• Wavva

Sonen 2mån glider ner för kudden hela tiden, tips?

Den lilla plutten kasar nedför kudden några gånger varje natt, jag lyfter upp han igen då jag vaknar. Någon som har tips på vad göra eller bra kudde? Nu har han en rätt hög kudde men det blir ju ändå nedtryckt där han ligger.

• Svar på tråden Sonen 2mån glider ner för kudden hela tiden, tips?
  • La Lola

Sov utan kudde?

Hedda är snart 15 mån o sover utan....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Livshlädje

Lägg en tunn kudde eller täcke/filt under benen som ett glidstopp!

Mamma till världens bästa 3åring o Lillebror är äntligen här!
  • Wavva

men de säger ju att de ska ha kuddeför att inte få platt bakhuvud, fast det har han redan... storebrodern har oxå det men hade bara en platt kudde.

• La Lola
    Wavva skrev 2010-06-04 20:19:26 följande:
    men de säger ju att de ska ha kuddeför att inte få platt bakhuvud, fast det har han redan... storebrodern har oxå det men hade bara en platt kudde.
    Jasså...jag har aldrig kollat vad som gäller.
    Mina barn har sovit utan som bebisar.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pillan2012

ingen kudde alls eller en väldigt platt i så fall. klart han glider ner om han har en "rätt hög" kudde, han är 2 mån liksom....

Längtar redan efter Dig!
  • Wavva

haha, ja vet! låter sjukt med hög kudde för spädisar... men tänkte undvika det där platta bakhuvudet som aldrig gick tillbaka på storebrorsan.

• Guerita
    Wavva skrev 2010-06-04 20:31:08 följande:
    haha, ja vet! låter sjukt med hög kudde för spädisar... men tänkte undvika det där platta bakhuvudet som aldrig gick tillbaka på storebrorsan.
    lägg honom lite grann på sidan genom att lägga en liten rullad filt, handduk eller något som stötta och varva sida så slipper du platt bakhuvud. små bebisar behöver bara en liten platt kudde om ens det.
  • Jennolinnea

Ett tips jag fick här på FB är att tvinna en tunn handduk eller filt till en korv och stoppa in ändarna under madrassen så att den ligger som ett stopp precis under rumpan på honom/henne. Det funkar jättebra så länge de ej vänder sig själva. Glad

• Flavia

Karlssons klister så är saken biff ;)

Brukade ha en ganska platt kudde och typ bonka till en fördjupning i kudden så blev det lättare för bebbarna att inte rulla omkring =)

Trick us again, child, and your suffering will be legendary, even in Hell!
  • bellsii

dom ska gärna ha en platt kudde för att huvudet inte ska bli platt men d gälle rju även att man vänder deras huvud i mellan åt. stor kudde ska dom inte ha pga kvävnings risk.

så har dom sagt på Bvc iaf!

• Wavva

har fått brochyr från bvc där det står hög kudde med axlarna på den oxå då... den är inte så fluffig så den kan kväva honom såklart. Då de kan vända sig ska det vara platt kudde däremot.
    Men jag får nog testa handduk under rumpan...

• ysteresther

jag kopte ikeas kudde nar dottern fyllde ett. ibland lyckas hon sova med huvet pa kudden..oftast sover hon typ bakofram i nan liten hog.. innan aret hade hon ingen kudde, men sov pa min arm i sangen ibland.

sa strunt i kudden o bar lite mer ist o lat barnet ligga resten av tiden pa mage/sida eller sa.

• Farfalla

Alltså vad för slags kudde har du egentligen?!

Vi köpte en på en baby/barn butik ingen platt men lagom, och inte för tjock heller.
    Gå förbi ngn där du bor så kan dom visa deras modeller..

Och som du säger så bör dom ha kudde som spädbarn! Och att man ska försöka variera hur bebisen sover, vända efter h*n vaknat osv.

Hoppas det löser sig!

• Porgy

Vi hade en inte så tjock kudde (från Ikea) och så låg han långt ner i sängen där också extra filtar och dyl låg så att fötterna tog emot. Efterhand som han växte så flyttade vi upp kudden. Vår ville gärna sova på sidan redan som nyfödd och först när han lärde sig att vända sig själv började han sova på rygg så vi har inte haft problem med platt huvud.

Svar på tråden Sonen 2mån glider ner för kudden hela tiden, tips?