Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

Första barnet, i Göteborg?

Blunddockor som hette Johanna verkar varit Grejen!

• Bjornis
    Tarda: Du har helt rätt i vad jag förstått vad en "frölundamorsa" är. Lite Tabitha från Mia och Klara. Och hon är ju underbar. Hehe.

Ja, nån skrålla blir det nog inte. Lite "onda dockan" över den!
  • Bjornis

Idag var jag hos bm och lyssnade på hjärtljud. Mysigt.
    Men fick också veta att mina järndepåer ligger på 190!!! Riktvärdet är mellan 10 och 150. Över 200 utreds man tydligen. Känns inte alls bra nu. Jag har tidigare läst att för höga järnvärden kan påverka blodet (tur som fanken att jag äter barnalbyl nu) och sen kan orska plötslig spädbarnsdöd i magen. Jag måste ringa upp henne och säga att jag är orolig nu. Har läst på ställen här på fl nu att fler som haft runt 170 fått ta många fler prover på grund av för höga värden. Och jag hade 190...

• Bjornis
    MHEK skrev 2010-08-05 17:20:21 följande:
    Hej alla, det låter som att många har ont verkligen jätte tråkigt att höra.

Idag trodde jag att jag hade fått missfall, kändes jätte hemskt. Jag har haft blödningar till och från i tre dagar och till slut stod jag inte ut utan åkte till gynakuten. Var rädd att de inte skulle ta mig på allvar men det var inga problem. Fick träffa en läkare och göra ultraljud ganska snabbt. Till min oerhörda lättnad såg allt jätte bra ut. Fick se en liten krabbat (som jag tror viftade på armarna men vet inte om det är för tidigt för att kunna se är i v 9+4), hjärtat slog och allt såg bra ut. Hade dock ett blåmärke som orsakats av att livmodern och fostret växer så snabbt. Det var blåmärket som blödde vilket var helt ofarligt sa läkaren Glad Jag är så lättad och glad nu.
    Å va skönt att det såg bra ut! Den kan ha viftat i 9+4. Det gjorde vår prick men det rörde sig inte så "fint" som i 12+0. Haha. LIte mer som en robot och inte så livligt i vecka 9+4. Va mysigt! Och skönt. Blåmärke, coolt och läskigt. Tänk va man som blivande mamma inte vet och tänk va man oroar sig. Helt i onödan!
  • Bjornis
    J0SSAN skrev 2010-08-05 21:05:25 följande:
    Katsura - fy vad tråkigt! Hoppas verkligen äggledarna ser bra ut så att ni kan försöka snart igen. Håller tummarna för dig.

Björnis - jag visste inte ens att för höga järnvärden kunde vara ett problem! Trodde bara man skulle oroa sig för för låga värden och äta extra tillskott osv... Finns det något du kan göra för att sänka värdena?
    Ja visst är det typiskt. Jag har alltid misstänkt att jag har höga värden då jag lämnar blod och aldrig äter mina järntabletter efter men har ändå alltid bra hb när jag kommer. Fast det behöver ju inte betyda att järndepåerna är bra. Äter inte särskilt mkt kött så fattar inte hur det kan va som det är. Haha. Enda sättet är alltså att tappa mig på blod för då anv kroppen järndepåerna för att göra nytt. Men nu vet jag ju inte om det behövs. Jag får kolla med bm... Har sett folk som haft värden på över 300 så 190 är väl ändå OK. Men vanligt verkar vara att det antingen är lågt i graviditeten eller runt 40-60 kanske. 190 känns lite skumt...
  • Bjornis
    Angel20 skrev 2010-08-05 21:26:02 följande:

jag tror nog inte d e nån större fara med så höga värden, vad jag förstått vill dom att man ska ha ett hb runt 120 när man e gravid... jag hade 135 när jag skrev in mig, vilket va normalt tydligen ( jag har ingen koll), sen skönk d under tiden.. nu har jag haft problem med för låga värden så jag har knaprat järntabletter som aldrig förr... Sista besöket hos bm hade jag ett hb på 122 och har fått minska tablettintaget igen... men som lägst har jag legat straxt under 100...

antagligen kommer d va så att du slipper dessa förstoppningstabletter bara..

Fast mitt hb är på 132 så det är kalas. Det är serumferritinet (s-ferritin) som är "fel", alltså järndepåerna. Detta är ju nåt nytt de börjat mäta nu (i år tror jag) hos bm för att det inte är så där jättebra att ha för högt. Men som sagt över 200 görs en utredning. Det kan ju ha varit nåt tillfälligt också. Hoppas det...
    Jag kommer helt klart slippa järntabletter. Har man ett s-ferritin över 40 (eller om det var 60) så slipper man det. Så det är bra då jag redan är förstoppad. Haha.
  • Bjornis
    Angel20 skrev 2010-08-05 21:39:27 följande:
    hehe ja du ser juh, sån koll har jag =0) jag tror iaf inte att d e nån större fara.

men va glad för att du slipper dessa grymma tabletter... jag har visserligen aldrig behövt ta till nått laxermedel, men ibland har d känts som man föder ur fel hål... =0P
    Jag tar ju inte tabletter och har ändå fått ta microlax tre ggr under denna graviditeten. I övrigt håller jag med om känslan. Eftersom jag inte fött barn innan går jag bara på att mamma säger att föde barn är som att vara väldigt förstopppad. Det tror jag lite vad jag villom men det låter iofs OK. Det är väl bara det att det inte är över lika fort ändå. Hehe.
  • Bjornis
    Kajsa30 skrev 2010-08-15 21:33:48 följande:
    Jajemen fika på tisdag var det sagt. Sist jag var med tog vi Condeco på Linnégatan, det tyckte jag var rätt bra för det är lätt att få sittplats antingen inne eller ute. Vilken tid funkar för alla? Ska vi säga kl 18? Har ni något annat förslag på tid och plats?
    Fasen. Jag insåg att den 17:e är ju på tisdag. Jag jobbar till 20 varje tisdag! Jaha, får väl hoppas på nästa gång då! Boka in nåt snart!
  • Bjornis
    Kajsa30 skrev 2010-08-15 22:01:52 följande:
    Synd att ni inte kan på tisdag, men det kommer absolut fler chanser. Nu när alla snart är tillbaka från semestern så kan vi ju boka in tätare fikaträffar och försöka variera både dag och tid så att alla har chans att vara med då och då iaf. Kanske ta en brunch en söndag.nån gång.
    Ja, en söndag då jag är ledig! Jag är ju en sån där hopplös person som jobbar helger också. Men jag upprepar att är man sugen på en tripp till IKEA Bäckebol och fika så kan jag alltid!
  • Bjornis

Härligt Kiaa med första sparkarna. Hade också en livlig bebis igår som gjorde att det kändes jättetydligt! Mot handen är fortf svårt men maken känner ju numera med ansiktet. Haha. Men oj vad han kickade på därinne. Fantastiskt mysigt. Är våra decemberbebisar speedade nu? Kanske inne i en livlig tillväxtfas?!

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?