Inlägg från: Englastar |Visa alla inlägg
  • Englastar

Första barnet, i Göteborg?

Kommer nog heller inte kunna komma på fikan idag, lyckades stuka/vricka/spricka foten igår - vet inte vilket av dem jag gjort men ont som fasen gör det i alla fall, så jag är lite halt :o)

Extra järn är ju ett msåte ifrån v.19-20 och framåt, om inte annat för orkens skulle. det är ju då som bebisen börjar sno större mängder från dig....

Vad gäller storleken är det ju totalt olika, vissa tro att bara för man är smal från början så ska det ta längre tid innan det syns, men icke sa nicke... 167 cm och 54 kg var jag när jag började och nu är jag på 61 kg och det är BARA magen som ökat i storlek. Är c:a 12 cm större i omkrets numera (20+6 idag). Helt galet!!

• Englastar
    Cotton: fyy vad hemskt, kan inte föreställa mig något värre just nu - livet är orättvist :o( Hoppas verkligen ni orkar samla kraft och styrka snart igen. Många kramar
  • Englastar

Jo tack , det kan man väl lugnt säga att man blir - det är väl det här som är en nackdel med sådana här forum. Samtidigt som man kan få jättemycket stöd, tips och idéer så kan det också skapa en del onödig orolighet... Tyvärr är det ju inte så mycket man kan göra åt sådant som hände Cotton, det var ju inget fel på barnet i sig utan en riktigt olycklig händelse med navelsträngen och inget man kan förebygga eller göra något åt.  Det hjälper ju ingen egentligen men man ska inte börja noja sig alltför mycket, det rä säkert stressande både för dig och barnet också...

• Englastar

Det är nog helt sant, man kommer oroa sig för allt möjligt hur stora de än blir... Men är man extra orolig kan de ju vara idé att investera i ett stetoskop eller en sån där hjärtljudsapparat (babysounds) så man kan lyssna när man vill och känner sig nojig. Bara man får en bm att visa hur man ska göra och vad man ska lyssna efter...

Ska till BM på fredag för mätning, vägning, prover och lyssning...

• Englastar

Är i vecka 21 nu och började småkänna lite för 3-4 veckor sedan. Men på RUL såg de att livmodern låg i framkant hos mig varvid det är svårare att känna tidigt - det känns mer på sidorna av magen. Det gör det fortfarande, inte så mycket i mitten. Men i början så känns det verkligen som riktiga bubblor på insidan....

• Englastar

Jag har också snurrat runt i det här träsket, det finns alldeles för mycket att välja mellan känns det som. Vi har hemförsäkrningen på folksam så det kanske är lättast att ta gravidförsäkringen där också. 
    Däremot kan jag rekommendera Europeiska om det är så att någon ska resa utanför sveriges gränser efter v.28 (som vi). Ska dock bara till Köpenhamn men ändå... hos dem kan man teckna en försäkring som bara gäller de dagarna man är borta, ifall det skulle hända något. Kostade bara 160:- för tre dagar, helt klart värt det.

• Englastar

Tänkte bara flika in en lite arg kommentar om vår underbara akutsjukvård i det här landet.... På väg hem från jobbet igår fick jag enorma smärtor i nedre delen av magen/livmodern, som knivhugg ungefär och körde direkt till Sahlgrenskas gynakut. Men icke - har man gått över v.20 får man inte komma in där utan blir förflyttad till Östra. Transporten tog nästan 45 minuter att få fram (jag var inte direkt körbar själv) och sen när man väl kommer fram, så har inte Sahlgrenska ringt upp och sagt att man är på väg, utan Östras personal står som ett stort frågetecken... De enda riktigt trevliga var ambulanspersonalen, men de var lika undrande som jag över bristen på kommunikation. Som tur var tog det inte alltför lång tid att komma in, få prover, gynundersökning och ultraljud för att kolla att allt var ok. Allt såg bra ut och den enda förklaringen de kunde klämma ur sig var att det skulle vara orsakat av tarmarna, men jag vet inte ritkigt om jag kan tro på det. Hur som helst så gav det med sig framåt kvällen/natten, men jag hoppas det inte kommer igen....

• Englastar

men herregud, folk är inte riktigt kloka.... undrar vad de skulle säga om de fick ett sådant bemötande själva?
    tycker absolut du ska anmäla, om inte hela sjukhuset så i alla fall den specifika personen som sa detta. Det är ju under all kritik... En andra åsikt är tydligen A och O i det här sammanhanget. Skönt att det löste sig....

• Englastar

Finfint, förutom att min jobbdator hänger sig och jag kan inte skicka mail.... inte så bra.....

• Englastar

Fick en sån underbar morgonkommentar av en kvinnlig kollega idag... "Nu ser du så där rund och go ut"
    Har på mig en sån där lång tröja som fungerar som klänning också och den är randig, vilket ju förstärker en del. Den kommentare hade ju inte gått så bra hem i annat fall :o)

• Englastar

ja sammandragningar är nog lite tidigt - har själv fått de första runt v.22-23. Under den tiden du är nu växer de flesta rätt rejält, så det är säkert växtvärks som JOSSAN säger....

Hörde av en kollega att det fanns ganska bra fynd på Ullared när de varit där, speciellt bebiskläder för vintern och allt sånt där småkrafs som annars kan plocka till rätt rejält i pengar annars. Typ tvättlappar, tvålar, blöjor, nappar m.m. Vet sen innan att de brukar ha himla bra priser på overaller oxå.... Men mammakläder vet jag inget om alls, där är ju dock Tradera kanonbra.

• Englastar
    Liinda skrev 2010-10-11 15:40:14 följande:
    Ett tips om man orar åka lite längre är att åka tillÖverby i trollhättan. På Beginners där har dom jätte bra priser på vagnarna. :) Men det é ju om man vill åka en bit, det är ju inte närmsta vägen..
    Superbra tips, så läng från gbg är det ju ändå inte :o)
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?