• solfrost

Glutenintollerant?

Har en kille som visat positivt på gluten test.
    Normalt värde var 1.3 och över 30 gjordes gastro. Min har ett värde på 79.4. Hur stor är chansen att nästa prov ska vara under 30?

Någon som är gluten och vet vad ni hade för värde?

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Svar på tråden Glutenintollerant?
  • Bouganville

Du kan ställa frågor till Nanna Mossberg på Friabröd.
    Kan inte hon svara dig ....så kan nog ingenFlört

• Lin80

TS: tyvärr kan jag inte svara på din fråga, men tipsar om celiakiförbundet, hittas här: www.celiaki.se/

Har själv celiaki och det växer INTE bort. Där är samtlig expertis eniga.
    Det är en tyvärr en vanlig missuppfattning, men celiaki är en intolerans och inte en allergi.
    Vet inte hur många gånger jag fått höra  "det växer säkert bort"

Nu för tiden finns det ett jättstort sortiment av glutenfria produkter, och det går att baka fin-fint bröd. Utvecklingen går framåt och det kommer hela tiden nya produkter.

Håller tummarna att han din son inte har det, men om det är det så är det inte hela världen!

• Lin80

Bouganville: om dom klarar en ny provokation kan dom väl inte ha fått en rätt diagnos från början?

Vet flera som säger "jag hade gluten men det växte bort". Är bara lite nyfiken på hur det går till. Feldiagnosticerade eller vad?

• Bouganville

Det är väldigt vanligt att glutenintolernata inte ens gör en provokation utan bara slutar äta gluten och tycker sig att det blir bättre, slarvar lite ibland och kan inte hundra avgöra vad som är vad.

Görs proverna + bipopsi som ingår i utredningen så är svaret tillförlitligt, 100 kan man aldrig vara.

Var har du fått informationen om att det inte kan försvinna...skulle inte vilja uttrycka mig...växa bort.
    Det finns många studier på att det kan komma och gå med väldigt många år emellan.

Vad det är fysologiskt vet jag inte...men det kan ju bara dyka upp och varför kommer den reaktionen kommer är nog inte säkert!

• Lin80

Säkert är det som du säger, dom som exprimenterar på egen hand.

Men "studier visar"? Visa på en sådan studie är du snäll, själv har jag aldrig hört talas om någon sådan.

Överallt däremot tycker jag man hittar motsatsen. Saxar lite:

"Glutenintolerans kan inte växa bort "
    Svenska livsmedelsverket (www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Allergi-och-overkanslighet/Glutenintolerans-mot-vete-rag-korn-och-havre/)

"Den glutenfria kosten måste hållas livet ut eftersom celiaki är en livslång sjukdom. Det är viktigt att alltid följa dieten, annars kan man drabbas av näringsbrist och följdsjukdomar. //Kosten ska för all framtid alltid vara helt glutenfri!"
    Celiakiförbundet (www.celiaki.se/jag-ar/glutenintolerant/)

Börjar tänka om det kan vara en förväxling mellan glutenintolerans och veteallergi som ligger bakom den seglivade myten?

"Glutenintolerans är en livslång sjukdom som inte växer bort.
    Veteallergi är vanligast hos barn och kan växa bort med tiden, även om prognosen är sämre än vid till exempel ägg- och mjölkallergi."
    Matnyttigt (www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans)
  • solfrost

Tack för alla svar! Känns hårt att ge honom gluten över sommaren när man vet att det är det han mår dåligt av. Men det är välan säkrast att göra som läkaren säger och avvakta tills gastoprovet är klart. Annars blir det ju att man håller på att exprementerar själv och inte får rätt svar på provet.

Håller tummarna för att blodprovet visat fel...men innerst inne så är jag säker på att så inte är fallet.

• solskina

Problemet med glutenintorerans är väl tycker jag, att man kan råka äta det utan att vet om det, och då förstörs tarmen. I långa loppet Kan det ge tarmcanser och problem att bli gravid.

När min dotter råkat få isig så har hon illamående och mag kramp.

Men ibland har hon tex ätit smågodis ur plocksortimentet (hos kompisar) och inte fått ont. Men då är frågan, var det tur eller fick hon i sig lite som förstört tarmen?

Hon är 18år och har varit så duktig med att hålla diet. Men i skolmatsalen fungerade det inte i grundskolan. Dom kunde inte få maten glutenfri!
    Nu äter hon i resturang och håller sig mycket till kinamat.

• solfrost
    solskina skrev 2010-06-06 11:47:02 följande:
    Problemet med glutenintorerans är väl tycker jag, att man kan råka äta det utan att vet om det, och då förstörs tarmen. I långa loppet Kan det ge tarmcanser och problem att bli gravid.

När min dotter råkat få isig så har hon illamående och mag kramp.

Men ibland har hon tex ätit smågodis ur plocksortimentet (hos kompisar) och inte fått ont. Men då är frågan, var det tur eller fick hon i sig lite som förstört tarmen?

Hon är 18år och har varit så duktig med att hålla diet. Men i skolmatsalen fungerade det inte i grundskolan. Dom kunde inte få maten glutenfri!
    Nu äter hon i resturang och håller sig mycket till kinamat.
    Ja bara en sådan sak som smågodis! Och snabbmat är ju ett minne blott isf, det är ju gluten i princip allt.
    Det blir väl så att man får baka och ha med sig när man ska bort, göra köttbullar och baka fika bröd själv.
    Pasta och mjöl borde finnas på recept? Är det något mer man kan köpa på recept som basvara?
  • solskina

kebab med ris. Mos och korv. HAmburgare både på mc donals och max.

JO det finns massor av snabb mat..

Små godis fungera när man pratar med personalen oc hdå öppnar dom stängda förpakningar. Det är mest skedarna som man stoppar i dom olika byttorna som har gluten på sig och smittar annat godis.

Lakris och kex är det gluten i.

Som lite får du recept på pasta, mjöl och knäkebröd, i alla fall i eskilstuna 7 kg åt gången du väljer själv vad du vill ha i sortimentet. När hon fyllde 16år var det slut med  det.

När det gäller fika bröd är det ganska lätt nu förtiden. maränger chokladbestrier och sedan finns det på gluten hyllan kakor, i frysen hittar du bullar och även daimtårta kladdkaka mm.

Men det är godare om man bakar.

• solfrost
    solskina skrev 2010-06-06 12:52:19 följande:
    du kan även köpa pizza men det brykar vara beställning dagen före.
    Jaha ja, men då har han ju lite gott att äta som vi också kan äta.:)
  • solskina

max glutenfria hamburgebröd är godare än det vi andra får :) priset är de samma.

Det är dok svårare med strips, dom kan fritera lök ringar i samma olja och då blir ju inte stripsen glutenfria. Fast här säger alla olika om man frågar. Spår av gluten säger vissa!!

• Lin80

Oroa dig inte TS, jag tycker det  finns mycket man kan äta!

Är iofs född med det så jag vet inget annat. Men de flesta restauranger har bra koll är min erfarenhet, och visst finns det mycket godis man kan äta tycker jag absolut.

Smågodis har jag aldrig tänkt på att det kan följa med spår på spaden, men jag sköter mig nog inte helt slaviskt egentligen. Sedan jag blivit vuxen får jag inga akuta symptom om jag fuskar annat än att jag blir trött och slut.

Och vad gäller fikabröd finns det massor; biskvier, cocoskakor, schwartswald (stavning?), budapest, och så allt det fjälltopp redan nämnt, och mycket mer.

Oroa dig inte ts, det är inte hela världen, jag lovar

• solfrost

Ja han är ju inte sååå gammal ännu. 3½ , så han kommer väl vänja sig snabbt:)

Svar på tråden Glutenintollerant?