• LittleMsSunshine

Hur hög hyra för inneboende?

Jag kommer att behöva skaffa en inneboende till min trea. Rummet som ska hyras ut är på 13 kvadrat (största sovrummet), personen kommer att ha tillgång till vardagsrum, kök, badrum och källarförråd (hela förrådet). Jag vill inte att personen ställer sina möbler i andra rum än sovrummet, helt ok att ställa in lite saker i köksskåpen, det finns en liten klädkammare som peronen inte kommer att ha tillgång till förutom mitt sovrum då. Men eftersom att jag kan erbjuda hela källarförrådet och det större sovrummet tycker jag inte att det bör påverka hyran.
    Hela hyran ligger på 6900:- och så tillkommer el, bredband och hemförsäkring.. Vad är det rimligt att jag tar i hyra? Några förslag?

• Svar på tråden Hur hög hyra för inneboende?
  • Lisabettan

Det beror ju på var i Sverige du bor. Är det bostadsbrist blir det en helt annan sak än om det finns gott om lägenheter att hyra.

• Hedi

Jag hade nog tagit hälften alltsa 3500

• LittleMsSunshine

Jag bor i Sthlm, det tar ca 20 min kommunalt in till city härifrån vilket är ganska normalt för de flesta som bor i sthlm. Bostadsbrist är det ju verkligen, men samtidigt vill jag inte ta ut på tok för hög hyra på grund av det utan mer det som är mest rimligt.

• WTslyna
    Hedi skrev 2010-06-02 21:09:22 följande:
    eller 4000
    Det är väl på inget sätt rimligt?
  • Hedi
    WTslyna skrev 2010-06-02 21:12:31 följande:
    Det är väl på inget sätt rimligt?
    Varför inte? den personen far ju det större rummet? utbud och efterfragan finns det nagot som
    heter.
  • Hedi

Dessutom sa flyttar ju den personen in ett redan möblerat hem, sa man kan ju ta för slitage.

• LittleMsSunshine
    Hedi skrev 2010-06-02 21:08:34 följande:
    Jag hade nog tagit hälften alltsa 3500
    Jag har funderat kring 3500! Jag skulle ju helst vilja ta lite mer så att det verkligen blir halva hyran men sen funderar jag på om det verkligen är ok med tanke på att jag inte vill att personen ställer sina möbler i lägenheten (utanför rummet då), då ger jag ju inte riktigt tillgång till halva lägenheten. Å andra sidan erbjuder jag det större sovrummet och ett källarförråd för sig själv, det kanske väger upp det?
  • Hedi
    LittleMsSunshine skrev 2010-06-02 21:15:13 följande:
    Jag har funderat kring 3500! Jag skulle ju helst vilja ta lite mer så att det verkligen blir halva hyran men sen funderar jag på om det verkligen är ok med tanke på att jag inte vill att personen ställer sina möbler i lägenheten (utanför rummet då), då ger jag ju inte riktigt tillgång till halva lägenheten. Å andra sidan erbjuder jag det större sovrummet och ett källarförråd för sig själv, det kanske väger upp det?
    Menar du att du vill att allt ska inga i den hyran du tar ut, alltsa elräkning, försäkring osv?
Svar på tråden Hur hög hyra för inneboende?