• Gulletuss

Ditt bästa recept i lergryta!

Ja, jag har fått en lergryta av min svärmor. Och jag har förstått att man kan laga massor med god och nyttig mat i en sådan!
    Har du något bra recept på lut? Gärna lite mer magert, då jag försöker tänka på vikten (som jag har lite för mycket av!)

Alla tips tages tacksamt emot!

• Svar på tråden Ditt bästa recept i lergryta!
  • Gulletuss

Ha, ha, ha!!!! Är lergryta verkligen så förlegat att ingen har något bra recept?!! Flört

• Inez85

Jag brukar stoppa ner allt som är gott! tex kycklingfile, potatis, morötter lök, kryddor mm. Sen sköter det sig själv i ugnen och det blir alltid en god sky! kom bara ihåg att lägg grytan i blöt innan och ställ in den i en kall ugn! lycka till! :))

• Inez85

Det är jätte gott! nej inge fett, det behövs inte.svårt att säga hur länge men ca 40 min skulle jag tro. Man kan ta ut efter en stund och titta hur det ser ut. om man vill kan man reda av skyn med lite matlagnings grädde.

• Trollet Ludenben

Kycklingryta. En hel kyckling, kycklingdelar eller kycklingfileer, vilket som. Sen en lk som hackas, champinjoner eller paprika som stimlas, krossade tomater, biljong, matvin (kan uteslutas), örtkryddor som oregano och basilika, salt och peppar. Allt läggs i grytan och in i kall ugn som sätts på 200 grader i ca 1,5 timme från det ungen nått temperatur. Nyttigt och gott,

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Trollet Ludenben skrev 2010-06-06 19:58:54 följande:
    Kycklingryta. En hel kyckling, kycklingdelar eller kycklingfileer, vilket som. Sen en lk som hackas, champinjoner eller paprika som stimlas, krossade tomater, biljong, matvin (kan uteslutas), örtkryddor som oregano och basilika, salt och peppar. Allt läggs i grytan och in i kall ugn som sätts på 200 grader i ca 1,5 timme från det ungen nått temperatur. Nyttigt och gott,
    så jag stavar. Lök och biljong skulle det stå...
    Älskade ungar
  • SunnyDay

Låt grytan ligga i blöt kanske 15 min. Lägg sedan i morötter, lök och palsternacka i botten (skär dem i delar) Lägg kyckling över (filé eller lår) krydda kycklingen med soja samt de kryddor du gillar! Ställ in i kall ugn, sätt ugnen på 200grader och låt stå i ca 40 min from att ugnen blivit 200grader. Kolla så kycklingen är klar innan du tar ut!

Häll av skyn som tagit smak av grönsakerna, kycklingen och kryddorna red såsen med grädde eller creme fraiche (eller mini mat om du ville vara lite mer nyttig!)

Servera med ris eller potatis, mmm...

• AnnelieTyresö

Jag har köpt en lergryta från Tupperware, är i plast, ska den oxå starta i kallugn?
    Nån som har en sån?

nu har jag skaffat mej en gasugn, å jag uppfattar att den är mkt varmare än min förra, som nu skulle jag göra kycklingfileer, brynde dem å sen la ja dem i en långpanna. Hade bara på 150 grader, men det gick snabbt å blev klart ändå.

• AnnelieTyresö

Verkar så gott å enkelt, så jag funderar på att köpa en riktig lergryta om den i plast inte funkar i gasugnen.

• AnnelieTyresö

För det är väl ingen fara med en i lera i en gasugn?

• SunnyDay

Hur funkar det med en lergryta i plast? Grejen är ju att lergrytan suger till sig vatten innan, gör plastgrytan det också på ngt sätt?

Hehe.... Blev väldigt nyfiken där...

• AnnelieTyresö

Nä, den suger inte åt sig vatten, materialet är lixom stängt, precis som vanlig plast :)

• Scaniamamma

Jag brukar göra köttfärslimpa  och stekar i min lergryta.

Till köttfärslimpan tar jag bara ett grund recept på köttfärs från kokboken
    400g köttfärs blandfärs el nötfärs
    4msk ströbröd el 3/4dl havregryn
    1msk potatismjöl
    1½dl mjölk el vatten
    1½tsk salt
    1ägg
    1½krm svart- el vitpeppar
    ca 1msk råriven gullök el ca 2msk finhackad fräst lök.

Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk el vatten. Låt det svälla minst 10min. Lägg i färs och salt och blanda väl . Rör sedan ner ägg, peppar och lök. Allt ska bara vara väl blandat. Arbetas färsen för mycket blir den seg.

Lägg grytan i vatten ca 20-30min. Är det första gången du ska använda den ska den ligga 3-4timmar i vatten.

Forma färsen till en limpa och lägg i grytan, Klyfta 1-2 gula lökar och sprid dom runt limpan.

Ställ in grytan i kall ugn och vrid upp den till 200grader och låt stå ca 50min. Ta av locket och låt stå ytterliggare ca 10 min. Tills fin färg.

Stek:
    ta en stek typ fransyska el rådjurs stek el liknande. ca 1kg
    Putsa från hinnor.
    Lägg grytan i vatten 20-30min
    skär några morötter, lite lök, palsternacka i bitar och lägg i grytan.
    Lägg på köttet.
    Ställ in i ugnen i ca 1timme. Kolla köttet det ska vara ca 70´-75grader när det är klart.

• AnnelieTyresö

Nån som vet om man kan ha lera i gasugn?

Svar på tråden Ditt bästa recept i lergryta!