Orolig för min dotter
Jag har en dotter som är fem år gammal. Jag och flickans mamma är skilda sedan två år tillbaka och har idag en väldigt begränsad kontakt. Vi har dessutom ganska olika uppfattning om hur vi bör hantera frågor kring vår dotter och vad som är bra för henne. Vår dotter bor halvtid hos oss var. F n har vi ett schema som gör att hon inte är hos den ena föräldern mer än max tre dagar i sträck men jag arbetar för att vi skall gå över till varannan vecka så snart som möjligt.
Där finns drag hos min dotter som oroar mig. Hon är dels väldigt oföretagsam. Hon håller sig alltid i närheten av mig och utforskar sällan eller aldrig omgivningen. Hon har ett ibland nästan mansikt behov av att pussas. Hon kan stå brevid mig i en affär och pussa min hand, jacka, byxor osv om och om igen.
Hon har svårt för att aktivera sig själv och när vi kommer hem från dagis är hon väldigt passiv, kan ligga på sängen och titta på ett vykort istället för att leka med alla de saker som hon faktiskt har på sitt rum. Alltid villig att hjälpa till med vad jag ber henne om men tar få eller inga egna initiativ till att leka själv.
Hon har även ett stort behov av bekräftelse. Allt hon gör skall visas upp, hon måste hela tiden berätta för mig, och för andra, vad hon gör, oavsett vad det är.
Där finns även ett stort behov av att visa upp och prata mycket om alla "skador" hon har eller har haft. Med skador menar jag stickor i fingret för ett år sedan, en liten prick på ett finger, ett nästan osynligt skrapmärke på ett knä osv osv.
Min taktik är att inte förstärka dessa saker medans jag vet att hennes mamma gör det, något jag inte kan göra något åt.
Jag är väldigt osäker på hur jag skall hantera hennes behov av att få uppmärksamhet hela tiden. Skall jag prata med henne om det, skall jag bara ignorera henne när hon kräver det eller hur skall jag göra för att det skall "bli rätt".
Rörande hennes passivitet så försöker jag ge henne möjlighet och tillfällen att aktivera sig själv, "knuffa" henne att göra saker själv och att utforska saker.
Vad som också är ett orosmoment är vetskapen om att mamman i det här fallet förstärker de saker jag tycker är oroväckande. Jag är rädd för att vi kommer att få en curlad, oföretagsam, duktig och rädd flicka så småning om. Jag vet inte hur mycket jag kan påverka på "mina" 50% eller om de olika sätten att hantera saker och ting istället gör att min dotter bara blir förvirrad och osäker.
Oerhört tacksam för råd!