbarnsförälder.

Jovisst kan jag förstå att det finns många BVC som inte har någon koll alls på det där med adoption, adoptivbarn och adoptivfamiljer. 

Det var inte min mening att försöka pådyvla någon ett hembesök som man inte vill ha. Jag ville bara belysa att de inte ville göra hembesök av illvilja eller elakhet eller för att granska er som föräldrar, utan ni blev för en gång skull behandlade som alla andra familjer!

Det "vanliga" med adoptivfamiljer är ju annars att man får hoppa in i BVC-programmet efter barnets ålder och inte efter "familjens ålder", och därmed kan missa en hel del stöd som man kan behöva som nybliven familj.

Självklart får ni göra som ni vill och tacka nej, BVC är ett erbjudande (även om man blir anmäld till soc om man inte kommer på besöken) som alla andra och ni har valet att välja vad ni känner att ni vill ha hjälp med.  

Jag ville bara belysa från en som faktiskt sitter på andra sidan och har BVC! 

Colombia-mamma-wannabe
  • Längtande mamma

Solvår H: jo, jag har funderat på att när jag själv har längre erfarenhet av båda världar så ska jag nog se till att utbilda andra i adoption, adoptivbarn och BVC. Samordande sköterska för BHV i vår kommun är en av dem som varit med och skrivit den nya handboken för BVC om adoptivbarn, så där finns ju resurser att slå sig ihop med!

Colombia-mamma-wannabe
Svar på tråden Tropikundersökning