Inlägg från: Solvår H |Visa alla inlägg
  • Solvår H

Tropikundersökning

Fast Längtande mamma, det är TS andra barn och hon kanske inte behöver så mycket stötta i sin föräldraroll. Dessutom kanske hennes nya barn är tre år gammalt och frågan är om hennes BVC-sköterska ha erfarenhet av adoption av äldre barn eller adoption över huvudtaget. Vi har adopterat två gånger, "äldre" barn båda gångerna och BVC har faktiskt varit till mer besvär än hjälp då de haft noll koll på adoption, anknytning och annat.  
    Besök på BVC är frivilligt och därmed även hembesök av BVC. Jag hade också tackat nej.

TS säg vänligt men bestämt att ni inte behöver BVC-besök och insistera på att få boka en tid för tropiken. Vid vår första adoption kom vi hem i semestertider och det var svårt att få tid så ligg på. Vår hemutredare kom också hem på besök när vi nyligen kommit hem och det är ok men annars vill man ju ha lite lugn och ro, i alla fall hemma, så att barnet kan finna sig til rätta.

• Solvår H

Längtande mamma, jag förstod hur du menade men jag vet att många, många adoptivfamiljer, oss inberäknade, känner att BVC inte ger något alls då personalen helt enkelt har mindre kunskap än de nyblivna föräldrarna. Faktum är att jag fått rätt många klumpiga frågor och kommentarer från BVC-personal och undviker därför dem i största möjliga mån. De har absolut ingen anledning att komma hem till mig och göra något! När jag precis kommit hem med mitt adopterade barn måste hemmet vara tryggheten och det måste, i alla fall för ett äldre barn, i början vara tydligt vilka som bor där, dvs hör till familjen. Inga onödiga besök alltså. Och för mig är BVC helt klart ett onödigt besök.

Om det är så att du jobbar på (eller utbildar dig till) BVC så kommer du ju bli en stor tillgång på ditt jobb eftersom du som a-mamma har en helt annan insikt i adoption än BVC-personal i allmänhet.

• Solvår H
    Längtande mamma skrev 2010-06-02 20:11:42 följande:
    Solvår H: jo, jag har funderat på att när jag själv har längre erfarenhet av båda världar så ska jag nog se till att utbilda andra i adoption, adoptivbarn och BVC. Samordande sköterska för BHV i vår kommun är en av dem som varit med och skrivit den nya handboken för BVC om adoptivbarn, så där finns ju resurser att slå sig ihop med!
    Det låter toppen!
  • Solvår H
    en glad skrev 2010-06-02 22:59:47 följande:
    Bvc har riktlinjer för mottagande av adopterade barn (handbok finns på Growing people) och det finns även nationella riktlinjer för läkarundersökning av nyhemkomna adoptivbarn - det man förr kallad "tropikundersökningen" (länk www.socialstyrelsen.se/sosfs/1989-20 ) 
    Det låter ju jättefint men följs inte alls. Den BVC-personal jag träffat på har garanterat inte ens läst detta.
Svar på tråden Tropikundersökning