• Heini

Första barnet, i Göteborg?

Kiaa skrev 2010-09-21 16:13:42 följande:
    Själv har jag nu blivit sjukskriven på halvtid, från och med imorgon. Ryggontet har inte blivit bättre, snarare tvärt om, och ju tyngre jag blir ju svårare och mer slitsamt för kroppen är det att stå upp hela tiden (mitt problem är ju att jag inte kan sitta ner utan att få ont). I allafall, nu har läkaren godkänt sjukskrivningen, men frågan är om försäkringskassan kommer göra det. Jag är jätteorolig - för det tar ju ett tag att få beslutet från försäkringskassan och tänk om dom säger nej, så mycket pengar vi då förlorar...
    Tråkigt såklart att du har de här smärtorna men skönt i ditt fall att få gå ner i arbetstid så pass att det förhoppningvis underlättar ryggbesvären men att ändå få behålla vardagen ett tag till :)

Men visst är det sjukt att man inte kan lita på vårt sjukförsäkringssystem. Det sunda förnuftet säger en inget annat än att lita på den undersökande läkarens bedömning, men tyvärr ser det inte alltid ut så när det handlar om F-kassan har jag förstått. Jag hoppas det inte ska bli några bekymmer för dig!
  • Heini
    Kiaa skrev 2010-09-25 09:46:13 följande:
    Brukar inte köpa kläder till mig själv när jag är där, men funderar på om det kan tänkas finnas några mammakläder. Nån som vet?
    Jag kollade efter mammakläder när jag var där senast (för 4 veckor sedan) och utbudet var riktigt dåligt då, endast somriga 3/4-byxor och linnen i princip. Dock får dom ju in varor hela tiden så man kan aldrig veta vilka pärlor som gömmer sig där denna helg :)
  • Heini
    Kajsa30 skrev 2010-09-29 12:07:40 följande:
    Och jag ska på mitt första Magplask imorgon. Spännande! Glad att det inte är så fysiskt för det hade jag inte orkat =) (är i v 33).
    Vattengympa verkar vara poppis hos gravida och jag förstår nu varför. Jag var på mitt första Magplask i måndags. Det var lite fysiskt, mycket avslappnande men mest roligt :) Ser redan fram emot nästa måndag. (Är i v 30)

För övrigt tror jag att jag drabbats av någon foglossning av light-variant. Eller så är det bara kroppen och nedre ryggregionen som rent allmänt säger ifrån när jag ansträngt mig för mycket. I måndags kväll hade jag ont efter Magplasket och promenad, igår hade jag ont efter städning och tvättande, idag har jag ont efter att ha haft rört mig på friluftsdagen med eleverna hela skoldagen. Det gör ont på kvällarna och när jag under nätterna försöker byta ställning. Det påverkar mig inte så mycket egentligen men ändå ytterligare en fråga att ställa till barnmorskan på fredag.

Bjornis: Mysigt med extra ultraljud. Synd på 3D-bilderna men desto roligare med filmsnutten :) Kan tänka mig att väntan och längtan blir större när man får se det lilla pyret live och så tydligt se vad h*n gör.
  • Heini

Det här är uppenbarligen kärlekens år... aldrig någonsin har jag varit med om att så många runtikring gifter sig under ett och samma år :) Och får barn dessutom. Härligt!

Tarda: Jag var av ren nyfikenhet in och kikade på dina bilder från er stora dag. Jättefina, ni riktigt strålar! :)

Jag har varit hos barnmorskan idag igen. Magen växer tydligen precis som den ska, bebins hjärta pickade på och lät fint och än en gång hade mina värden förbättrats. Inte undra på att jag mår bra och känner mig så pigg!

Idag är jag extra glad och pigg för att min älskade äntligen kommer hem från Kanada, där han varit och jobbat de senaste fyra veckorna. En hel vecka får jag njuta av honom hemma innan han åker tillbaka för att jobba där ytterligare 3-4 veckor: Men sedan är det stopp, då är jag i vecka 35/36 så då får hans chef minsann hitta någon annan att skicka dit om det fortfarande behövs :)

Hoppas ni får en skön helg! Kram på er!

• Heini
    J0SSAN skrev 2010-10-01 21:18:44 följande:
    Heini - går du på vattengympa på Åbybadet?
    Nix, jag går på Magplasket på Högsbo sjukhus.
  • Heini
    J0SSAN skrev 2010-10-10 17:30:15 följande:
    Hur mår ni annars?
    Jag mår prima förutom lite ont i axeln (antagligen för att jag måste sova på sidan) funderar på om foglossning kan påverka andra leder än bäckenet...
    Skönt att de flesta verkar må helt okej ändå trots diverse krämpor som kan uppstå. Det gör jag också. Är i vecka 31 (30+5) och börjar känna mig aningen klumpig. Magen har vuxit så pass mycket att den är i vägen då och då i vardagssysslorna. Om jag rör på mig snabbt eller mycket säger kroppen genast ifrån, genom att magen blir helspänd samt att ryggslutet ömmar på kvällen. Men i det stora hela mår jag jättebra, är förvånansvärt pigg och kry och mina värden blir tydligen bara bättre och bättre :)
    MHEK skrev 2010-10-10 18:25:17 följande:
    Vi beställde vagn igår, en teutonia fun blev det. Behöver dock inte hämta den förrän några veckor innan bf vilket är bra.
    För oss blev det också en Teutonia Fun. Vi köpte vår begagnad, både sittdelen och liggdelen, så den står här hemma och bara väntar. Ska hotta upp den med nya hjul bara så blir den som ny!

Hur gjorde ni, köpte ni separat liggdel eller med mjuk- eller hårdlift?
    Jätten gluff gluff skrev 2010-10-10 18:06:07 följande:
    Idag har vi varit & handlat grejer till spjälsängen, madrass, lakan & skydd & såna grejer. Tittade lite på babyskydd också. & så har vi tittat på en systemkamera, för det vill jag verkligen ha & så vill jag att vi köper en NU så att man hinner lära sig lite om hur man använder den innan Knodden kommer!
    Vi har också haft ett fixar-ryck den gångna veckan och har nu köpt det mesta som behövs i bebisväg. En del möbler har vi också ställt i ordning, mest för att jag är lite stressad över att mannen åker till Kanada och jobbar igen och vill slippa tänka på det under tiden. Upptvättandet av kläder, textilier mm har jag dock kvar.

Vi har också bestämt oss för att köpa systemkamera. Hur går era tankar kring märke och modell? För oss ser det ut att bli en Canon EOS 550D. Jag har inte själv satt mig in i det tekniska kring den, men mannen har gallrat ut den bland dem vi valde mellan. Bara bilderna blir bra och man lär sig hur den funkar innan så är jag nöjd :)

Hoppas ni haft en trevlig helg och att ni får en fin vecka!
  • Heini
    Mina 78 skrev 2010-10-11 10:43:15 följande:
    Jag är inte helt säker på vad skillnaden mellan en liggdel och hårdlift är... jag trodde det var samma sak, men till olika vagnar.... men det är alltså olika
    Hihi, det är sannerligen snårig djungel det här med barnvagnar. Jag har ingen aning om hur stor skillnaden är i praktiken (storlek osv) mellan hårdlift och liggdel men ja, det är olika saker. En hårdlift lägger du in i sittdelen (på precis samma sätt som du gör med mjukliften) medan den separata liggdelen kräver att du tar bort sittdelen helt. Liggdelen används alltså helt separat. Som jag förstått i denna barnvagnsdjungel är det det som är skillnaden mellan kombi- och duovagn. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Vi började vår föräldrautbildning på MVC i torsdags och sedan dess har jag faktiskt börjat tänka på det här med förlossningen. Med skräckblandad förtjusning har jag insett att förlossningen faktiskt närmar sig hela tiden, två månader kvar till BF men ändå. Så nu har jag lånat två böcker från bibblan som jag tänkte försöka läsa in mig i så jag förstår förloppet lite bättre.

Apropå barnvagnsbutiker är det många i min bekantskapskrets som rekommenderar den i Mölndal som heter något i stil med Mölndals barn och baby (?). Jag däremot tycker att de verkar ha usel service. Vi var där i måndags förra veckan för att fråga om reservdelar till vår begagnade vagn. Teutonias kundtjänst hade stängt för dagen så expediten lovade ringa dem nästa dag och sedan höra av sig till oss direkt. En vecka har nu gått men än har vi inget hört. Det blir nog att beställa delarna någon annanstans.
  • Heini

Här har det äntligen också hänt grejer! Vår stora lilla kille såg dagens ljus för första gången den 22/12, BF+9.
    Ville var vid födseln 59 cm lång och vägde 5160 gram, en svettig historia vill jag lova! :)

Vi kom hem från BB idag och har firat en mycket stillsam jul här hemma med bara den närmsta familjen.

Jag håller tummar och tår för er andra, att ni mår bra och att allt går som det ska!

Fortsatt GOD JUL på er!

• Heini

Tack för alla gratulationer!

Vi födde på Östra eftersom det var fullt i Mölndal.

Eftersom flera fortfarande har sina förlossningar framför sig vill jag inte påverkar er åt något håll med att berätta detaljerat om min förlossning. Men allt gick bra.

21/12 - regelbundna värkar med fem minuters mellanrum sedan 15-tiden

22/12 - det säger "poff" och vattnet går vid 01-tiden. Då fostervattnet är brunaktigt ombeds vi åka in till förlossningen för kontroll.

Bebin har hög hjärtrytm och vi måste stanna kvar för observation trots att värkarna inte egentligen är tillräckligt täta.

Vid 07-tiden har jag tre värkar inom tio minuter och det aktiva förlossningsarbetet sätter igång. Då var jag öppen 3,5 cm.

Vid 14-tiden var jag helt öppen.

Efter två timmars oerhört smärtsamt och plågsamt krystningsarbete föddes vår Ville-bamsing kl 17.10 och lyckan var total.

Jag klarade mig inte alls särskilt långt med bara avslappnad andning. Lustgasen ogillade jag först så jag vägrade den till en början. Fick därefter akupunktur, som inte funkade för mig. Tog epiduralen och kom till himmelriket, särskilt i kombination med att en annan barnmorska lärde mig att använda lustgasen rätt. EDA och lustgas var en vinnande kombination för mig :) 

Jag berättar gärna mer detaljerat en annan gång. 

Känslan av att ha ett eget litet knytte att rå om är helt obeskrivligt underbar! Helt otroligt vilka känslor ett sådant litet barn kan väcka hos en bara efter ett litet ögonblick, och hur känslorna sedan bara växer och växer hela tiden... det är så hjärtat svämmar över! :) Tårarna över detta mirakel likaså! ;)

Lycka till allihopa!

• Heini

Jag har också ammat i dagar nu. För mig har det varit precis som för MorMaria81, att mjölken kom igång ordentligt efter ett par dagar och att det då blev lättare för honom att suga och samtidigt blev det skonsammare för bröstvårtorna förstås.

Det är lite lurigt i början att hitta amningsställningar som passar, särskilt eftersom brösten byter form ganska markant när mjölken rinner till så att säga. Det är den tiden (svullnaden, ömheten och den plötsliga tillväxten!!) som jag ser som jobbigast. Men den fasen handlar bara om ett par dagar så i det stora hela är ju det ingenting :)

Dock är ju vår lilla Ville så stor (5160 g vid födseln) att vi från början varit tvungna att komplettera med ersättning för att hålla honom nöjd. Tydligen har väldigt stora barn och väldigt små barn ofta problem med blodsockret, vilket även var fallet för oss de första dygnen. Nu när mjölken runnit till ordentligt (den rinner nu även ofrivilligt) har vi börjat att vänja av honom ersättningen för att så småningom fasa ut den helt. Vid hemgång från BB hade han bara gått ner 60 gram (nyfödda har tydligen råd att gå ner 10 % av sin födelsevikt). Det ska bli spännande att se på morgondagens undersökning vad som hänt med vikten sedan dess. Han är hur som helst hungrig/sugen på bröstet hela tiden. Det är hur mysigt som helst men man känner sig lätt lite låst.

Lycka till!

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?