• Geiisha

Golden retriever - info

Skulle vilja veta mer om rasen golden retriever på kul, gärna labradorer också om någon vet något om dessa raser. När man läser verkar det som att det finns "två olika sorters" typer av golden - stämmer det? Isåfall hur är den som är mer familjevänlig och inte lika "aktiv". Hur vet man vilka som är så och vilka som är mer åt arbetshållet om ni fattar?

Erfarenheter av dessa raser är också av intresse.

• Svar på tråden Golden retriever - info
  • hmcc
    Mille11 skrev 2010-06-04 12:09:14 följande:
    Som vanligt så är det alltid fel att ha blandrashund. Tråkigt.
    Det finns jättemånga seriösa blandras-uppfödare. Bara för att man korsar två raser så behöver ju inte det betyda att man är oseriös.

Jag har två blandraser och dom är dom bästa hundarna som finns (får även väldigt mycket komplimanger på hur fina och duktiga dom är). Dom är fullt friska och har alltid varit.

Det var bara ett tips till TS att vill man ha en go familjehund så måste man inte köpa en renrasig, men för den skull ska man självklart kolla upp vad det är för uppfödare man har att göra med.
    Ingen säger att det är fel men att utsätta sig för onödiga risker.
  • Mamma till Fem döttrar
    Det finns jättemånga seriösa blandras-uppfödare. Bara för att man korsar två raser så behöver ju inte det betyda att man är oseriös.

Jag har två blandraser och dom är dom bästa hundarna som finns (får även väldigt mycket komplimanger på hur fina och duktiga dom är). Dom är fullt friska och har alltid varit.

Det var bara ett tips till TS att vill man ha en go familjehund så måste man inte köpa en renrasig, men för den skull ska man självklart kolla upp vad det är för uppfödare man har att göra med.
    Suck och stön..Du säger att det finns seriösa blandrasuppfödare? Visa mig en!! Sen är det INTE hundarna i sig som jag har något emot utan aveln! Jag har under mitt snart 35 åriga liv aldrig träffat på en seriös blandisuppfödare...
  • Kinya
    magyarisch skrev 2010-06-03 21:42:26 följande:
    Jag tror på en säker statistik ja, gör inte du?
    Kan visa mig statistiken. Jag är väldigt nyfiken på denna berömda statistik som ingen hittills kunnat visa mig!
  • Mamma till Fem döttrar
    Kinya skrev 2010-06-04 15:46:22 följande:
    Kan visa mig statistiken. Jag är väldigt nyfiken på denna berömda statistik som ingen hittills kunnat visa mig!
    Samma här!
  • hugskott

Hur  kan man vara en seriös blandras uppfödare?! Per definition är man oseriös om man kallar sig uppfödare när man inte har ett avelsprogram och en rasstandard att följa! Det finns ju inga avelslinjer att avla på! Däremot inte sagt att blandaraser kan ha sina fördelar, en del är utmärkta både mentalt och kroppligt, och slipper rasbetingade sjukdomar tex. Men man är oseriös när man medvetet korsar och laborerar med olika raser.
  • Mille11

Jag blir bara så less på den här diskussionen. Min hund är köpt hos en seriös person då om det inte får kallas uppfödare. Där båda föräldrar var ordentligt testade OCH dom hade ju såklart då också en tanke med vad den parningen skulle bidra till.

Det är bara så tråkigt att bara för att man kanske föreslår att man faktiskt KAN köpa blandras så är man helt oseriös.
    Det är faktiskt inte speciellt roligt att folk klankar ner på mig och mina hundar hela tiden för att det är blandraser. De som "avlade" fram dom hade en tank och jag hade en tanke när jag skaffade dom.

Däremot finns det absolut oseriösa uppfödare, eller vad ni vill kalla det. Och jag tycker absolut inte man ska korsa raser hit och dit som man ser på blocket där det är fyra raser i varje förälder, MEn det finns faktiskt fler än bara dom. Fast som vanligt så dras alla över samma.

• magyarisch
    Mamma till Fem döttrar skrev 2010-06-04 23:35:04 följande:
    Samma här!
    Hittade den och insåg att jag har den sparad på datorn, minns inte vart jag hämtade den ifrån, sedan såg jag att artikeln har några år på nacken. Och iom att ny statistik har kommit upp så gills mitt papper inte längre - så jag känner mig besegrad och ger upp.

Tro dock inte att jag ogillar goldens, har själv haft kontakt med en sådan men det är fortf. ingen ras jag själv skulle skaffa.
  • Lathundarna
    magyarisch skrev 2010-06-05 19:12:45 följande:
    Hittade den och insåg att jag har den sparad på datorn, minns inte vart jag hämtade den ifrån, sedan såg jag att artikeln har några år på nacken. Och iom att ny statistik har kommit upp så gills mitt papper inte längre - så jag känner mig besegrad och ger upp.

Tro dock inte att jag ogillar goldens, har själv haft kontakt med en sådan men det är fortf. ingen ras jag själv skulle skaffa.
    Märkligt att det alltid är samma sak när man efterfrågar underlag till påstående kring bettstatistik som ska toppas av golden. Under mina 5 år på FL är det fortfarande ingen som kunnat lägga upp detta. Varken polis eller sjukvård för statistik på detta, så varifrån skulle denna mytomspunna statistik komma ifrån?
  • hmcc
    Mille11 skrev 2010-06-05 16:30:48 följande:
    Jag blir bara så less på den här diskussionen. Min hund är köpt hos en seriös person då om det inte får kallas uppfödare. Där båda föräldrar var ordentligt testade OCH dom hade ju såklart då också en tanke med vad den parningen skulle bidra till.

Det är bara så tråkigt att bara för att man kanske föreslår att man faktiskt KAN köpa blandras så är man helt oseriös.
    Det är faktiskt inte speciellt roligt att folk klankar ner på mig och mina hundar hela tiden för att det är blandraser. De som "avlade" fram dom hade en tank och jag hade en tanke när jag skaffade dom.

Däremot finns det absolut oseriösa uppfödare, eller vad ni vill kalla det. Och jag tycker absolut inte man ska korsa raser hit och dit som man ser på blocket där det är fyra raser i varje förälder, MEn det finns faktiskt fler än bara dom. Fast som vanligt så dras alla över samma.
    Om föräldrana är hdfria och ögonlysta och det finns en bra tanke bakom så är det väl inga problem.

Vad var tanken bakom din blandning, sånt är alltid spännade att höra.
  • hmcc
    magyarisch skrev 2010-06-05 19:12:45 följande:

Ja du är inte ensam över att ha trott att du sett den, det är en skröna som många gillar att dra till då dom vill försvara mer tvivelaktiga hundar.
Svar på tråden Golden retriever - info