Inlägg från: skorpionen80 |Visa alla inlägg
  • skorpionen80

Katter för allergiker

Sibirisk katt och de rex-raserna sägs vara bättre för allergiker. Men även tex perser kan vara det för att de badas ofta.

Det ni kan gör är att kolla runt lite på de olika raserna. Bestäm er för vad ni vill ha för katt (lugn, livlig, ej nakenkatt etc) och besök flera uppfödare och "provnosa". Kanske finner ni en ras som han tål. Tänk också på att kattungar är mer allergiframkallande än vuxna katter, så ni bör kanske överväga att ta över en omplaceringskatt.

Sen kan man ju som allergiker även leva med en katt som man inte tål till 100%. Det gäller "bara" att städa lite extra, lufta mycket, bada katten, ha ett kattfritt sovrum etc. Men då måste ju han också vilja ha en katt väldigt mycket...

Lycka till!

• skorpionen80

Glömde: Det finns ingen ras som alla tål. Man är allergisk mot olika saker (saliv, hår, mjäll tror jag det kan vara) och man är olika känslig. En katt som din man tål tåls kanske inte lika bra av andra osv. Så lita inte blint på när någon säger "Ingen har någonsin reagerat på Devon Rex", sånt där är väldigt personligt.

• skorpionen80
    Havanna82 skrev 2010-06-05 15:31:03 följande:
    Jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan rekommendera tex perser? Har ni sett hur mycket päls en perser löser när man klappar den?
    I och för sig kan man ju vara allergisk mot olika saker på en katt, men är det saliv/urin och hudavlagringar man är allergisk mot spelar det ju ingen roll vilken katt man väljer. Är det päls man är allergisk mot är perser och ragdoll mycket dåliga alternativ. För att inte tala om siames. Siamesen har korta hårstrån som gärna fastnar på möbler och kläder.

Det finns ingen allergifri ras. Ni måste helt enkelt prova er fram genom att besöka olika uppfödare. Sedan beror det lite på hur mycket din man är beredd att offra för att ha katt. Många allergiker klarar av vissa katter mestadels av tiden, men ibland blir man mer allergisk och då gäller det att man är beredd på detta redan från början.
    Antar att du syftar på mig? Jag tycker inte min perser tappar så mycket hår... Men det är lättare att städa efter en perser än en korthårig katt ;)  Och som jag skrev, en perser badar man ofta, så då tvättar man bort saliv mm från pälsen, så är det det man är allergisk mot är det ett lika bra val som någon annan katt som är OK med bad. Vet bara att mina allergiska kompisar tål min katt rätt bra, men sen jag flyttade ihop med sambon som har två birmor så känner de av allergin snabbare.
  • skorpionen80
    Havanna82 skrev 2010-06-07 07:45:12 följande:
    Jag syftade på alla som tipsat ovan ;)

Själv är jag inte allergisk, men när jag bär katter i panel som är långhåriga så har jag hår ÖVERALLT. När jag träffat tex perser, har jag hår ÖVERALLT.  För mig är det inget jag skulle stå ut  med, allergisk eller inte. Det är inget heller jag skulle rekommendera till en allergiker. Däremot, besöker man en perseruppfödare och man tål katterna fint, så grattis! Då är ju det jättebra!
    Men jag blir alltid lika förvånd när folk ställer frågan "katt för allergiker" och alla möjliga långhåriga och korthåriga katter rekommenderas.
    Fast att de fäller mer på utställning och hos veterinär är fullt normalt. Katter fäller ju mer när de är stressade. Jag slår vad om att de itne fäller så mycket hemma.

Att alla möjliga raser rekommenderas är ju för att folk tål alla möjliga. Men man vet ju aldrig vilken ras TS tål, så jag hoppas att de som frågar verkligen provnosar noga och inte bara går efter rekommendationer.
Svar på tråden Katter för allergiker