• Mamma060812

Katter för allergiker

Katt

Min man är allergisk mot katter men inte jag eller våra barn.

Jag har alltid haft katt & jag har så himla svårt att leva utan dom.

Så min fråga är om det finns nån sort som är bättre eller sämre ? Jag har hört att det finns nån långhårig variant som skall funka.

Nakenkatter osv. är inte aktuella

Tacksam för alla svar Katt
  • Svar på tråden Katter för allergiker
  • ELHU

Siames tror jag ska va lite "snällare".. Har oxå hört nån långhårig kattras men kan ej komma på .. Tror det kan va nån mer annorlunda som tex turkisk (de gillar även bada!!?)

Förstår vad du menar med att det är svårt o leva utan dom !!!!!
    Har inte funnits en enda kattfri dag i mitt liv Drömmer

• skorpionen80

Sibirisk katt och de rex-raserna sägs vara bättre för allergiker. Men även tex perser kan vara det för att de badas ofta.

Det ni kan gör är att kolla runt lite på de olika raserna. Bestäm er för vad ni vill ha för katt (lugn, livlig, ej nakenkatt etc) och besök flera uppfödare och "provnosa". Kanske finner ni en ras som han tål. Tänk också på att kattungar är mer allergiframkallande än vuxna katter, så ni bör kanske överväga att ta över en omplaceringskatt.

Sen kan man ju som allergiker även leva med en katt som man inte tål till 100%. Det gäller "bara" att städa lite extra, lufta mycket, bada katten, ha ett kattfritt sovrum etc. Men då måste ju han också vilja ha en katt väldigt mycket...

Lycka till!

• skorpionen80

Glömde: Det finns ingen ras som alla tål. Man är allergisk mot olika saker (saliv, hår, mjäll tror jag det kan vara) och man är olika känslig. En katt som din man tål tåls kanske inte lika bra av andra osv. Så lita inte blint på när någon säger "Ingen har någonsin reagerat på Devon Rex", sånt där är väldigt personligt.

• RiNan

Annars finns det en vätska som man har på katten 1ggn/vecka som tar bort allergenerna. Den ska även vara vårdande för huden och pälsen, finns hos djuraffärer. PetalCleanse heter den.

Min man är allergisk så jag chansade med att det skulle fungera med det medlet och det gör det! Han är allergisk mot alla andra katter utom våran Har man kontakt allergi börjar den verka på en gång och har man luftburen allergi tar det ungefär en vecka. Sen har jag även en furminator som tar bort en stor del av allergenerna de med. Får stå ut med en hel del men jag kan ha min älskade katt och hennes pärls är så fin att den nästan lyser

Har man väldigt stort problem med allergi tex under pollensäsongen finns även en spray för hemmet från PetalCleanse som är kanon. Den sprayar man i hemmet och efter 3 timmar dammsuger man upp allergenerna som trillat ner på golvet.  Ett tips bara

• Suzy QX

Abessinier ska också vara allergivänliga. Men mest förutom de nakna är de krullhåriga. Cornish.

• Millan83

Hej! 

Jag och min sambo är båda allergiska mot katter men lever just nu livet med två sibiriska katter hos oss! En fantastisk semi-långhårsras!

Det är tydligen så olika vad man är allergisk mot som allergiker, därför går det inte att säga att den ena eller andra rasen är bättre för alla generellt, utan man måste nog testa sig fram!

Vi hade båda katt när vi växte upp, men utvecklade allergi med åren. Mina luftrör svällde igen och hans ögon började klia. Olika symptom.

Hittade den här webbsidan www.sibiriskkatt.nu och läste om allergihem. Man fick helt enkelt komma och gosa med katter och testa sig! Vi fick komma hem till en kvinna som hade en kull kattungar (bland de saker som utsöndrar mest  allergener). Det gick som en dans och vi tingade till o med en av ungarna! Hon skickade med oss lite avkammad päls när vi skulle åka så vi kunde stoppa i näsan (sic!) och gå runt med!

Jag är osäker på vad det är som skiljer sibben från andra. Tror det är så att de saknar ett ämne i saliven. Saliven som sen hamnar på pälsen när de tvättar sig. Därför kan man tro att det är pälsen man är allergisk mot, men det är i själva verket detta enzym.  

Det är iaf en helt fantastisk ras!  

• Mamma060812

Tack för alla svar !

Har oxå hört att Ragdoll & den Sibiriska skall kunna funka. Får försöka få med mig honom & kolla på en & nosa o se om han tål den.

Tycker samtidigt att det är bra för barnen att ha djur hemma, dom lär sig ansvar & ömhet.

Men det där medlet låter ju fantastiskt bra, är ju värt ett försök iaf. !!

Svar på tråden Katter för allergiker