• vadskajaghetadå

Hade du också ringt polisen?

För några dagar sen nr jag och familjen var ute och körde på väg 57 hade vi en vinglandes bil framför. hade han bara vinglat till några ggr hade jag inte brytt mig förutom ett par svordomar, men denna person låg och körde i mitten, slalom och jag skrek flera gånger för att han var nära att krocka...då ringde jag 112 och de kopplade mig till sörmlandspolisen, sen fick jag hänga kvar när de ropade ut i deras polisradio. dom ställde lite frågor och undrade om vi kunde hålla koll på bilen, tog den och vår regnummer.

jag sa flera gånger till sambon "tänk OM det är en småbarnsfamilj" "tänk om han är nykter" för det vart ett jädra pådrag. jag sa även att jag aldrig ringt om man vart på nån enslig liten norrlandsväg, men här hade vi möten hela tiden.

så kommer snuten med BLÅLJUS i motsatt rikting, tvärvänder och stannar bilen, vi kör förbi och jag säger till sambon och nickar..inget snack! den där hade tagit nåt!

efter en stund blinkar han in oss, då säger han att han var spiknykter och inga droger gissa om jag höll på att dö av skam!
    men..hur är det möjligt?
    Men polisen tackade och tyckte det var jättebra att vi ringde,oh att det är jättemånga som kör rattfulla.

Men NÅT måste det vart med gubben förutom att han var ett "original" eller vad han sa, körde barfota och hade en jycka fram.
    han var ju en trafikfara!!???

rent livsfarlig...
    jag sa "hoppas han fick sig en tankeställare och skärper till sig"

men ändå pinsamt....hoppas dom inte hade så mkt för sig.

• Svar på tråden Hade du också ringt polisen?
  • ViceGuy

Tycker du handlade rätt och har tänkt logiskt på situationen.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Blitz

Bättre agera än inte alls.. Men va fan vingla han runt på vägen för då??
    Man kan ju vara en trafikfara utan att vara påverkad av något... USCH.

• namera

Hellre ett samtal för mycket än ett för lite. Förra sommaren stod vi stilla vid ett rödljus när det sa "swisch". Var en bil (vars förare lär ha tagit både det ena och det andra) som körde mot rött i 200km/h. På trottoaren. Dessvärre gick det så jäkla fort att vi inte hade en chans att hinna se nummerplåten. Brrr, ryser när jag tänker på det.

En annan gång ringde vi polisen (som skickade ut en patrullbåt) när en båtförare somnat och höll på att köra upp på land. Han var inte full, men vi räddade hans båt i alla fall.

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • Smultron ett

spelar väl ingen roll om han hade alkohol i blodet eller inte. Han var ju nära att krocka flera gånger. JA jag hade ringt polisen och det har jag faktiskt gjort en gång.
    En utländsk lastbil som körde i sidled över hela vägbanan. Väldigt läskigt.

Vi kunde inte följa efter den, men gav reg.nr och riktning dit han åkte till polisen. Vad som hände sen vet jag inte.

Jag är den som är den!
  • Indianica

Jo, det hade jag nog gjort. Här är den typen av bilkörning (ute på landet) rätt vanlig (om än inte riktigt lika extrwem kanske). Ofast är det pensionärer, faktiskt. De är väl halvblinda och har allmänt dålig perceptionsförmåga. Man blir så irriterad.

• Hyppolite

Rätt gjort av dig. Och ingen skada skedd för honom.

Förhoppningsvis så får han sig en tankeställare och koncentrerar sig bättre vid framtida körningar.

Det kan ju ifos finnas någon underliggande sjukdom som diabetes, åldersrelaterat eller sjukdom i hjärnan och om det handlar om de två senaste hjälper ju inte det uppvaknande han fick av polisen.

• Formfin

Jag har råkat ut för samma sak som dig.

När jag och min sambo åkte på motorvägen en kväll så har vi en bil framför oss som dels vinglar fram och tillbaka i körbanan men också kör ojämt, hastigheten varierar mellan 60 och 110km/h. Vi ringer också polisen.
    Vi hänger efter mannen i bilen för att ha koll på honom tills polisen har kommit och tillslut parkerar han och vi ställer oss en bit ifrån. Han kliver ur bilen och går lite fram och tillbaka(han har parkerat för att plocka upp någon så han väntar vid bilen). När han går där så tycker både jag och sambon att han verkar påverkad. Han går på ett sånt sätt.

När polisen väl kommer så visar det sig att han är spiknykter. Polisen frågade om han hade pratat i mobilen medan han körde men det hade han inte. Mannen berättar dock att det var trejde gången på bara en vecka som folk har ringt polisen för att de trott att han var onykter... Polisen rekommenderade att han skulle ta körlektioner och sen fick han åka.

Poliserna sa till oss att det var jättebra att vi ringde och att vi absolut inte ska tveka till att göra det igen för nästa gång kan det ju vara någon som faktiskt kör på fyllan.

• Anonyhm

Det spelar väl ingen roll att han inte var full eller drogad? Vinglar man och kör livsfarligt så är man ju en fara? Skit samma om han hade druckit eller inte? Du gjorde helt rätt. 

• Krans

var detta i torsdags?(Åkte på 57:an och såg en måladbil stå och vänta in något för att sen plötsligt med sirener och blåljus ge sig iväg) Jag tycker det var helt rätt! Jag hade gjort detsamma om jag sett nån vingla mellan körbanorna!

Svar på tråden Hade du också ringt polisen?