• Anonym

Vi fick inte låna av swedbank till lägenhet..

jag tycker det är märkligt va tycker ni?

båda jobbar heltid, ut ca 31´ ihop i månaden, vill låna 800´ tll en bostadsrätt,lägger in 10% men de sätter stopp eftersom vi har ett billån på 50´ o detta måste tydligen lösas först.....

vafan gud o alla människor får låna hit o dit, vi klarar det elakaste kalakylen o får tom ´4´ över när ALLT är betalt, ändå säger de nej.

jag är såå ledsen faktiskt o besviken...

• Svar på tråden Vi fick inte låna av swedbank till lägenhet..
  • Anonym

Dumpa Swedbank. Det finns massor av vettiga lokalkontor som inte är oförskämda nog att först neka kunden deen sökta tjänsten, för att i nästa ögonblick försöka tjäna ännu mer pengar på kunden.

• Stealth
    Anonym skrev 2010-06-04 07:36:32 följande:
    en liten parantes bara- vi fick inte låna-men bankmannen ringde upp sen o frågade om vi ville ha ett mastercard kredit kort- bra att ha vid oförutsädda avgifter sa han! jag bara gapade- vad f*n! pracka på folk kreditkort liksom!!!!
    Men om ni har 10% så kan ni ju lösa bilen, för då har ni ju 80 000:- och bilen kostar 50 000:-, varför har ni frivilligt ett lån på en bil?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Anonym (lånet beviljat)

Byt bank!

För ett år sedan försökte vi låna från Swedbank med. Vi klarade deras kalkyl och låg plus 11 000 kr i månaden (och då var mat och dylikt borträknat, sånt som inte ingår i deras kalkyl), fasta jobb båda två, stabilt sparande och lilkförbannat fick vi inget lån. Då trots att banktjänstemannen räknat på 7% ränta och en driftkostand på 45 000 på huset (vilket är den dubbla kostnaden mot den faktiska).
    Ett av argumenten från banktjänstemannen var att vi var för unga för att förstå riskerna med att köpa hus och låna så pass mycket pengar. Vi ansökte om ett lån på 800 000 och vi var då 28 och 29 år gamla. Undra hur gammal man ska vara för att få köpa hus för swedbank?

Vi bytte bank och trots att kalkylen i stort sett var densamma så var det helt plötsligt inga problem att få låna pengarna...
    För en månad sedan vänder sig en föräldraledig väninna (kassörska) och hennes studerande make till Swedbank och ber om ett lån på 1,5 miljoner och blir beviljade trots att de är i samma ålder som oss (samma bank)... de drog sig själva ur då de insåg att de inte skulle ha råd. Så jag vet inte alls hur swedbank resonerar!"

• Anonym (Therese)

" Vi" lånade hos swedbank. Jag har betalningsanmärkningar så jag står inte med på  lånen.

Sambon får ut (efter skatt) ca 21 000:-

Han hade lån på bil för ca 150 000:-
    Han lånade 700 000:-till boende
    + 150 000:- i ett energilån

Handelsbanken kunde låna ut pengar men de var tveksamma väldigt länge och ifrågasatte om vi verkligen tyckte att att det var en bra ide att låna, swedbank däremot var det inga som helst strul med.

• En doft av kärlek

Vi fick inte heller bolån hos Swedbank. Så vi provade hos en anna långivare - SBAB!!!
    Funkar hur bra som helst! Pröva där innan ni ger upp drömmen om ert nya boende!
    Värt ett försök, eller?!?!

Lycka till!!

• Anonym

Vi fick lånelöfte på Swedbank på 900´. Vi kollade även på "min" bank, Handelsbanken. Handelsbanken krävde att vi hade en medlåntagare för att kalkylen skulle gå ihop. Swedbank hade inga såna krav, det enda krav de hade var att vi satte in våra 10%.

vi valde bort Swedbank då de kändes oseriösa. I efterhand var det helt rätt, vi hade aldrig klarat den kalkylen. Nu köpte vi en lägenhet för 450´. Det klarar vi av, men det finns inte mkt att svänga på. Vi kommer inte kunna bo billigare ngn annanstans än vad vi gör nu då HR är dyrare än vår BR.

Det jag vill komma till, visst i TS fall räknade banken kanske lite konstigt, men sen läser man om folk som jagar lån till vansinne. De har en anledning till att neka. Jag hade hellre sett att Swedbank nekade oss, det hade gjort att jag sett dem som mer seriösa. Vi hade ALDRIG klarat den kalkylen. Tack gode att vi gick efter eget huvud.

• VixieB

Vi sökte huslån hos Swedbank, fick svaret att komma tillbaka om ett par år, och då ha våra föräldrar med oss, (jag är 24 och sambon 25).
    Vi gick över till Handelsbanken på en gång, sambon bytte från Swedbank till Handlesbanken och den 15 juli flyttar vi in i vårt fina hus! :)

Handelsbankens krav var att vi skulle spara 500 var i månaden, äga minste en bil och att sambon blev kund. Till saken hör att vi båda är arb.lösa men det var inga problem att låna 500 000 till huset.
    Ett annat krav de hade var att vi skulle ha 7000 kvar var varje månad efter att alla kosntnader för lånet var betalt.

• Anonym (lånet beviljat)
    VixieB skrev 2010-06-04 09:38:07 följande:
    Vi sökte huslån hos Swedbank, fick svaret att komma tillbaka om ett par år, och då ha våra föräldrar med oss, (jag är 24 och sambon 25).
    Vi gick över till Handelsbanken på en gång, sambon bytte från Swedbank till Handlesbanken och den 15 juli flyttar vi in i vårt fina hus! :)

Handelsbankens krav var att vi skulle spara 500 var i månaden, äga minste en bil och att sambon blev kund. Till saken hör att vi båda är arb.lösa men det var inga problem att låna 500 000 till huset.
    Ett annat krav de hade var att vi skulle ha 7000 kvar var varje månad efter att alla kosntnader för lånet var betalt.
    visst känner man sig oerhört kränkt när de anser att man är för ung! och man egentligen inte är så ung...
  • Anonym

vi fick lån hos nordea trots 3 betalningsanmärkningar på 1,4 miljoner till hus.

• Trinis

Vi hade samma med swedbank och vi hade 20% kontantinsats, inget billån och mer inkomst än er, så dom måste vara konstiga, vi gick till SEB fick lån direkt, det var dock några år sen och jag tror det är andra tider nu, men som sagt försök en annan bank.

Lycka till!

Jonathan min älskling
Svar på tråden Vi fick inte låna av swedbank till lägenhet..