• LittleMsSunshine

Hur hög hyra för inneboende?

Jag kommer att behöva skaffa en inneboende till min trea. Rummet som ska hyras ut är på 13 kvadrat (största sovrummet), personen kommer att ha tillgång till vardagsrum, kök, badrum och källarförråd (hela förrådet). Jag vill inte att personen ställer sina möbler i andra rum än sovrummet, helt ok att ställa in lite saker i köksskåpen, det finns en liten klädkammare som peronen inte kommer att ha tillgång till förutom mitt sovrum då. Men eftersom att jag kan erbjuda hela källarförrådet och det större sovrummet tycker jag inte att det bör påverka hyran.
    Hela hyran ligger på 6900:- och så tillkommer el, bredband och hemförsäkring.. Vad är det rimligt att jag tar i hyra? Några förslag?

• Svar på tråden Hur hög hyra för inneboende?
  • WTslyna
    Hedi skrev 2010-06-02 21:13:52 följande:
    Varför inte? den personen far ju det större rummet? utbud och efterfragan finns det nagot som
    heter.

Det finns folk som hyr ut rum för 12000 i månaden, så ja, efterfrågan finns.

Frågan är om man vill vara en skithög eller om man vill ta en rättvis hyra. Att ta 4000 för ett sovrum, utan chans till att ha några möbler mer än i rummet och källaren är orimligt.  Också tillkommer el, bredband och hemförsäkring? Haha.

• Hedi
    WTslyna skrev 2010-06-02 21:18:50 följande:

Frågan är om man vill vara en skithög eller om man vill ta en rättvis hyra. Att ta 4000 för ett sovrum, utan chans till att ha några möbler mer än i rummet och källaren är orimligt.  Också tillkommer el, bredband och hemförsäkring? Haha.

Jo men att ta ut 500 spänn mer eller 10.000 är en viss skillnad. Dessutom verkar det som att TS har räknat med bredband, försäkring, elräkning i hyran da anser jag det inte alls orimligt.
  • Hedi
    WTslyna skrev 2010-06-02 21:18:50 följande:

Kom till Tyskland här är det marknadspriser som gäller. Folk investerar och köper lägenheter, hyr ut dem och later hyresgästen beltala av lanen. Visst hyrorna är dyra men det finns iaf lägenheter att hyra.
  • LittleMsSunshine
    Hedi skrev 2010-06-02 21:16:45 följande:
    Menar du att du vill att allt ska inga i den hyran du tar ut, alltsa elräkning, försäkring osv?
    bredband och försäkring är ju fasta utgifter så det kan gärna ingå. Elen kan jag där emot tänka mig att vi delar på varje månad.. Det känns nog bättre, om vi skulle åka på en hög räkning delar vi den och skulle vi komma undan billigt en månad sparar vi båda lite extra. Det är väl ändå ganska rimligt att de fasta utgifterna delar man på och de rörliga delar man upp när de kommer?
  • LittleMsSunshine

Jag har räknat lite på hela lägenhetens storlek minus sovrumen delat på två och så plus det rummet som ska hyras ut för att se hur mkt det blir om man tar betalt för hälften av gemensamma utrymmen och så hela rummet, då landar hyran på ca 3430:-
    Jag tänkte först att jag ska dra av en del eftersom att jag inte vill att personen ställer sina möbler i lägenheten med som hedi skrev så blir det ju ändå ett slitage på mina möbler, så det borde väl ändå gå jämt ut då.  Hälften av bredband och försäkring blir 160:-
    3600:- + el är det helt galet?

Det är ganska exakt halva hyran och då som komsendation för att inga möbler får ställas ute i lägenheten får personen ta hela förrådet. Jag har själv vart inneboende för flera år sedan och då var jag tvungen att slänga nästan alla mina möbler eftersom att de inte fick plats, ett källarförråd hade vart guld för mig då så jag tror nog att det finns de som tänker som jag här

• thebettygirl

I och med att du hyr ut möblerat så får du ta hyra för även dessa och det gör att 4000 är fullt rimligt. Förrådet är ju en ren bonus för den som hyr så 4000 i Stockholm, 20 min från city låter nästan lågt...

• LittleMsSunshine
    thebettygirl skrev 2010-06-03 09:00:43 följande:
    I och med att du hyr ut möblerat så får du ta hyra för även dessa och det gör att 4000 är fullt rimligt. Förrådet är ju en ren bonus för den som hyr så 4000 i Stockholm, 20 min från city låter nästan lågt...
    sovrummet som hyrs ut är omöblerat, men resten av lägenheten är möblerad. Jag skulle gärna ta 4000:- (inklusive el då) men det känns som om det är lite mkt, kanske för att jag själv aldrig skulle batala så mkt för ett rum. Men å andra sidan är det ju på ett ungefär vad det kostar för halva lägenheten
  • Micke81

Jag tycker att 3800 låter rimligt (ca hälften av totala boendekostnaden inkl el etc). Visst, personen får inte ta med så många möbler, men oandra sidan så slipper ju denna att köpa ifall personen precis flyttat hemmifrån för studier etc. Det är ju även du som har kontraktet.

• BillyX

Rimlig hyra är väl vad en likadan etta (?) skulle kosta i din kommun. Jag hyr ut en etta på 52 kvm för 4000:- exkl försäkring o bredband men inkl el.
    Akta dig så att du inte måste betala tillbaka sen om du tar övehryra.

• LittleMsSunshine
    Micke81 skrev 2010-06-03 18:59:44 följande:
    Jag tycker att 3800 låter rimligt (ca hälften av totala boendekostnaden inkl el etc). Visst, personen får inte ta med så många möbler, men oandra sidan så slipper ju denna att köpa ifall personen precis flyttat hemmifrån för studier etc. Det är ju även du som har kontraktet.
    Jag har funderat en del på det där med möblerna och jag har ju ett tomt förråd som jag erbjuder personen att använda, just nu står det helt tomt så på det sättet behöver personen kanske inte göra sig av med så mycket om det inte är väldigt stora möbler. Och slitage på mina möbler kanske man kan motivera hyran med. 3800 låter ganska rimligt för mig, vill helst inte gå upp till 4000, det känns lite saftigt
  • LittleMsSunshine
    BillyX skrev 2010-06-03 19:06:42 följande:
    Rimlig hyra är väl vad en likadan etta (?) skulle kosta i din kommun. Jag hyr ut en etta på 52 kvm för 4000:- exkl försäkring o bredband men inkl el.
    Akta dig så att du inte måste betala tillbaka sen om du tar övehryra.
    ettorna i samma område tror jag ligger på runt 4000, tvåorna ligger på ca 5000 så jag tror att även om jag skulle ta 4000 så skulle personen komma undan billigare än att ha en etta i samma område. Jag är lite rädd för att åka på att betala tillbaka hyra i efterhand, kanske därför jag är så nojjig över det här och inte riktigt kan komma på något bra!
  • BillyX
    LittleMsSunshine skrev 2010-06-03 21:00:57 följande:
    ettorna i samma område tror jag ligger på runt 4000, tvåorna ligger på ca 5000 så jag tror att även om jag skulle ta 4000 så skulle personen komma undan billigare än att ha en etta i samma område. Jag är lite rädd för att åka på att betala tillbaka hyra i efterhand, kanske därför jag är så nojjig över det här och inte riktigt kan komma på något bra!
    Det här är iaf i Järfälla, tar ca 20 min till stan med pendeln :)
  • Elisabet7101

Ursäkta om jag tränger mig in i din tråd men jag funderar på att bo som inneboende och har 2barn och då undrar jag,om det är en trea vi ska bo i får jag hyra båda sovrummen och han som har hyreskontraktet sover i vardagsrummet då han ej är hemma so ofta?Och då får jag använda köket,badrummet,tvättstugan som finns i bostaden och vardagsrummet,hur mycket ska jag betala i hyra då?Hyran ligger på nästan 7900kr och då får jag använda förrådet också och hyreslägenheten möblerad.Hur ofta måste han som har kontraktet vistas i lägenheten?

• Grappa
    Elisabet7101 skrev 2014-12-27 14:27:57 följande:

Ursäkta om jag tränger mig in i din tråd men jag funderar på att bo som inneboende och har 2barn och då undrar jag,om det är en trea vi ska bo i får jag hyra båda sovrummen och han som har hyreskontraktet sover i vardagsrummet då han ej är hemma so ofta?Och då får jag använda köket,badrummet,tvättstugan som finns i bostaden och vardagsrummet,hur mycket ska jag betala i hyra då?Hyran ligger på nästan 7900kr och då får jag använda förrådet också och hyreslägenheten möblerad.Hur ofta måste han som har kontraktet vistas i lägenheten?

Vad menar du med att hur ofta han som har kontraktet måste vistas i lägenheten?

Personligen skulle jag ta minst 7900 av dig, men jag antar att det är en kompis eller släkting du ska hyra av?
  • snedtak
    Elisabet7101 skrev 2014-12-27 14:27:57 följande:

Jag antar att han som hyr lägenheten i första hand är med på arrangemanget?

Risken om han vistas i lägenheten för lite och ni hela tiden är att hyresvärden inte ser det som att ni är inneboende utan som att han hyr ut den olovligt i andra hand. Då kan han riskeras att vräkas/bli uppsagd från lägenheten vilket också drabbar er. En del allmännyttiga bolag, särskilt i städer med bostadsbrist, har också i sina regler att man kan bli uppsagd/vräkt från lägenheten ifall man inte har behov av den. Om han endast vistas där ett par dagar i månaden tex. kan det också vara en risk. För att vara skriven på en plats ska man tillbringa sin huvudsakliga dygnsvila där.
  • Noname00

Jag hade tagit 3800kr i hyra för rummet inkl el och bredband, dock ska du ha som krav att personen tecknar en egen hemförsäkring.
    Händer det något som denne orsakat så går det på hyresgästen självrisk.

Svar på tråden Hur hög hyra för inneboende?