• Geiisha

Golden retriever - info

Skulle vilja veta mer om rasen golden retriever på kul, gärna labradorer också om någon vet något om dessa raser. När man läser verkar det som att det finns "två olika sorters" typer av golden - stämmer det? Isåfall hur är den som är mer familjevänlig och inte lika "aktiv". Hur vet man vilka som är så och vilka som är mer åt arbetshållet om ni fattar?

Erfarenheter av dessa raser är också av intresse.

• Svar på tråden Golden retriever - info
  • hmcc

Den vanligaste är utställningsmodellen så dom som vill ha en golden får en sån.

Vill man ha jakttypen så får man leta upp dom och dom som säljer dom är noga med vart dom hamnar.

Det är iofs dom med utställningsmodellen också men dom är inte så noga med att hunden måste jobba eftersom dom inte har samma behov som jaktmodellen.

Skillnaden är jättestor mellan dom två.

Utställningsmodellen labbe har mer gemensamt med utställningsmodellen golden än jaktlabbe och utställningslabbe.

Utställningsmodellen är mindre arbetsvillig, mindre följsam,  tyngre och nästan alltid "vit", n bli "haniga"narna kaha

Jaktgolden är motsatsen, kräver att få arbeta, lättare i modellen, mindre hormoner och nästan alltid röd.

• Mamma till Fem döttrar

Håller med i mycket det som föregående talare skrev Men vill bara lägga till att skall man inte jaga aktivt med sin golden så duger en utställningsavlad golden alldeldes perfekt Det finns faktiskt en hel del s.k utställningsgolden som funkar jättebra att träna lydnad och apportering med Samt agility,viltspår m.m. Ett tips är att besöka goldenklubbens hemsida www.goldenklubben.se Där finns mycket att läsa. Eller så blir du medlem på goldenforumet http://www.golden.info.se/

Lycka till

• Kinya

När jag bodde hemma hade min mamma 2 goldens (utställningsvarianten). Den första blev räddningshund och lydnadschampion och var en golden med krut i. Den andre var mentalt en valp livet ut (han blev 11 år). Den andre kände jag bättre eftersom jag var äldre när vi hade honom. Han tränades i både sök och spår och tävlades lite i sök.

En golden behöver motion och mental stimulans annars blir den fet, tråkig och apatisk! Skaffa inte en golden för att ni tror att den inte behöver så mycket motion och träning. Den behöver jobba mentalt lika mycket som andra raser men kan behöva en ägare som är bra på att "gasa på" den jämfört med vissa andra raser (t.ex. vallhundar) som kan behöva en ägare som "bromsar" sin hund. En golden är lättlärd och apportering ligger i deras instinkter. Vår andra golden älskade att bära hem pinnar (ibland grenar, en gång släpade han hem en 3 meter lång gren!).  

Jaktgolden är det mer motor i än en utställningsgolden så vilket man väljer beror på vilken typ av hund man trivs med.

• enlitenbitkaka

Jag har en labbe på fyra år :)

Det finns en jaktvariant och en utställningsvariant. Utställningslabben är den vanligaste, jaktvarianten är den lite mindre, nättare. Min åsikt är att ska du inte jaga/apportera praktiskt så ska du inte ha en jaktlabbe.

Min labbe är ett mellanting mellan jaktlabbe och showlabbe, en sk. dual purpose labrador. Han har storleken, 37kg, men är smärt, smidig med muskler. Inte en tjockis som utställningslabben brukar vara. Han är en typisk labbe som är lättlärd, social, och med mycket go. Viltspår, apportering, lydnad...han klarar det med bravur!

Köper du en retriever så förvänta dig en hund som behöver mycket aktivering och motion. De har energi och tröttnar aldrig :) Så inget om man bara vill ha en promenadkompis

• magyarisch

De ligger högst upp i statistiken ang. att bita någon.
    Beror väl på att det finns så många i Sverige.

Men jag skulle aldrig köpa en golden av den anledningen.

• hmcc
    magyarisch skrev 2010-06-03 19:36:58 följande:

...tror du på det på riktigt?
  • Joico
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-03 18:56:01 följande:
    Jag har en labbe på fyra år :)

Det finns en jaktvariant och en utställningsvariant. Utställningslabben är den vanligaste, jaktvarianten är den lite mindre, nättare. Min åsikt är att ska du inte jaga/apportera praktiskt så ska du inte ha en jaktlabbe.

Min labbe är ett mellanting mellan jaktlabbe och showlabbe, en sk. dual purpose labrador. Han har storleken, 37kg, men är smärt, smidig med muskler. Inte en tjockis som utställningslabben brukar vara. Han är en typisk labbe som är lättlärd, social, och med mycket go. Viltspår, apportering, lydnad...han klarar det med bravur!

Köper du en retriever så förvänta dig en hund som behöver mycket aktivering och motion. De har energi och tröttnar aldrig :) Så inget om man bara vill ha en promenadkompis
    Skriver under på nästan allt det här Förutom att Tyra är 6år, tik, "vanlig" labbe (utställning dvs.). Hon är dock en liten labbe med valpsinnet i fulla behållet, varför folk tror att hon är bra mycket yngre än vad hon är. Hon väger typ 26kg och smidig i kroppen.. fast rätt klumpig Otroligt lättlärd med lagom mkt will-to-please, fullkomligt ääälskar folk. Viltspår, blodsåpr, apport, lydnad, jakt osv. Inga problem!
  • magyarisch
    hmcc skrev 2010-06-03 20:18:40 följande:
    ...tror du på det på riktigt?
    Jag tror på en säker statistik ja, gör inte du?
  • hmcc
    magyarisch skrev 2010-06-03 21:42:26 följande:
    Jag tror på en säker statistik ja, gör inte du?
    Hur har statistiken utförts?
  • Mamma till Fem döttrar
    magyarisch skrev 2010-06-03 19:36:58 följande:

Ledsen att göra dig besviken,men sån statistik finns inte i verkligheten! Bara en skröna!
Svar på tråden Golden retriever - info