enlitenbitkaka skrev 2010-06-03 18:56:01 följande:
Jag har en labbe på fyra år :)
Det finns en jaktvariant och en utställningsvariant. Utställningslabben är den vanligaste, jaktvarianten är den lite mindre, nättare. Min åsikt är att ska du inte jaga/apportera praktiskt så ska du inte ha en jaktlabbe.
Min labbe är ett mellanting mellan jaktlabbe och showlabbe, en sk. dual purpose labrador. Han har storleken, 37kg, men är smärt, smidig med muskler. Inte en tjockis som utställningslabben brukar vara. Han är en typisk labbe som är lättlärd, social, och med mycket go. Viltspår, apportering, lydnad...han klarar det med bravur!
Köper du en retriever så förvänta dig en hund som behöver mycket aktivering och motion. De har energi och tröttnar aldrig :) Så inget om man bara vill ha en promenadkompis
Skriver under på nästan allt det här

Förutom att Tyra är 6år, tik, "vanlig" labbe (utställning dvs.). Hon är dock en liten labbe med valpsinnet i fulla behållet, varför folk tror att hon är bra mycket yngre än vad hon är. Hon väger typ 26kg och smidig i kroppen.. fast rätt klumpig

Otroligt lättlärd med lagom mkt will-to-please, fullkomligt ääälskar folk. Viltspår, blodsåpr, apport, lydnad, jakt osv. Inga problem!