• Geiisha

Golden retriever - info

Skulle vilja veta mer om rasen golden retriever på kul, gärna labradorer också om någon vet något om dessa raser. När man läser verkar det som att det finns "två olika sorters" typer av golden - stämmer det? Isåfall hur är den som är mer familjevänlig och inte lika "aktiv". Hur vet man vilka som är så och vilka som är mer åt arbetshållet om ni fattar?

Erfarenheter av dessa raser är också av intresse.

• Svar på tråden Golden retriever - info
  • Flicka88

Angående den här diskussionen om att golden skulle ligga i toppen av "bettstatistiken", så pratade jag med min mamma om just detta häromdagen. Jag bor inte hemma längre, men ser ändå våra två golden som mina hundar. Och hon sa såhär: Varför tror du att det kommer in så många amnälningar om att goldenhundar bitit barn? Jo för att golden ses som en barnvänlig hund, och därför skaffar barnfamiljer just golden.

Man låter sen barnen leka med hunden och antar att hur barnen än behandlar hunden så gör den ingenting eftersom den är så snäll. Vilken den ju också är, och våra hundar låter min son leka med dom lite som han vill (sonen är snart 10 månader), men vi lämnar honom aldrig själv och hundarna går i regel undan när dom blir less på honom.

Men en golden är ju en hund som alla andra, och säger såklart ifrån "på skarpen" tillslut och då kan det ju hända att den bits eller gör utfall. Därför går snacket (speciellt bland dom som har barn) att golden är en hund som bitts.

Det lät och låter helt logiskt i mina öron i alla fall, och jag tror min mamma har rätt i det hon säger. Våra hundars uppfödare (en nära vän till familjen) säger samma sak.

~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • Flicka88

Och angående det här med blandraser så säger skk (svenska kennel klubben) såhär:

Varför ska jag köpa en renrasig hund och inte en blandras?

En renrasig hunds temperament, utseende och övriga egenskaper är lättare att förutsäga än en blandras. Hos en del blandrasvalpar är väldigt många olika hundar inblandade vilket kan göra det svårt att förutsäga hur hunden blir storleksmässigt och temperamentsmässigt.

Hos de renrasiga hundarna finns i många fall hälsoprogram för att minska förekomsten av ärftliga sjukdomar. De flesta blandrasers föräldrar är inte undersökta med avseende på eventuell höftledsdysplasi, armbågsledsartros etc. Om man således parar två olika hundraser med varandra, där bägge raser är benägna att utveckla samma ärftliga sjukdom, är risken i vissa fall större att man får en defekt valp än om man hade köpt en renrasig valp där föräldrarna är undersökta och utan anmärkning.

Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Uppfödningen av blandrashundar är dock inte kontrollerad av SKK eller någon myndighet, varför det många gånger kräver mer kunskap av valpköparen att köpa en blandras eller oregistrerad hund.

www.skk.se/faq/faq.htm
  • Gaby 01

I Sverige idag så finns det ingen statistik gällande hundbett. Det samlas in via sjukvården antal hundbett men aldrig vem/vad/hur som bitit. Ingen myndighet överhuvudtaget har någon som helst statistik gällande hundbett i Sverige. Vilket i sig är väldigt förvånande.

Att Golden ska bita flest är en "råttan-i-pizzan" story, men det finns ett förklarande hur det detta fenomen uppstått... och det är att kvällstidningar felaktigt citerat några av de kändare namnen inom SSK. Dessa namn fick sedan gå ut i dessa tidningar och verkligen förklara att tidningarna skrivit fel, men tyvärr så var det redan försent. Storyn är här för att stanna!
    Jag ska ut och se om jag kan finna dessa fakta i en gammal tråd angående kamphundar.

• Tamme

Det finns "vanlig" och jaktgolden som är då lite mindre och mer aktiv. Vi har den "vanliga", en stor och go kille på 2.5 år och 39 kg. Han är jätteaktiv men vi gpr på olika kurser med honom, lydnad och spår. Han älskar vatten och hans bästa vän är vår 10-åriga katt. Han har fått en lillmatte nu som han ÄLSKAR. Så vi har bara massa positiva och bra erfarenheter. Tänk på att det fortfarande är ett djurså trots rasen och det goda temperamentet behöver den regler, stimulering och motion. :)

• Gaby 01
    Här är den texten jag pratade om tidigare och detta är saxat ur en annan tråd, se nedan:

Jag tror jag har hittat en förklaring till ursprunget till påståendet att Golden är den ras som bits mest.

Jag har fetmarkerat den förklarande delen. Om någon har den statestik som Svenska kennel klubben inte har tillgång till så länka till denna eller gör den pa annat sätt tillgänglig annars tycker jag att ni ska sluta sprida denna vandringssägen.

Länk: www.pitbull.se/page/3

citat från länken:
    SKK bemöter Aftonbladet 22 January, 2007

Aftonbladet och Kamphundar

Flera personer har hört av sig till Svenska Kennelklubben med anledning av Aftonbladets artikel tisdagen den 16 januari angående kamphundar.

Återigen kan vi bara konstatera att trots lämnade sakuppgifter valde Aftonbladet och Jesper Björnstedt Qvarsell att redovisa osanna uppgifter, felaktiga citat samt uppgifter om hämtad källa.

Att jag, Hans Rosenberg skulle ha uttalat mig om att golden retriever är den hundras som orsakar mest olyckor, vill jag här på det bestämdaste dementera! Ett sådant uttalande kräver statistiska uppgifter från en officiell undersökning, och någon sådan har enligt min uppfattning aldrig gjorts i Sverige. Svenska Kennelklubben har inte heller några utländska uppgifter i påståendet att tillgå. Vad jag däremot har sagt, som Jesper Björnstedt Qvarsell skriver, är att en golden retriever kan vara lika farlig som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat den. Vad jag med detta vill säga är att problemen inte är bundna till någon speciell ras utan ett hundägarproblem.

Likaså hänvisar Aftonbladet till Svenska Kennelklubbens kamphundslexikon, SKKs hemsida, www.skk.se under Om SKK/pressrum/kamphundslexikon, att dogo argentino samt fila brasileiro är kamphundar. Om Aftonbladets reporter hade läst nämnda lexikon hade de sett att dessa raser aldrig nämns i detta sammanhang! Anmärkningsvärt är också att Aftonbladets journalist, Jesper Björnstedt Qvarsell ringde mig speciell för att höra sig för om Svenska Kennelklubben ansåg att dogo argentino samt fila brasileiro var kamphundar? Jag svarade honom att dessa två raser inte var några kamphundar utan var framavlade som jakt och boskapsväktare samt trogen vakthund för familjen. (Går bland annat att läsa i boken All världens hundar av Renée Willes).

Likaså anger Aftonbladet Svenska Kennelklubben som källa när man nämner att Pitbull är ett samlingsnamn på raserna american pitbullterrier, american staffordshireterrier, staffordshire bullterrier samt de blandraser som har dessa raser i sig. Även här ställer sig Svenska Kennelklubben frågande till både var detta samt övriga påståenden kommer från?

En sista reflektion över Aftonbladets text är: Glöm aldrig att vara kritisk till kvällstidningarnas skrivna ord, det är dessvärre inte alltid som fakta eller sanning går att läsa!

Hans Rosenberg
    Presstalesman för Svenska Kennelklubben
    Spånga 17 januari 2007

Källa: Svenska Kennelklubben SKK

• Mille11
    hmcc skrev 2010-06-05 21:13:29 följande:
    Om föräldrana är hdfria och ögonlysta och det finns en bra tanke bakom så är det väl inga problem.

Vad var tanken bakom din blandning, sånt är alltid spännade att höra.
    Att få en trevlig o lättlärd familjehund, som går att jobba med om man vill.
    Jag skaffade henne för att få en hund som var villig att jobba och som samtidigt inte såg ut som någon annan hund. Kör nu Agility med henne, vilket hon är kanonduktig på, har henne i stort sett alltid lös, men har inte tränat speciellt mycket lydnad. En väldigt "bekväm" hund eller vad man ska säga.
  • Lathundarna
    Mille11 skrev 2010-06-05 22:54:48 följande:
    Jag skaffade henne för att få en hund som var villig att jobba och som samtidigt inte såg ut som någon annan hund. Kör nu Agility med henne, vilket hon är kanonduktig på, har henne i stort sett alltid lös, men har inte tränat speciellt mycket lydnad. En väldigt "bekväm" hund eller vad man ska säga.
    Brukar sällan blanda mig i det här med renras vs blandras eftersom det alltid blir sånt liv, men känner hur det kliar i fingrarna - fanns det verkligen ingen av de över 300 olika renraserna som kunde passa in för detta? Drömmer
  • Flicka88
    Lathunden skrev 2010-06-05 23:15:56 följande:
    Brukar sällan blanda mig i det här med renras vs blandras eftersom det alltid blir sånt liv, men känner hur det kliar i fingrarna - fanns det verkligen ingen av de över 300 olika renraserna som kunde passa in för detta? Drömmer
    Det kanske var priset som fick avgöra? En blandras är väll i regel billigare än en renrasig. Rätta mig om jag har fel, var en tanke jag fick bara :)
  • Mamma till Fem döttrar
    Flicka88 skrev 2010-06-05 23:26:52 följande:
    Det kanske var priset som fick avgöra? En blandras är väll i regel billigare än en renrasig. Rätta mig om jag har fel, var en tanke jag fick bara :)
    Fast oftast så skiljer det inte många tusenlappar längre.
  • Lathundarna
    Min senaste renras var billigare än många blandraser
  • Flicka88
    Lathunden skrev 2010-06-05 23:52:11 följande:
    Min senaste renras var billigare än många blandraser
    Som sagt, det var bara en tanke :)
  • hmcc
    Mille11 skrev 2010-06-05 22:54:48 följande:
    För det kan inte renrasiga goldens eller labbar.

Grejen med att blandrasavla med ett mål är att få fram nåt som inte finns och som behövs.

Tar man golde tex som är den en mis av en himla massa hundar för att få fram en jagande hund med dom egenskaper en golden har.

Att para 2 hundar som liknar varann har liksom inget syfte.

En person som har 2 hundar och tycker det är gulligt att få valpar och sedan göra sig en hacka är vad det handlar om.

Tyvärr är dom rätt duktiga på att lura folk också att köpa valparna.

Nu kanske din hund är tokfrisk och trevlig på alla sätt MEN man ska ta sig en tankeställare varför hon inte parade med en av samma ras...det är inte ovanligt att hennes hund inte klarade hälsotestet och valparna ändå inte får registreras och då kan man lika gärna ta första bästa hane för att få in lite stålar.
  • hmcc
    Det är lättare att köpa en blandras i dom flesta fall, man är inte lika kontrollerad då det handlar mer om pengar och säljaren struntar i både valp och köpare så fort pengarna ligger i näven.

Dom är bättre försäljare, dom kan prata omkull vilken nybörjare som helst och tuta i dom att hundarna är friskare trots att det inte finns några papper på röntgenresultat.

Dom säger att dom är mer unika...jag tror inte det finns NÅN som inte tycker att deras hund är unik oavsett ras eller blandning.
  • Kinya
    Det är inte hundens inköpspris som är det dyra utan alla andra kostnader man har för hunden: mat, försäkring, veterinärvård osv. Skillnaden i inköpspris mellan en renrasig och blandis är försumbar i det sammanhanget.
  • Mille11

För det första så var hon inte speciellt mycket billigare. Men däremot så finns det ju ingen annan hund som ser ut som henne.

Och det att de bara vill ha pengar känns också som att ni inte har någon koll... Ni verkar bara ha hakat på den här diskussionen som den alltid har gått att alla blandrasuppfödare är lika. De bara tar första bästa hundar o tjänar massa pengar o skiter i  vilket sen. Snälla, hur låter det?
    De jag köpte min hund av var supertrevliga och hade superkoll på vad de gjorde. Vi åkte till och med 40 mil för att få just min lilla tjej.

Bara för att många på blocket är oseriösa o korsar hit o dit så b ehöver inte alla vara det.
    Och är alla renrasuppfödare pålitliga?
    Eller det kanske bara är en viss sorts (bra) människor som föder upp renras medans de människor som inte är så mycket att ha blandar hej vilt.

Bra där! Inte ett dugg fördomsfullt!

• Lathundarna
    Mille11 skrev 2010-06-06 11:42:54 följande:
    För det första så var hon inte speciellt mycket billigare. Men däremot så finns det ju ingen annan hund som ser ut som henne.

Och det att de bara vill ha pengar känns också som att ni inte har någon koll... Ni verkar bara ha hakat på den här diskussionen som den alltid har gått att alla blandrasuppfödare är lika. De bara tar första bästa hundar o tjänar massa pengar o skiter i  vilket sen. Snälla, hur låter det?
    De jag köpte min hund av var supertrevliga och hade superkoll på vad de gjorde. Vi åkte till och med 40 mil för att få just min lilla tjej.

Bara för att många på blocket är oseriösa o korsar hit o dit så b ehöver inte alla vara det.
    Eller det kanske bara är en viss sorts (bra) människor som föder upp renras medans de människor som inte är så mycket att ha blandar hej vilt.

Fortfarande är jag nyfiken på om det verkligen inte fanns nån av de över 300 olika renraserna som passade in på det sökte Drömmer Handlar det inte om pengar eller hälsa - vad handlar det då om?
    Är som sagt inte ute efter att delta i hetsjakten, men är fruktansvärt nyfiken. Har själv haft blandrasen from hell, så döma nån eller ha fördomar kan jag inte.
  • erika85
    Flicka88 skrev 2010-06-05 21:29:59 följande:
    Angående den här diskussionen om att golden skulle ligga i toppen av "bettstatistiken", så pratade jag med min mamma om just detta häromdagen. Jag bor inte hemma längre, men ser ändå våra två golden som mina hundar. Och hon sa såhär: Varför tror du att det kommer in så många amnälningar om att goldenhundar bitit barn? Jo för att golden ses som en barnvänlig hund, och därför skaffar barnfamiljer just golden.

Man låter sen barnen leka med hunden och antar att hur barnen än behandlar hunden så gör den ingenting eftersom den är så snäll. Vilken den ju också är, och våra hundar låter min son leka med dom lite som han vill (sonen är snart 10 månader), men vi lämnar honom aldrig själv och hundarna går i regel undan när dom blir less på honom.

Men en golden är ju en hund som alla andra, och säger såklart ifrån "på skarpen" tillslut och då kan det ju hända att den bits eller gör utfall. Därför går snacket (speciellt bland dom som har barn) att golden är en hund som bitts.

Det lät och låter helt logiskt i mina öron i alla fall, och jag tror min mamma har rätt i det hon säger. Våra hundars uppfödare (en nära vän till familjen) säger samma sak.

Håller med helt å hållet där! Jag har golden o har haft nu ett bra tag. Alla som får höra att man har en golden svarar direkt, Åh men dom som är så snäll! Jo mina e jättesnälla men behandlar man dom fel så blir dom ju inte snäll. Sen när man är någonstans och har hunden med sig så tror många föräldrar att man bara kna låta sina barn gå fram o klappa hunden, "för det är ju en golden, o dom gillar ju barn". Jo mina hundar gillar barn, VÅRA barn o barn den känner. Andra barn som bara "hoppar fram" kan vara lite läskiga....

Till TS då kan jag bara säga att mina 2 golden är oerhört trevliga sällskaps hundar som kan vara ute o röra på sig i princip hela dagen lika väl som den bara kan ligga o ta det lugnt en dag =)

• hmcc
    Mille11 skrev 2010-06-06 11:42:54 följande:

Jag kan ärligt säga att jag vet flera renrasuppfödare som inte direkt är mysiga att umgås med.
    Folk som vet vad dom är ute efter ser till vad dom köper och bryr sig inte om om uppfödarna är lite speciella.

När det gäller bakgårdsavel så är dom alltid underbara och supertrevliga.
    Hade dom inte varit det hade ingen låtit sig luras av dom.

Det kommer alltid att finnas folk som går på snacket och så länge det finns en marknad så länge finns det uppfödare.

Att ha en hund för att den inte ser ut som andra är ett främmande sätt för en seriös hundmänniska att tänka då man bara går på att få ett unikt utseende istället för att prioritera innehållet.
    Alla hundar är unika..vissa är mer lika än andra men för ägaren är det stor skillnad mellan sin och andras utseende.

Det är det som gör det lite sorgligt att priserna nästan ligger på samma nivå och köparna bara ser till dom futtiga kronorna och väljer att köpa det billigate ändå.

Som Sassa82 skriver så är det inte inköpspriset som är det tunga...själv hade jag en hund som haft otur med en knäskafda och kostade mig 15.000 (efter förs bolaget betalat) och i år ligger det redan på ung detsamma redan.
Svar på tråden Golden retriever - info